З життя європейців: правосуддя в Чехії

"Українська Правда. Життя" публікує наступну статтю із серії матеріалів, що розповідають про конкретні норми й практики життя громадян у ЄС.

Кожна публікація ґрунтується на одному, або двох інтерв'ю з жителями Європи, у якому вони вільно розповідають про свій досвід.

Цього разу – розповідь про чеський судоустрій та реформу правосуддя в Чехії після повалення комуністичного режиму.

Розповідає Павел Ул, адвокат, Прага

Система судів у Чехії

У Чеській республіці – країні, населення якої складає близько 10 мільйонів чоловік, є чотири рівні судів.

На найнижчому рівні перебувають районні суди їх 86; вище розташовані обласні суди їх у Чехії 8; та вищі суди їх також 8 на всю країну. Завершують систему Верховний суд та Верховний адміністративний суд. Існує також Конституційний суд, але він має окреме місце та повноваження.

Чеське процесуальне право має три судові процеси: цивільний, кримінальний та адміністративний.

У цивільному процесі суди вирішують суперечки поміж рівноправними суб'єктами приватного права – фізичними та юридичними особами, питання сімейного права та статусу громадян. У кримінальному процесі суди вирішують питання вироку та покарання на основі позову прокуратури, інші особи не можуть подавати кримінальні позови. В адміністративному процесі суди розглядають позови громадян або інших осіб проти держави; тобто проти будь-якого рішення чи акту адміністративної влади.

Звичайні цивільні та кримінальні справи розглядають спочатку районні суди, а їхні рішення можуть оскаржуватися в обласних судах. Деякі складніші або важливіші справи розглядають відразу обласні суди – тоді їхні рішення можуть переглядати вищі суди. Верховний суд розглядає справи лише в касаційному порядку.

Адміністративні спори завжди спочатку розглядаються в обласних судах, а касація відбувається у Вищому адміністративному суді.

Судді спеціалізуються відповідно до трьох типів судових процесів.

Прокуратура займається лише кримінальними справами. Вона здійснює нагляд за поліцією під час розслідування справи та кримінального позову до суду; інші компетенції прокуратури значно слабші.

Кожне рішення суду може бути оскаржене в Конституційному суді.

Незалежність суддів

Фактична незалежність суддів пов'язана з тим, що з моменту їхнього призначення їх не можна звільнити з посади або перевести на іншу.

Призначення конкретних справ на розгляд тому чи іншому судді визначається спеціальним розкладом – з моменту, коли справа передана на розгляд судді, її не можна відібрати.

Заробітна плата судді визначена законом, та її не можна ані збільшити, ані зменшити. "Не так давно чеський парламент хотів скоротити заробітну плату суддів з економічних причин, але Конституційний суд цього не допустив", – розповідає Павел.

Павел Ул, празький адвокат

Існує також психологічна складова роботи суддів: яким би не було його рішення, ніхто не може суддю образити. Якщо одна зі сторін конфлікту буде незадоволена рішенням, вона має право його оскаржити в суді вищої інстанції або навіть у Конституційному суді.

Хто і як призначає суддів

Згідно з Конституцією, суддів призначає на посади президент республіки. Згідно із законом, кандидатури пропонує уряд, але фактично цей процес контролюють голови обласних та вищих судів. Міністерство та уряд лише адміністративно обслуговують цей процес.

[L]До сьогодні більшість кандидатів обирали із працівників судів: зі стажерів-кандидатів. Зараз ситуація змінюється, і приймають також старших адвокатів, рідко й прокурорів.

"Одного разу президент республіки відмовився призначати одного кандидата на посаду судді, тому що, на його думку, кандидат був занадто молодий, – розповідає Павел. – Тоді кандидат подав у суд на президента – справу розглядав адміністративний суд – і виграв судовий процес. Суд постановив, що президент має своє рішення аргументувати".

Президент аргументів не подав – тоді цей факт став одним із пунктів конституційної скарги проти президента республіки в Конституційному суді.

Кваліфікація суддів

Мінімальні законні вимоги до призначення на посаду судді – вони подібні й для адвокатів та прокурорів – це п'ять років навчання на юридичному факультеті та три роки трудового стажу. Потім кандидат має успішно скласти спеціальний фаховий іспит для суддів.

Але на практиці останнім часом часто вимагають більшого трудового стажу, і перевагу віддають кандидатам, які працювали не лише в судовій системі.

На нові місця голови обласних судів оголошують конкурси.

