Віртуальний простір. Православний університет як модний хаб

Ніхто з охоронців Софії Київської не любить четвер – тоді їхній робочий день закінчується о 7-й, та ще й доводиться не раз відчиняти ворота непунктуальним студентам. Останнім територію покидає їхній ректор, протоієрей Георгій Коваленко.

"Лекції щоразу затягуються. Всім, знаєте, хочеться висловитись", – пояснює він нам.

Роками поміж софійськими будівлями тільки ліниво сновигали туристи. З появою Відкритого православного університету тут стало веселіше.

АМБІТНІ ПЛАНИ

Екс-спікер Московського патріархату, а віднедавна освітянин Георгій Коваленко мріяв про подібний проект ще з 2011 року, проте реалізувати його не вдалося.

ВІДЕО ДНЯ

Цьогоріч бажання священика, за його словами, "дивним чином збіглося з планами Міністерства культури".

Відтак з’явився Відкритий православний університет. Його студентами можуть стати всі охочі, незалежно від віросповідання. Вхід вільний, "викладачі" волонтерять.

Щочетверга – лекції з історії релігії, її місця в сучасному суспільстві.

"Ми хочемо, як це зараз модно, стати таким собі хабом, де люди збираються, обговорюють поточні події, роблять власні проекти", – пояснює він.

Георгій Коваленко: "Ми хочемо, як це зараз модно, стати таким собі хабом, де люди збираються, обговорюють поточні події, роблять власні проекти"

Коваленку подобається ідея дистанційного навчання онлайн, що активно впроваджується у світі. Нині університет має лише сторінку у Facebook та власний YouTube-канал.

У планах – відібрати найкращих зарубіжних лекторів та субтитруватити їхні виступи. Таким чином зацікавлені люди зможуть не лише покращити свої знання про релігію та релігійну ситуацію, а й мимоволі підтягнути англійську.

Таким ректор Коваленко бачить майбутнє свого проекту.

Поки що його результативність можна описати кількома цифрами: за три місяці його існування (від 4 березня) університет провів 8 відкритих лекцій і 2 круглі столи. Щоразу на навчання тут реєструється від 60 до 100 студентів.

УНІВЕРСИТЕТ-ПРИВИД

Можливо, проїдемось у бік Подолу?– пропонує нам Георгій і вказує на свою машину.

Зачекайте, отче!

Ззаду поспішає компанія "студентів". Серед них і сьогоднішній лектор, голова Асоціації єврейських асоціацій і громад України, Йосиф Зісельс. Двох чоловіків об’єднує група "21 листопада", за чиєї ініціативи був створений університет.

"21 листопада" з’явилось в Україні 2015 року. Їхня ціль – реалізація та підтримка суспільних, культурних, медійних та інших проектів, що культивують європейські цінності.

До непартійного громадського об’єднання входить 37 активних представників української науки, мистецтва, бізнесу та церкви.

Зокрема, Олександра Коваль, президент ГО "Форум видавців", єпископ і ректор УКУ Борис Гудзяк, письменник Сергій Жадан та інші.

Проте на відкритті освітнього майданчика від об’єднання були присутні лише генеральний директор "1+1" Олександр Ткаченко та бізнесмен-пивовар Андрій Мацола.

Нинішній віце-прем`єр, тоді ще міністр культури В`ячеслав Кириленко та Георгій Коваленко на відкритті освітнього майданчика. Також були присутні гендиректор "1+1" Олександр Ткаченко та бізнесмен-пивовар Андрій Мацола

Більшість учасників "21 листопада" дізнались про свій "авторський проект" не від цих трьох товаришів, а власне від нас.

"Якщо б ви мені скинули на пошту якийсь матеріал про цей університет – я б хоч щось знав", – попросив вчений-економіст Олександр Пасхавер.

"Знаєте, нас в групі багато і не всі цікавляться проектами один одного. Цей університет мене зовсім не цікавить", – сказав філософ-теоретик Сергій Дацюк.

"Ми віртуальна реальність. Наша територія – це соцмережі. В перший місяць роботи університету я несподівано отримав пропозиції співпраці від Франції, Німеччини, Швеції, Греції, Канади та США", – ділиться Георгій Коваленко, об’їжджаючи пам’ятник Богдану Хмельницькому.

ВЕЛИКІ СПРАВИ У МАЛІЙ СОФІЇ

У лютому 2016 року Міністерство культури дозволило проводити у Малій Софії богослужіння під час великих релігійних свят. Цей привілей отримали священики Київського патріархату.

Представники Московського патріархату негативно відреагували на рішення віддати святиню на поталу "самоназваній, ніким не визнаній церкві".

До того ж, на сполох б’є культурна спільнота.

Національний заповідник "Софія Київська" складається із декількох музейних будівель.

