Місяць і Землю омолодили на 120 мільйонів років

— 9 червня 2010, 14:00

Більшість астрономів вважають, що Земля і Місяць утворилися при зіткненні двох об'єктів розміром приблизно з Венеру або з Марс через 30 мільйонів років після формування Сонячної системи.

Автори нової роботи, опублікованої в журналі Earth and Planetary Science Letters, вирішили перевірити це припущення, проаналізувавши кількість певних хімічних елементів в земних ядрі і мантії, пише Лента.ру.

Конкретно вчених цікавив ізотоп вольфраму-182. Вважається, що більша його частина утворилася при радіоактивному розпаді гафнію-182. Весь гафній перетворився на вольфрам за 50-60 мільйонів років. Так як вольфрам "вважає за краще" утворювати зв'язку з металами, а гафній переважно взаємодіє з силікатами кори, після свого утворення перший повинен був поступово мігрувати до центру Землі, де знаходиться металеве ядро.

При зіткненні двох планет, які дали Місяць і Землю, вони нагрілися приблизно до 7000 градусів Цельсія - при такій температурі, їхні речовини повинні були розплавитися (або навіть випаруватися) і перемішатися. Залежно від того, встиг чи ні весь вольфрам-182 спуститися в ядро, його перемішування з іншими елементами повинно було відбуватися по-різному. Відповідно, різним повинен був виявитися і розподіл вольфраму, за яким спостерігають вчені.

Оцінивши кількість вольфраму в земній корі, дослідники підставили отримане значення в розроблену ними модель перемішування речовин при зіткненні і з'ясували, що до моменту зустрічі двох планет весь гафній вже перетворився на вольфрам.

За оцінками дослідників, зіткнення повинно було відбутися не через 30 мільйонів років після формування Сонячної системи, а приблизно через 150 мільйонів років.

Нещодавно вчені-геологи провели роботу, яка також допомагає прояснити, які процеси відбувалися на самих ранніх стадіях формування Землі. Дослідникам вдалося виявити найстаріший з відомих фрагмент земної кори. Його вік становить близько 4,3 мільярда років.

Планети Сонячної системи утворювалися з газопилового диска (його також називають протопланетним), що обертається навколо новонародженої зірки.

Поступово матерія диска збивалася у відносно великі об'єкти, які стикалися один з одним і врешті-решт сформували вісім планет (до недавнього часу їх було дев'ять, але в 2006-му році Плутон позбавили статусу планети, а в 2008-му році визнали плутоідом).