Білого носорога хочуть врятувати стовбуровими клітинами

— 5 вересня 2011, 11:15

Дослідники стверджують, що отримані з клітин шкіри стовбурові клітини далі можна буде трансформувати в інші види клітин організму тварини.

Мова йде про стовбурові клітини тварин, які знаходяться на межі повного зникнення - північного носорога (підвид білого носорога, який водиться в районі Південного Судану та Демократичної республіки Конго) і дріли - мавпи роду мандрилів, що мешкає у Західній Африці.

Команда вчених з американського Дослідницького інституту Скріппса (Scripps Research Institute) під керівництвом доктора Жанни Лорінг використовувала так званий "метод репрограмування", коли під впливом ретровірусів та інших інструментів сучасної клітинної біології клітку повертають на більш ранню стадію розвитку, пише ВВС .

Сьогодні дослідники захоплені більш складною ідеєю: трансформувати стовбурові клітини в гамети - сперматозоїди і яйцеклітини, а потім з їхньою допомогою створити повноцінний ембріон.

Раніше з'являлися повідомлення про те, що "носорога в пробірці" намагалися отримати зі стовбурових клітин лабораторних тварин, проте, за словами доктора Лорінг, подібні досліди ще досить рідкісні.

Так, наприклад, в серпні нинішнього року японські вчені трансформували стовбурові клітини миші в сперматозоїди, якими потім спробували запліднити яйцеклетку.

Настанет час, вважають біологи, коли створені таким шляхом ембріони можна буде впроваджувати в матку "сурогатним матерям" споріднених видів.

Як зазначає Жанна Лорінг, є групи дослідників, які паралельно йдуть іншим шляхом, намагаючись врятувати від вимирання рідкісні види тварин за допомогою клонування.

"Клонування зникаючих видів дає не кращі результати - ймовірність успіху вкрай мала", - вважає вона.

"До того ж, є ймовірність створити нову генетичну комбінацію замість того, щоб просто відтворити існуюче тварина", - додає Лорінг.

Результати роботи біологів, які спочатку навіть не сподівалися на успіх своїх експериментів, були опубліковані в журналі Nature Methods.

Теоретично метод репрограммирования стовбурових клітин може також застосовуватися при лікуванні тварин, що страждають дегенеративними захворюваннями, такими, наприклад, як діабет.

У тому ж напрямку, за словами вчених, йдуть і розробки з трансформації стовбурових клітин людини.

Є надія, що отримані з них клітини різних тканин допоможуть одного разу вилікувати пацієнтів з найрізноманітнішими недугами - від сліпоти до ушкоджень хребта.

Правда, як відзначають фахівці, до остаточного успіху у цій області ще досить далеко.