Тест

Зловживання вітамінами може призвести до раку

Науковці з Інституту серця Седарс-Синай у Лос-Анджелесі дійшли висновку, що великі дози антиоксидантів, таких як вітаміни С та Е, підвищують ризик небезпечних змін, що відбуваються в людських клітинах. Результати дослідження було представлено в журналі "Стовбурові клітини", пише The Telegraph.

"Простіше кажучи, вживаючи велику кількість антиоксидантів, ви можете збільшити свої шанси на рак", - стверджує керівник команди доктор Едуардо Марбан.

Вільні радикали - це молекули, що виробляються нашим тілом внаслідок звичайного процесу метаболізму або впливу шкідливих речовин. Вони містять атоми кисню та неспарені електрони.

Вільні радикали відчайдушно "намагаються відібрати" електрони в сусідніх молекул. Тоді ці, в свою чергу, перетворюються на вторинні вільні радикали, створюючи ланцюгову реакцію, що завдає шкоди нашим тканинам.

Тож у 1956-му році каліфорнійський вчений Денхем Харман висунув теорію, що перевершила усі існуючі до того часу дослідження процесу старіння. Його ідея полягала в тому, що накопичення "стресу окиснення" наносить значну шкоду нашому організму та підвищує ризик ракових захворювань, серцевих нападів та інсультів.

Внаслідок низки досліджень, проведених у наступні кілька десятиліть, виникло припущення, начебто люди, які споживають багато фруктів та овочів, що містять багато антиоксидантів, мають шанси прожити довше.

Деякі лабораторні досліди підтвердили, що антиоксиданти були в змозі зупинити такі процеси окиснення того типу, що, як вважалося, були причиною захворювань. Тож люди з цього зробили неминучий висновок, що ковтання антиоксидантів у якості вітамінних добавок захистить їх від хвороб похилого віку.

Це твердження вперше похитнулося у 1990-му, коли в результаті великого клінічного дослідження, проведеного Американським національним інститутом раку, несподівано виявилось, що надпопулярний бета-каротин виявився винним у підвищенні ризику виникнення раку легенів.

За кілька років дала тріщину й упевненість в тому, що вітамін Е може врятувати нас від серцевих хвороб, а вітамін С - подовжити життя.

"Теорія стресу окиснення здається вельми хиткою. Це точно не єдиний двигун процесу старіння", - зазначає доктор Девід Джемс з Університетського коледжу Лондонського інституту здорового старіння.

Команда доктора Марабана випадково натрапила на ще більш сенсаційне відкриття, працюючи із вирощеними в пробірці клітинами серця. Виявилося, що надлишкові дози антиоксидантів перешкоджають дії ферменту, який відповідає за "виправлення" пошкодженої ДНК під час ділення клітин, в тому числі бореться із раковими захворюваннями.

"Проста порада споживачам: їжте стільки фруктів та овочів, скільки вам хочеться. Ви не зможете перевищити дозу антиоксидантів у своєму раціоні. Але (вітамінні) добавки можуть завести вас до небезпечної зони", - каже Марабан.

Тоді як користь антиоксидантів у вітамінних добавках є щонайменше сумнівною, свіжі овочі та фрукти є безперечною складовою здорової дієти.

Лишається загадкою, чому ж антиоксиданти приносять користь у цій формі, та зазнають краху поодинці. Окрім питання дозування, експерти припускають, що антиоксиданти можуть краще працювати у комбінації з іншими поживними речовинами, присутніми в овочах та фруктах. Або, можливо, споживаючи їх, людина просто "залишає менше місця" для шкідливої їжі.