З'ясовано природу чоловічого пеніса і великого мозку

— 10 березня 2011, 17:41

Будова чоловічого статевого члена - одна з рис, яка у людини дуже помітно відрізняється навіть в порівнянні з його найближчими родичами по еволюційному древу - шимпанзе. У чоловіків пеніс позбавлений характерних виростів, які присутні у величезної кількості інших видів і використовуються для того, щоб позбавлятися від сперми суперників, а також стимулювати партнерку (у більш просунутих видів).

Вчені вважали, що чоловік загубив ці вирости через те, що перейшов від полігамії до більш-менш моногамного життя - відповідно, необхідність таким інтимним чином конкурувати з суперниками відпала. Проте генетичні основи зникнення виростів залишалися невідомими.

Поряд з гладким пенісом і іншими рисами неясна була дослідникам і природа ще однієї характерної особливості людей - їх великого мозку.

Автори нової роботи, коротко написаної у Nature News, намагалися визначити, яка різниця між геномами людини і шимпанзе, використовуючи нетиповий метод.

Зазвичай, порівнюючи ДНК Homo Sapiens і Pan troglodytes (шимпанзе), вчені дивляться, які ділянки присутні у людей і відсутні у мавп. У новому дослідженні фахівці шукали фрагменти, які наявні у Pan troglodytes і яких немає у людини, пише Лента.ру.

В цілому вчені виявили 510 ділянок, які в процесі еволюції пропали у людей. Практично всі вони розташовувалися в так званій некодованій ДНК - ДНК, розташованої між генами.

Довгий час призначення такої ДНК залишалося неясним, однак в останні роки вчені з'ясували, що вона виконує дуже важливі регуляторні функції. Для більш детального дослідження автори зосередилися на двох фрагментах - один розташовувався поруч з геном, що кодує андрогенні рецептори (вони зв'язуються з молекулами чоловічих статевих гормонів і після такої активації беруть участь у регуляції синтезу певних генів), а другий знаходився неподалік від гена GADD45G, задіяного у придушенні росту пухлин.

Щоб з'ясувати, яка функція цих ділянок, дослідники "вставили" в геном мишей. Виявилося, що перший фрагмент відповідає за появу виростів на пенісі і бере участь в утворенні чутливих волосків, які є на морді багатьох тварин. Другий фрагмент активувався в клітинах субвентрикулярної зони мозку, яка є джерелом нових нейронів, уточнює портал ScienceNOW.

Видалення з ДНК цього фрагмента, судячи з усього, знімає якийсь блок, який стримує утворення нових клітин і ріст мозку.

Нещодавно інша група дослідників опублікувала роботу, в якій також аналізувалися генетичні відмінності людини і шимпанзе. Автори використали "традиційний" метод і шукали нові гени, що з'явилися у H. Sapiens. Вчені встановили, що різниця між двома видами полягає всього в трьох генах.