Олімпійські таланти Узбекистан шукатиме на генетичному рівні

— 13 січня 2014, 10:48

Директор генетичної лабораторії Інституту біоорганічної хімії Узбекистану Рустамі Мухамедов розповів, що майбутніх спортсменів будуть відбирати на "молекулярно-генетичному рівні".

Практичне застосування цього методу почнеться з 2015 року, розповів він в інтерв’ю Узбецькій службі Радіо Свобода.

За словами узбецького генетика, група фахівців, що працювала зі спортсменами упродовж останніх двох років, виявила близько 50 генів, що визначають спортивні здібності, завдяки яким і відбиратимуться майбутні чемпіони. За словами Рустамі Мухамедова, ця практика вже давно існує, як на Заході, так і на Сході, де за результатами аналізу крові батькам дітей радять, яким спортом їм краще займатися.

"Розвинуті країни, такі як США, Китай, країни Європейського Союзу, вивчають людський геном і вже виявили гени, які відповідають за успіхи в спорті. Ми хочемо використати ці методи, щоб виявити наших власних майбутніх чемпіонів", - каже він.

Відомий спортивний журналіст та автор бестселера "Спортивний ген" Давид Епштейн говорить, що спадковість дійсно відіграє велику роль у спорті, але на його думку на підставі тестів не можна однозначно сказати, хто стане чемпіоном.

"Насправді ми поняття не маємо, що визначають більшість з генів. Відповідь на питання про спортивні здібності дає фізіологія, а її важко визначити з генів. Це так, якби ви складали пазл, маючи лише один, чи два шматочки з величезної картини, де цих складових може бути сотні, чи тисячі", – пояснює спортивний журналіст.

Генетичні тести викликають питання не лише щодо ефективності, але і щодо етики. Професор етики генетичної науки зі Стокгольмського Університету Торбйорн Тансйо говорить, що такий підхід його серйозно непокоїть.

"Для мене це звучить як один з найшкідливіших способів застосування генетичних технологій у спорті. Але, звичайно, коли ви думаєте про це ви також подумати про наступний крок, коли ви робите генетичні втручання, де ви генетично створюєте героїв для змагань. Виникає найбільш вражаючі питання про моралі спорту і загального питання про фізичне поліпшення людини", - каже професор.