Розмови про навчання і роботу: виступи на TED, які варто подивитись

Напередодні початку конференції TED у Києві 15 червня, "Українська правда. Життя" пропонує налаштуватись на відповідний лад і переглянути цікаві виступи, присвячені розумовій діяльності людини.

Ми вже розповідали про знамениту неприбуткову конференцію, яка славиться виступами своїх спікерів. Вони є експертами у своїй сфері, але під час виступу не мають права рекламувати себе чи власні продукти, а лише розповідати про свій досвід, своє знання та ідеї, які варто поширювати.

Тема цьогорічної конференції у Києві "Інстинкт майбутнього". Ми ж у підбірці відео відібрали цікаві виступи, які присвячені роботі мозку, нашій здатності навчатися і працювати, адже вчимось і вдосконалюємось ми все життя. А якщо у вас є діти, виступи цікаво прослухати для розуміння процесу ефективного навчання.

Звісно, цей перелік неповний і у вас можуть бути пропозиції інших цікавих виступів. Якщо це так – поділіться своїми думками у коментарях, ми будемо лише вдячні:)

1. Два виступи експерта з питань креативності Кена Робінсона про те, як у школі нас вчать бути добрими працівниками, а не мислячими креативними людьми.

Виступ Робінсона про креативність не лише зібрав понад 15 мільйонів переглядів і потрапив у підбірки улюблених промов, які складають знаменитості. Тези Робінсона викликали велику хвилю обговорення.

Кен Робінсон пояснює особливості навчання та історичні на те підстави, а також наводить розповідь про знамениту танцівницю, яку у школі вважали безнадійною. Батьків викликали до школи і казали, що у дитини розлади. Якби це було нині, їй поставили б діагноз гіперактивність. Але дівчинка виявилась талановитою танцівницею.

2. Розповідь психолога Шона Ейкора про роботу мозку, налаштованого на негатив

Ми переконані, що повинні працювати, щоб стати щасливими. А якщо спробувати навпаки? У цій енергійній і веселій промові на TEDxBloomington, психолог Шон Ейкор стверджує, що саме так і є - щастя надихає на плідну працю.

Світ навколо нас визначає, наскільки ми щасливі. Шон Ейкор на прикладі власного навчання Гарварді пояснює, як обставини впливають на наше відчуття щастя. Спершу студенти всі були щасливими, адже розуміли, що вони – привілейовані, бо потрапили у Гарвард. Але з часом вони почали концентруватись на суперництві, скаргах, негативі.

Шон Ейкор пояснює, що лише 25% успіху залежать від IQ, 75% успіху в роботі залежить від оптимізму, суспільної підтримки і здатності бачити стрес як можливість, а не загрозу.

Допамін не лише робить вас щасливішим, він включає також усі центри, пов’язані з навчанням. Психолог розповідає про те, як перелаштувати мозок так, аби він орієнтувався на позитив, як тренувати свою голову думати позитивно.

3. Дослідниця Енджела Лі Дакворт розповідає про те, що насправді впливає на успіх

Полишивши успішну роботу консультанта, Енджела Лі Дакворт взялася викладати математику учням сьомих класів у державних школах Нью-Йорка. Вона швидко зрозуміла, що IQ не є визначальним фактором, що відрізняє успішних учнів і невдах. У промові вона пояснює свою теорію "жаги до мети" як провісника успіху.

Разом з колегами вона вивчала молодих учителів, які працюють з дітьми з бандитських околиць. Їх цікавило, хто з цих вчителів залишиться викладати до кінця навчального року, і кому з них вдасться поліпшити результати своїх учнів.

Крім того, Енджела Лі Дакворт співпрацювала з приватними компаніями, запитуючи, які продавці налаштовані працювати далі? І хто буде найбільше заробляти?

Всі ці напрочуд різні ситуації мали одну спільну рису, яка свідчила про майбутній успіх. І це були не соціальні навички. Не зовнішність, не фізичне здоров'я і не I.Q. Це була жага до мети, пояснює дослідниця.

4. Виступ біолога Наталі Шульги про те, як розвивається мозок людини. Науковець розповідає про те, як виховували її власні батьки. Про свідомість дитини і те, яке значення має виховання, яким чином утворюються синапси і як розвивається мозок.

Наталія Шульга говорить і про утворення первинних зв’язків у мозку, які так важливі для подальшого розвитку дитини. Обов’язково для перегляду всім батькам і не тільки: )

5. Розповідь вчителя хімії та експерта з питань освіти про важливі аспекти навчання. Ремзі Мусаллам каже, що вчитель не має забувати про вплив цікавості на навчальний процес, не боятись пробувати і помилятись.

А також серйозно ставитись до того, що відбувається, адже педагог вкладає дітям те, що може суттєво вплинути на їхнє подальше життя.

У цій жартівливій і довірчій бесіді, Мусаллам описує три способи розвитку уяви, любові до навчання та інтересу учнів до пізнання того, як влаштований світ.

6. Виступ вчительки з 40-річним стажем Рити Пірсон про те, наскільки важливо для вчителів любити дітей.

У своєму емоційному виступі Пірсон розказала, як на уроці пояснювала іншу тему, ні ту, яка була за планом. І коли вона наступного разу вибачилась перед дітьми за цю помилку, вони сказали, що нічого страшного, адже "ви так пристрасно розповідали".

Одного разу Рита Пірсон почула, як її колега сказала: "Мені не платять за те, щоб я любила дітей". Її відповідь була така: "Діти не вчаться у тих, хто їм не подобається".

