Повітряні іграшки російських мільярдерів

8
23 червня 2010

Стати бізнес-джетом може будь-яка машина - були б гроші. Але зазвичай під ним розуміють невеликий реактивний літак VIP-класу, найчастіше іноземного виробництва, з обмеженою (не більше 19) кількістю крісел.

Персональний літак дозволити собі можуть далеко не всі, а пильної уваги великі гроші, як відомо, не люблять. Не випадково майже всі борти не значаться безпосередньо у власності тих, у чиїх інтересах вони працюють, а зареєстровані на комерційні структури.

Багаті росіяни вважають за краще залишатися в тіні.

Власниками авіатранспорту також є деякі політики і артисти. Вважається, що у Філіпа Кіркорова є американська Cessna Citation III. Член комітету Держдуми РФ з праці та соціальної політики Григорій Анікєєв чесно вказав у податковій декларації літак Falcon 2000 Ex Easy.

Губернатор Калінінградської області Георгій Боос також не став приховувати, що у 2009 році придбав невеликий джет на 9 місць.

А нещодавно і авіазагін російського президента обзавівся іноземними літаками з категорії адміністративних Falcon за ціною 50 мільйонів доларів за штуку. Французька машина класу heavy jets в п'ять разів економічніше за прямими витратами на рейс великовагового лайнера Іл-96-300.

На джетах переміщаються підприємці мега-рівня, здатні купити кілька крилатих машин - Олег Дерипаска, Михайло Прохоров, Віктор Вексельберг.

Роман Абрамович володіє не стільки джетом, скільки літаком, який зазвичай застосовується у комерційній авіації - Boeing 767-300. Такі лайнери є в парках всіх великих авіакомпаній.

На повітряному коні - хоч у глушину

Судження про точну кількість бортів у приватній власності лише приблизні. Наприклад, скільки в Росії використовується літаків Cessna, відомо від плейнспоттерів (людей, чиє хобі - фотографування і підрахунок літальних апаратів).

Вони зафіксували в аеропортах близько 40 суден даного виробника з різними реєстраційними номерами. З них не менше двох десятків належать неназваним приватним власникам.

Переважно з джетів складається флот фірм, що займаються організацією VIP-перевезень. Таких компаній у Росії, за різними даними, налічується кілька десятків.

Більшість підприємців використовують джети за призначенням - для бізнесу.

За підрахунками клубу "Бізнес Авіація", перед початком кризи у 2008 році в московській зоні кількість вильотів ділової авіації досягла 150-200 на добу, що можна порівняти з регулярними рейсами за той самий період.

Одна з причин, з якої заможні люди купують власні літаки, - складні маршрути. Найчастіше до місця призначення неможливо дістатися звичайним літаком.

Згідно з результатами дослідження, проведеного у 2009 році Galaxy And Mass Assembly спільно з National Business Aviation Association, до 80% польотів бізнес-джети здійснюють в аеропорти, де немає регулярного розкладу або він обмежений двома-трьома рейсами, які обслуговують невеликі турбінні судна.

Але навіть якщо мова йде про перельоти до центрів з розвиненою авіаційною інфраструктурою, виникають складнощі зі стикуванням рейсів в різних містах, чимало часу йде на звичайну передполітну реєстрацію, огляд багажу, завчасне прибуття в аеропорт, як правило, віддалений від населеного пункту.

Водночас персональний літак необов'язково паркувати на великому аеродромі, і він буде чекати пасажира стільки, скільки потрібно. Тут обмеження пов'язане лише з часом відпочинку екіпажу.

Криза у повітрі

З 2008 року стався провал в попиті як стосовно оренди, так і придбання літаків у власність.

Наприклад, в одній великій компанії, яка продає джети, повідомили: у 2009 році вона не провела жодної операції з продажу літаків. Багато машин було виставлено на продаж, але нікого вони не зацікавили. Хоча літак на вторинному ринку можна було придбати з дисконтом в 20-50%.

За даними американського виробника джетів Gulfstream Aerospace Corporation, в другій половині минулого року з Росії не надійшло жодного замовлення, в той час як зазвичай компанія щорічно продавала російським олігархам до десятка лайнерів.

Втім, відновлення ринку настільки ексклюзивних послуг вже почалося: повільно, але впевнено збільшується попит на "вторинці", слідом за ним поступово оживе і первинний ринок, зазначають експерти.

Активність польотів ділової авіації в країнах ЄС також майже наблизилася до рівня 2009 року, підрахували в Євроконтролі. Лише у квітні інтенсивність знову знизилася на 34% рік до року через виверження ісландського вулкана.

Зате рівень покупок джетів повною мірою не відновився. За даними Асоціації виробників авіації загального призначення (GAMA), у I кварталі 2010 року світові поставки цього типу суден склали 164 одиниці, що на 14,1% нижче за показник за той самий період минулого року.

Щоправда, закордонний ринок набагато більш насичений джетами, ніж російський, - тільки в США зареєстровано близько 13 тисяч приватних джетів.

Звичайно, не всі вони належать резидентам: через ліберальне законодавство у Штатах зареєстровані судна багатьох іноземців, в тому числі і значна частина 450 літаків, які належать росіянам.

Незважаючи на фінансові складнощі, бізнесмени жодної країни не готові відмовитися від користування персональними бортами. По світу бізнес-рейсами переміщуються сотні тисяч заможних, але збіднілих за кризу іноземців.

Тому ще більш активно, ніж раніше, за кордоном розвивається форма спільного володіння судном. Це так звана "часткова власність", а не "приватна": замовник сплачує частину вартості літака і отримує за це на якийсь період часу пріоритетний і дешевший фрахт.

Рейтинг "авіаторів"

Рейтинг власників приватних літаків в Росії очолює Роман Абрамович. Йому належить Boeing 767-300, вартістю 100 мільйонів доларів.

За ним йде Власник Nafta Moskva Сулейман Керімов, у якого є два літаки - Boeing 737-7BJ/W BBJ за 50-52 мільйона доларів і Gulfstream GV, вартістю 35 мільйонів.

Третю позицію займає співвласник "Вімм-Білль-Данну" Давид Якобашвілі, який літає на Gulfstream G550 за 55 мільйонів доларів і на Bombardier Challenger 604, вартістю 26-28 мільйонів.

Президенту групи "Онексім" Михайлу Прохорову також належать два літаки - Gulfstream GV-SP за 45 мільйонів доларів і Falcon 900 EX за 28-30 мільйонів.

Замикає першу п'ятірку російських власників приватних літаків екс-співвласник Sibir Energy Шалва Чигиринський, якому належить Gulfstream G550, вартістю 55 мільйонів доларів.

Також у двадцятку входить відомий в Україні бізнесмен Віктор Вексельберг, який літає на Bombardier BD-700 Global Express, вартістю 22-24 мільйони доларів.

За матеріалами www.finansmag.ru

powered by lun.ua