МОН оновило програми для 5-9 класів: 11 змін з укрмови, історії та фізкультури

Міністерство освіти і науки оприлюднило 40 оновлених навчальних програм для 5-9 класів, у яких встановлено орієнтацію на результат навчання, а не на зміст, впроваджено компетентнісний підхід.

МОН оприлюднило 40 оновлених навчальних програм для 5-9 класів. Фото inarik/Depositphotos

На перше місце програм винесено очікувані результати навчання учня, тобто: які компетентності мають формуватися у дитини під час вивчення певної теми, повідомляє відомство.

У такому разі вчителю не потрібно концентрувати всю увагу на змісті матеріалу: він має чіткі орієнтири у вигляді 10 компетентностей, спираючись на які, він будує свою роботу.

До ключових компетентностей належать, приміром, спілкування державною та іноземною мовами, математична та інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність тощо.

Кожен з очікуваних результатів навчання містить 3 компоненти: знаннєвий, діяльнісний та ціннісний. У першому передбачено, що називає чи пояснює учень, у другому – що вміє, знаходить, обирає, а в третьому – що оцінює, усвідомлює, які висновки робить.

[L]"Впровадження Нової української школи розпочнеться 1 вересня 2018 року, однак нинішні школярі не можуть чекати, зміни повинні відбуватися вже сьогодні. Тому певні елементи майбутнього стандарту будуть реалізовані в основній школі з нового навчального року. Для нас це також важливий досвід пілотування, який ми обов’язково враховуватимемо в оновлених програмах", – зазначив заступник міністра освіти Павло Хобзей.

МОН також візьметься за формування наскрізних змістових ліній, які проходитимуть через усі предмети та дозволять розвивати у дитини ключові компетентності, інтегрувати знання про світ, спираючись на зміст навчального матеріалу.

Поки що детально прописані 4 з них, які відповідають 4 ключовим компетентностям з 10, визначених концепцією Нової української школи: "Здоров'я і безпека", "Підприємливість та фінансова грамотність", "Громадянська відповідальність", "Екологічна безпека та сталий розвиток".

Скажімо, у межах наскрізної лінії "Підприємливість та фінансова грамотність" учні дізнаватимуться, як правильно формувати свій бюджет, робити заощадження, інвестувати чи брати кредит. І вивчатимуть це не лише на уроках математики чи інформатики, а й мови, літератури та навіть біології.

Наприклад, у 5-му класі під час читання твору Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра" вчитель матиме звернути увагу учнів на "менеджерські здібності" головного героя, який перетворив неприємну роботу з фарбування паркану на яскравий і ефективний "підприємницький проект".

Ключові зміни у програмах:

З кожного предмету створений лаконічний опис ключових змін, з яким можна ознайомитися на сайті МОН.

В українській мові усі творчі роботи тепер матимуть виразне практичне спрямування. Приміром, діти писатимуть твори не "відірвані" від реального життя теми, а з тієї ж фінансової грамотності чи екологічної безпеки, та ще й у форматі есе – його додано як обов’язковий вид роботи. Також до програми включено рекомендовані види робіт, які обиратиме вчитель на свій розсуд.

В українській літературі в усіх класах частково перерозподілено кількість годин на вивчення творів. Так, у 5 класі вилучено по 2 години на вивчення народних казок та загадок, прислів’їв і приказок, натомість додано по годині на творчість Василя Симоненка, Леоніда Глібова, Зірки Мензатюк та Євгена Гуцала.

Багато питань під час онлайн-обговорення стосувалося осучаснення частини програмових текстів новими авторами. Ці пропозиції було враховано, як-от у 7 класі альтернативно пропонується вивчати "Русалоньку із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських" Марини Павленко чи "Аргонавтів" Степана Процюка.

З предмету "Історія" для 5 класу замість програми, що складалася з певних історичних нарисів, створили програму початкового курсу "Вступ до історії". Через роботу з цим матеріалом учні дізнаватимуться про історію як науку, як складову життя суспільства. Крім того, експерти представили варіант для синхронізованого вивчення курсів історії України та всесвітньої історії. Послідовність вивчення тем запропоновано для 7, 8 і 9 класів.

Так само з огляду на численні пропозиції розширено список для альтернативного вивчення із зарубіжної літератури – перелік поповнився "Сніговою королевою" Ганса Андерсона (5 клас) та "Собачим серцем" Михайла Булгакова (9 клас). А у список для додаткового читання потрапили твори "Мій дідусь був черешнею" Анджели Нанетті, "Чи вмієш ти свистати, Юганно?" Ульфа Cтарка.

З предмету ж "Іноземні мови" очікувані результати навчання виписані відповідно до Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти. Так, визначено, що після 9 класу учні, які вивчають першу іноземну мову, досягають рівня А2+, учні спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземної мови – В1, а ті, хто оволодіває другою іноземною мовою – рівня А2.

Оновлено перелік видів спорту для уроків фізичної культури. Зокрема, додано 7 нових можливих модулів – регбі, корфбол, петанк, фехтування, військово-спортивні ігри, степ-аеробіка та чирлідінг.

Трудове навчання не матиме обов’язкового поділу за гендерним принципом: кожен учень зможе обирати той вид діяльності, який йому до вподоби. Та й загалом, школярі вивчатимуть не окрему технологію та виконуватимуть чітко визначене в її межах завдання, а створюватимуть проекти, які поєднуватимуть різні технології. Тож спочатку діти визначатимуть майбутній проект відповідно до потреби, потім плануватимуть, як будуть його робити, які засоби для цього необхідні, і поступово створюватимуть.

У межах програми "Основи здоров’я" учні більше дізнаватимуться про безпечну поведінку в Інтернеті та соцмережах. А замість великого обсягу теоретичного матеріалу буде більше практичних робіт і занять поза межами класу.

Під час онлайн обговорень багато нарікань було на надмірну завантаженість курсу з математики. Тому було зменшено обсяг громіздких обчислень і перетворень, а більшості задач надано практичний зміст. Ще одна важлива зміна – зміна хронології вивчення матеріалу таким чином, щоб він узгоджувався з іншими предметами. Зокрема, в межах теми "Раціональні вирази" (8 клас) тему "стандартний вигляд числа" переставлено так, щоб вона вивчався тоді ж, коли її проходять у курсі "Хімія".

На інформатиці учні раніше вивчатимуть комп’ютерну графіку (6 клас), текстовий процесор (8-й), створення та публікацію веб-ресурсів (8-й). Натомість у 9 клас додано 3D-графіку та основи бази даних.

Проблему перевантаженості вирішували й у курсі біології: 40% матеріалу з кожної теми виділено в опційне навчання. Це значить, що певні елементи змісту, які є необов’язковими, але містяться у видрукуваних підручниках, наприклад, історія дослідження певних об’єктів, можуть вивчатися за вибором вчителя.

Фактично кожна тема з біології передбачає виконання дітьми міні-проекту: кожен учень упродовж навчального року має взяти участь хоча б в одному з них.

Реклама:

Головне сьогодні