Скільки отримують судді

Середня зарплата в Чехії становить 812 євро. Судді, як видно з таблиці, отримують набагато більше:

Роки стажу

Заробітна плата на місяць районного судді, в €

Заробітна плата на місяць обласного судді в €

Заробітна плата на місяць судді Вищого суду, в €

Заробітна плата на місяць судді Верховного суду, в €

0-5

2067,12

2255,04

2466,45

4322,16

5-9

2372,49

2560,41

2748,33

4322,16

9-12

2677,86

2959,74

3124,17

4322,16

12-15

2865,78

3171,15

3453,03

4322,16

15-18

3053,7

3382,56

3758,4

4322,16

18-21

3171,15

3593,97

3946,32

4322,16

21-24

3265,11

3664,44

4040,28

4322,16

24-27

3359,07

3734,91

4110,75

4322,16

27-30

3429,54

3852,36

4228,2

4322,16

30-смерть

3546,99

3922,83

4322,16

4322,16

Сучасні проблеми в судовій системі Чехії

Однією з важливих проблем судової системи є те, що деякі судові процеси тривають занадто довго. Є таке прислів'я: Justice delayed is justice denied, "відкладене правосуддя – це відмова в правосудді". Ця проблема стосується передусім перегляду адміністративних рішень.

"Не всі судді безгрішні, – додає Павел, – тому зворотною стороною незалежності суддів є ризик їхньої низької компетенції".

Деякі справи взагалі складно провести через судову систему.

Упродовж останніх років було зафіксовано декілька випадків корупції. Але це, скоріше, окремі випадки, а не системна проблем. Як правило, якщо суддю викрили в корупції, його кар'єра на цьому завершується.

"Можна сказати, що в Чехії люди загалом довіряють суддям, а погані суддівські рішення вважають результатом "інтелектуального дефіциту", а не корупції", – каже Павел.

Верховний суд Чехії, Брно

Реформа судової системи після комуністичного режиму

Зникнення корупції в судах пов'язане з реформою судової системи в посткомуністичний період.

Першим кроком було звільнення найбільш корумпованих суддів. Але з вересня 1991-го року вирішили, що більше суддів не відкликають.

Упродовж перших років після революції 1989-го року багато суддів перейшли до адвокатури, тому що в ті часи судді отримували маленьку зарплату. Близько 1995-го року система стабілізувалася та зарплати суддів були суттєво підвищені.

Після поділу Чехії та Словаччини в 1993 році не було серйозної реформи, але припинили існування воєнні суди, а судді Федерального суду стали суддями Верховного або вищих судів.

Реформа правової системи мала поступовий характер. Одним із нововведень посткомуністичної епохи стало створення Конституційного суду.

Конституційний суд Чехії

Конституційний суд розглядає індивідуальні конституційні скарги, які можуть стосуватися, зокрема, уже завершеного судового процесу. Подібних позовів фіксують до 4-5 тисяч на рік, але лише 4% Конституційний суд задовольняє.

Конституційний суд може вирішувати, наприклад, чи відповідає той чи інший закон конституційному порядку. Запропонувати Конституційному суду розглянути це питання може або президент, або 40 депутатів парламенту, із загальної кількості 200, або 17 сенаторів парламенту з 81.

"Фактично, дуже часто ці звернення до Конституційного суду є засобом політичної боротьби", – розповідає Павел.

Конституційний суд Чеської республіки, фото з офіційного сайту

Громадянин може подати скаргу до КС, якщо він вважає, що його права порушив закон, який не відповідає Конституції.

Звичайний суд також може звернутися до Конституційного суду, якщо працює із законом, який є, на його думку, неконституційним.

Ще один випадок можливого звернення до Конституційного суду – вирішення питань щодо ратифікації міжнародних договорів.

Насамкінець, Конституційний суд вирішує компетентні спори поміж органами державної влади.

Правова система Чехії та вступ до ЄС

Чехія приєдналася до ЄС у 2004 році. Але змін у законодавстві та в практиці це не принесло. "Організація судів не підпорядковується європейському праву, каже Павел. – Єдина річ, яка змінилася – це можливість чеських судів звертатися до суду ЄС, який дає тлумачення європейського права в питанні судів".

Перше чеське звернення до Європейського Суду відбулося 28 жовтня 2005 року, на сьогодні зафіксовано 35 таких звернень.

Але сьогодні в Чехії фактично 99% суперечок та справ вирішуються без впливу європейського права та без спорів про його тлумачення. Велика кількість європейських норм уже перейшли до чеського права, до законів, без усвідомлення їхнього європейського походження.

Можна сказати, що момент приєднання країни до ЄС не став глибоким зламом у практиці судів або юстиції взагалі.

Права людини

"Головним гарантом дотримання прав людини мають бути суди, і ми боремося, як можемо", – розповідає Павел.

Він стверджує, що в реальності стандарт дотримання прав людини залежить не лише від законів та судів, а від загального культурного стану суспільства: "Сьогодні ми в набагато кращій ситуації, аніж у 1989 році. Але цю боротьбу ніколи не буде завершено".

Ініціативу здійснено МГО "Інтерньюз-Україна" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження"

Реклама:

Головне сьогодні