Великий адронний коллайдер зупиниться на рік
І хоча вже до кінця березня прискорювач буде виведений на рекордну потужність в 7 трильйонів електрон-вольт (ТеВ), але вже в 2011-му році коллайдер буде зупинено.
Про це в інтерв'ю ВВС розповів директор Європейського центру ядерних досліджень (ЦЕРН) з прискорювачів і технологій доктор Стів Майерс.
Так, вже наприкінці 2011-го року коллайдер буде закрито на термін до року для проведення в тунелі профілактичних робіт: вони необхідні для проведення експериментів з зіткнення пучків протонів, в рамках яких повинні бути досягнуті вдвічі більші потужності.
Нагадаємо, нещодавно прискорювач був запущений заново після аварії, що сталася у вересні 2008-го року.
За словами Мейерс, причиною закриття коллайдера стануть не проектні помилки, а дефекти, виявлені в мідних шинах надпровідних магнітів у тунелі.
Ці мідні шини є аварійним механізмом, завданням якого є нейтралізація струму, що вивільняється при непередбаченому розігріві одного з магнітів. Мовою інженерів такий епізод одержав назву "гасіння" (погасити).
Саме такий випадок призвів у 2008-му році до того, що близько тонни рідкого гелію просочилася в тунель, що викликало цілий ряд відмов або гасіння магнітних установок. Усунення наслідків цієї аварії обійшлося в 40 мільйонів швейцарських франків (37 мільйонів доларів).
Як показало розслідування, причиною аварії стали дефектні електричні контакти, що з'єднують надпровідні кабелі. У деяких з них між мідними стабілізаторами і надпровідним кабелем були пустоти.
При досить високій силі струму опір контактів починає рости, температура контактів також піднялася, що призвело до виходу кабелю з надпровідного стану, пошкодження трубопроводів кріогенної системи, скидання рідкого гелію в тунель, порушення герметичності і виходу установки з ладу.
Інженери вважають, що прискорювач може бути тепер виведено на потужність 7 ТеВ, однак досягнення максимальної проектної потужності у 14 ТеВ сполучений з небезпекою нової аварії. Тому вони прийняли рішення про продовження роботи на половинній потужності протягом півтора-двох років, а потім про закриття коллайдера для ремонтних робіт в тунелі довжиною в 27 км.
За словами директора ЦЕРН, це рішення було прийнято спільно з фізиками, що працюють на чотирьох гігантських прискорювачах, які входять до комплексу Великого адронного коллайдера.