Невеличка трапезна Мала Софія – одна з них. Увесь архітектурний комплекс належить до Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Невеличка трапезна Мала Софія. Щочетверга тут лекції з історії релігії, її місця в сучасному суспільстві

Музейники наполягають, що старі стіни можуть не витримати підвищення температури від запалювання свічок, підлога є не достатньо безпечною тощо. Та і загалом, церкви треба не ділити, а краще за ними доглядати.

Очільник УПЦ МП Онуфрій вороже ставиться до священників-"розкольників" та їхньої аудиторії. Він то різко висловлюється проти богослужіння українською мовою, то відмовляється підводитись під час вшанування Героїв України.

Для керівництва МП ідея служити у церковних будівлях почергово з колегами з КП є неприйнятною.

Натомість вони схвально відгукуються про ініціативу Георгія Коваленка, який займається "освітою та просвітою" в тій же будівлі, куди віднедавна вхожий Київський патріархат.

"Локація не є для нас принциповою. У нас були й інші пропозиції",заперечує Георгій Коваленко.

Георгій Коваленко запевняє, що локація на території "Софії Київської" не є принциповою

Спікер Київського патріархату Євстратій Зоря додає: "Університет – це нейтральна площадка. Ми сподіваємось співпрацювати з ним".

Не бачить ніяких проблем у тому, що університет знаходиться на базі Софії Київської і релігієзнавець Катерина Щоткіна.

"Навпаки, він може стати стартовим майданчиком для спілкування представників різних конфесій. Поки я чула схвальні відгуки про університет і знаю Георгія Коваленка як розумну людину", додає вона.

СПАЛИТИ МОСТИ ЧИ ЗВЕСТИ?

"Університет жодним чином не зіпсує відносини МП і КП. Коваленко завжди виступав за єдину помісну церкву", коментує чутки отець Віталій Ейсмонт.

Священнослужитель поділяє позицію Георгія Коваленка. Але в 2014-му році керівництво МП вигнало Ейсмонта за "вільнодумство" – в День Святого Юрія Переможця отець взяв участь у спільному богослужінні з патріархом Філаретом. Керівництво МП вважає це серйозною провиною.

Євстратій Зоря думає, що створення університету та заклики Коваленка до міжконфесійного діалогу теж не до вподоби керівництву МП.

"Формально вони не мають приводу виключити його зі своїх лав. Але знаєте, як то кажуть "уж виноват я в том, что хочется мне кушать", додає він.

Московський патріархат у 2014 році вигнав Коваленка за "вільнодумство" – отець взяв участь у спільному богослужінні з патріархом Філаретом. На фото під час лекції правозахисника Євгена Захарова

29 лютого 2016 року протоієрея Георгія Коваленка позбавили усіх офіційних посад у Московському патріархаті. Тепер у лавах МП він несе службу як звичайний священик.

Ці перипетії в органах МП втішили Євстратія Зорю і він запросив Коваленка до лав своєї церкви.

Машина зупинилась на Контрактовій площі.

Так що ви відповіли Євстратію, отче?

– Бачите пам’ятник Сковороді? Ось уже 20 років як я несу службу. З цієї нагоди мої діти тогоріч подарували мені футболку із зображенням цього філософа, – сміється Коваленко. – "Світ ловив мене, та не спіймав" – це мій формат. Мені комфортно там, де я зараз знаходжуся.

Коваленко каже, що у нього дуже вдячна аудиторія

Сам Євстратій додає, що склад парафій Московського патріархату дуже строкатий.

"Тут мирно співіснують митрополит Суфроній Черкаський, який називає Путіна злочинцем, та єпископ Лонгін Жар із Буковини, який і патріарха Кирила відкинув, бо той недостатньо захищає цінності "руского міра", розповідає Зоря.

У 1992 році колишній очільник МП Володимир (Сабодан) також був поставлений указом Москви. Та в своїх виступах він наголошував, що "автокефалія повинна вінчати усі наші зусилля".

[L]А тим часом УПЦ КП "розростається". Так, за даними Державної служби статистики України, станом на 1 січня 2014 року, в Україні було 4814 організацій, що належать до УПЦ КП. Вже станом на 1 січня 2016 року їх було 5074.

Можливо, Георгій Коваленко та його університет – це дорога до примирення священників та створення, нарешті, єдиного православного українського простору?

"Питання об’єднання церков – це не тема нашого проекту. Ми не беремо участі в жодних переговорах. Та і що вирішить єдність? Змінить стан моральності? Зникне корупція? Ці середньовічні методи не працюють у сучасних умовах", – резюмує Коваленко.

Текст написаний випускниками школи громадянської журналістики "Української правди", яка працює за підтримки посольства США в Україні.

Реклама:

Головне сьогодні