Цей виступ - заклик до педагогів, до того, щоб вони вірили у своїх учнів і створювали з ними справжні, близькі, людські взаємини.

7. Ще один виступ для кращого розуміння роботи мозку. Невролог Даніель Вольперт пояснює, як еволюціонував мозок людини і пояснює користь руху. Як жартома пояснює дослідник, "я – шовініст руху".

Вольпер починає з несподіваного припущення: мозок еволюціонував, але не для того щоб думати або відчувати, а для управління рухом. У цій цікавій, інформаціїній промові він дає нам уявлення про те, як мозок створює витонченість і спритність рухів людини.

8. Ще один виступ невролога. Антоніо Дамасіо пояснює, що таке "свідомість", як мозок творить наше власне "я".

Дослідник досить детально пояснює роботу "кори головного мозку", "стовбура мозку" і "організму": стовбур мозку дає основу власному "я", перебуваючи у дуже тісному взаємозв'язку з організмом.

А кора головного мозку творить для нас видовище багатством образів, які наповнюють наш розум. Якщо вас цікавить, як ми думаємо і чому саме так, а не інакше – радимо подивитись цей виступ.

9. Виступ Білла Гейтса про необхідність зворотного зв’язку.

"Давайте почнемо з питання: Хто добре справляється? На жаль, не існує міжнародних рейтингових таблиць по системі оцінки вчителів. Тому я глянув на країни з найвищою успішністю в навчанні і подивився на те, що там роблять, щоб допомогти своїм вчителям вдосконалюватися", каже засновник Былл Гейтс.

10. Цікавий виступ експерта зі звуку Джуліана Трежера. Він розповідає про п'ять способів (вправ) переналаштувати свої вуха для свідомого слухання – інших людей і світу навколо нас.

Трежер пояснює, як працюють фільтри, які допомагають нам орієнтуватись у світі багатьох звуків.

"Звук – це моя пристрасть, моє життя. Я написав цілу книжку про це. Отже, я живу, щоб слухати. Це занадто – просити такого від більшості людей, але я вважаю, що кожна людина має слухати свідомо, щоб жити повним життям, пов'язаним в просторі і часі з фізичним світом навколо нас, пов'язаним з розумінням одне одного, не кажучи вже про духовний зв'язок, бо кожен духовний шлях, що я знаю, в основі своїй має споглядання і слухання", - каже Трежер.

І саме тому у школах мають вчити свідомому слуханню, пояснює експерт

11. Розповідь про навчання ще до самого народження. Наукова журналістка Енні Мерфі Пол розповідає про нові дослідження, які показують на скільки багато ми дізнаємося в утробі матері – від ноток нашої рідної мови до наших, в майбутньому улюблених, страв.

Як журналіст вона постійно пише на цю тему, крім того Енні – мати, а тому інтерес до теми у неї ще й дуже особистий.

Ця спірна тема завжди цікава батькам. Енні Мерфі, яка написала книжку "Джерела на цю тему, якраз наводить багато прикладів, як різні події впливали на плід, про стрес та багато інших чинників життя дитини ще до її появи на світ.

12. Розповідь невролога Майкла Мерзенича про пластичність мозку. Як каже дослідник, мозок готовий до постійних змін, він зосереджений на них, і "сконструйований" для змін. Він також говорить про способи використання цієї гнучкості і можливості відновлення втрачених функцій.

13. Яким чином уявлення про красиве укорінилось у нашому мозку. Виявляється, за допомогою краси наший мозок теж робить вибір, пояснює дослідник Деніс Даттон. Цей виступ проілюстрований мультиплікатором, тож дивитись його ще приємніше.

"Наступного разу проходячи повз ювелірну крамницю, і побачивши красиво оброблений камінь у формі сльози, не будьте такі впевнені в тому, що це культура переконала вас в тому, що цей камінь красивий. Ваші далекі предки полюбляли цю форму і бачили красу в майстерності її виконання ще до того, як з'явились слова, якими вони могли б виразити цю любов", - пояснює Даттон.

"Краса має глибоке коріння в нашій історії. Це дар, переданий нам далекими предками, які були здатні переживати сильні емоції та проявляти високу майстерність. Втілені в мистецтві емоції, краса музики і нічного неба будуть викликати сильну реакцію в душах наших нащадків до тих пір, доки існуватиме людство", - каже він.

14. Розповідь про важливість зосередження. Фахівець у цій сфері Енді Паддікомбе запитує: Коли востаннє ви анічогісінько не робили протягом цілих 10 хвилин? Не надсилали повідомлення, не спілкувались і навіть не думали?

Він описує могутню силу одного прийому: потрібно освіжити розум протягом 10 хвилин на день, усього лиш зосередивши увагу та відчувши теперішній момент. Немає жодної потреби розкурювати ладан чи сидіти у дивній позі

Якщо не подбати про свій розум і його "розгрузку" протягом хоча б 10 хвилин, матимемо стрес, каже Енді Паддікомбе.

"Розум крутиться, наче барабан пральної машинки, набираючи оберти, накопичуючи складні та заплутані емоції. І ми справді не знаємо, як із цим справлятись. Найгірше, що ми настільки розгублені, що більше "не існуємо" у світі, де живемо. Ми пропускаємо найважливіші для нас речі. Найжахливіше, що всі вважають, що таким є справжнє життя, і ми повинні пристосуватися до нього", - пояснює він.

Втім, треба знати, як правильно зосереджуватись, а для цього – дивіться сам виступ.

Реклама:

Головне сьогодні