Знайдено нову сонячну систему

— 3 лютого 2011, 12:15

За радіусом ці планети від двох до чотирьох з половиною разів більше за Землю, а за масою - від двох до 13 разів.

П'ять із шести планет знаходяться на орбітах, розташованих ближче до своєї зірки, ніж орбіта Меркурія в нашій Сонячній системі, передає Бі-Бі-Сі.

Інформація про це відкриття оприлюднена в журналі Nature, вона входить в останню за часом порцію даних, отриманих з космічного телескопа "Кеплер".

Досі за допомогою телескопа "Кеплер" отримано інформацію більш ніж про тисячу потенційних екзопланет (тобто ті, що знаходяться за межами Сонячної системи).

Імовірно, знов виявлені планети мають атмосферу, що складається з легких газів, проте їх температура може бути занадто високою для підтримки життя.

Група співробітників, що працюють з телескопом "Кеплер", оприлюднила необроблені дані, які призвели до відкриття, в рамках взятого на себе зобов'язання ділитися інформацією з науковою громадськістю.

Телескоп "Кеплер" вже надав свідчення існування трьохпланетної системи Кеплер-9, а в січні вчені оголосили, що виявили першу справді скелясту екзопланету Кеплер-10.

Знову відкрита сонячна система навколо зірки Кеплер-11 являє собою багату "лабораторію" для вивчення утворення планет. Несподівано велика кількість планет, що обертаються на таких близьких один до одного орбітах, дає астрофізикам рідкісну можливість для розробки теорій утворення планет.

Нинішнє відкриття відрізняється від планетарної системи HD10180, про яку було оголошено в серпні 2010 року: в ній багата система екзопланет, що включає щонайменше п'ять планет, обертається навколо зірки, що знаходиться на відстані в 127 світлових років.

У тому експерименті ознакою присутності планет були коливання гравітаційного поля зірки, викликані проходженням планет; присутність шостої і сьомої планет у цій системі ще чекає свого підтвердження.

У свою чергу, телескоп "Кеплер" орієнтований на пряме спостереження і вимірює найменші зміни в яскравості, коли планети проходять перед зіркою-господинею.

Зазвичай при таких "транзитних" вимірах втрата яскравості лише дає вказівку на присутність планет, їх присутність потім підтверджується наземними телескопами, які вимірюють гравітаційні коливання - цей метод відомий як вимірювання радіальної швидкості, або метод Доплера.

У випадку з Кеплер-11 планети знаходяться на таких близьких одна до одної орбітах, що роблять один на одного істотний гравітаційний вплив. Цей вплив періодичний в залежності від того, скільки кожній з планет потрібне на виконання свого витка навколо зірки. Завдяки цьому вчені зуміли обчислити маси планет.

Доктор Девід Лейт з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики сказав, що Кеплер-11 - лише перша ластівка в плані даних з телескопа "Кеплер".

При тому, що таку велику кількість кандидатів у планети "Кеплер" - безперервно спостерігає за 150 тисячами зірок - вже зафіксував, і багато з них будуть судячи з усього підтверджені як планети, список відомих людині екзопланет незмірно зросте.

"Це дає нам інформацію про архітектуру планетних систем і контекст для розуміння нашої власної Сонячної системи", - говорить учений.

"Звичайно, мрія - це знайти щось, досить схоже на Землю, щоб там можна було жити. Ну а поки мене дуже займають ці численні екзопланети", - додав Лейт Девід.