Коли Африка приходить до тебе і ділить із тобою хліб

Побувати в Африці, не виїжджаючи з України. Жати пшеницю за давнім українським звичаєм. Пекти хліб у справжній печі. Вчитися у африканців їхнього самобутнього і ділитися з ними своїм. Усе це одночасно втілилось на "Обирку"!
На початку серпня арт-хутір, створений на Чернігівщині родиною Леоніда й Діани Кантерів, прийняв одразу два етно-фестивалі – "Хліб" і "Мама Африка".
![]() |
На початку серпня арт-хутір прийняв одразу два етно-фестивалі – "Хліб" і "Мама Африка" |
Тож жнива на "Обирку" пройшли разом із африканцями, а вони ой-як додали колориту цьому дійству.
Африканці різні, але однаково веселі та відкриті. Хтось із них живе в Україні й навіть чудово володіє українською, хтось спілкується французькою чи англійською – але кожен старався донести про свою Батьківщину те виняткове, що вабить не посвячених.
Суданське символічне весілля, показ африканської моди, майстер-класи з кухні країн Африки і наїдки та напитки з різних куточків цього спекотного континенту – це лише дещиця з того, чим балував фестиваль.
Чайна церемонія від посольства Марокко: солодкий чай із суміші зеленого та м’яти й випічка до нього – пальчики оближеш!
Франкофонні марокканці наливали чай із ажурних чайничків, а поруч демонстрували традиційні для їхньої країни кольорові склянки. Зізнавалися: свого чаю в них немає, але традиція пити його так – є.
![]() |
Франкофонні марокканці наливали чай із ажурних чайничків, а поруч демонстрували традиційні для їхньої країни кольорові склянки |
Дегустація суданських соків під розповідь про те, як живуть суданці: як досі зберігають воду в глиняних дзбанах і ділитися нею вважають справою честі (воду там, кажуть, не продають), якими меблями користуються, на яких інструментах грають. Усе з усмішками, захоплено, з любов’ю.
Кавова церемонія від ефіопців, на додачу до якої нам розповіли, що в Ефіопії кава – це не напій, а спосіб спілкування. І лише той вважається близьким, хто пив у тебе каву.
![]() |
Кавова церемонія від ефіопців |
А ви знали, що каву вперше знайшли на теренах Ефіопії й назву вона отримала на честь місця Каффа?
А що в Ефіопії каву заварюють до трьох разів, а в день п’ють до 9 чашечок – і часто з сіллю, і завжди заїдаючи чимось?
І що третю, найслабшу заварку, називають "брака" – благословення, і її можна навіть дітям від 10 років?
Тепер знаєте.
![]() |
В Ефіопії каву заварюють до трьох разів, а в день п’ють до 9 чашечок |
Ефіопці смажать кавове зерно мокрим – на вугіллі, повільно. Варять теж на вугіллі у глиняних чайничках (на 100 мл води 2 чайні ложки кафи) – і відтак повільно наливають у горнятка.
Кажуть, кава не любить домішок, але деякі спеції все ж додають. Наприклад, кава з кардамоном пряна, тоді як "тена" – з кислинкою.
Куштували на ярмарку і каву з Сенегалу – у ній є якась полинова гірчинка, але нас запевнили, що самі не знають її секрету. А ще соки від вихідців із цієї країни – найбільше вразив баобабовий. Білий, трохи терпкий і насичений. Хто б подумав, що невеличкі плоди величезного дерева дають смачний сік, який добре освіжає!
Але напої – далеко не всі поживні скарби Африки.
Нігерійські пироги та страва егусі (тамтешня назва – фуфу: робиш із манки "колобок" – а до нього м’ясо чи риба в томатному соусі зі спеціями).
Смажений банан, більше схожий на картоплю смаком, і бананові чіпси.
Африканська картопля, більша за українську.
Кислуваті ефіопські млинці з гарнірами на смак і вегетаріанців, і м’ясоїдів.
Всього навіть спробувати не встигли!
![]() |
Інтернаціональна команда волонтерів годує Обирок обідом |
Бо ще ж хотілося роздивитися яскраві одежинки, повчитися африканських танців, вникнути у плетіння косичок, поспілкуватися, підслухати мудрості музиканта й тарознавця Кінга Ква Зули (King Kwa Zulu), забігти на поле до хліборобів… Бо там робота кипіла і в спеку!
![]() |
Тут можна було вникнути у плетіння косичок |
Жали серпом колосся під українські співи й африканські барабани, в’язали снопи перевеслом зі скрученої соломи, складали їх на копиці. Місцеві жителі у вишиванках і з музикою прийшли допомогти – і жваво взялися до справи.
![]() |
Жали серпом колосся під українські співи й африканські барабани |
![]() |
Місцеві жителі у вишиванках і з музикою прийшли допомогти |
Дід Іван і Леонід Кантер навчали: жати треба якомога нижче до землі, серп направляючи до себе і ніби малюючи ним півколо. Складати жмутки колосків – в одному напрямку.
![]() |
Складати жмутки колосків треба в одному напрямку |
Бо потім їх завзяті хлопці молотять його ціпками – й зерно витрушується на полотно. А потім зерня провіюють – і полова летить за вітром, а зерно відбирають і чистять, аби потім на жорнах змолоти його, як у давнину.
![]() |
Завзяті хлопці молотять снопи ціпками |
![]() |
Зерня провіюють – і полова летить за вітром, а зерно відбирають і чистять |
![]() |
Нелегка, скажу я вам, робота. Невеличкий шматочок поля, який вручну обробляли днів 10, аби зробити борошно й спекти хліб.
Кажуть, комбайн із цим впорався б хвилин за 10 – але ж скільки натхнення і справжності у праці гуртом! Африканці лишень дивувалися, коли українці працювали без музики.
Між тим, Денис Суховій із помічниками пекли хліб у пекарні просто неба. Його подавали до обіду й вечері, приготованих українсько-африканською командою волонтерів.
![]() |
Денис Суховій із помічниками пекли хліб у пекарні просто неба |
Дітей вчили робити африканські маски, розмальовували їм личка фарбами, а руки охочим – хною. А ще підвода возила людей між африканським містечком та обійстям Кантерів – теж забава для народжених у місті.
Після трудів праведних, при заході сонця, починала лунати музика. У перший вечір давав жару Кінг Ква Зулу, а потім на сцену вийшла учасниця "Голосу країни" Кемі Оке – й заспівала так, що дух перехопило.
![]() |
При заході сонця почала лунати музика |
А наступного дня Діля (Едуард Приступа) і Фома (Сергій Фоменко) розкачали публіку й були такі зворушливі, що навіть Леонід Кантер заспівав улюблену "Африку" Ляпіса Трубєцкого, перекладену українською. Такий-от дебют.
[L]У кого ще лишалися сили, у темний час ішли на сіновал дивитися фільм або ж гуртувалися біля ватри, де співали різними мовами й грали, хто що вміє.
Останнього дня фестивалів господар свята Леонід Кантер розповідав про життя громад. А керівник "Африканської ради в Україні" Ісса Саді Діало з Гвінеї знайомив із Африкою та своїм досвідом.
Під час бесіди "Україна під Деревом Каїсе-дра" Оксана Розумна сказала, що Україні є чого повчитися нині у країн Африки. За її словами, постконфліктна квота у парламенті на 50% жінок, наприклад, дозволила згладили деякі проблеми цього континенту.
Після цього простір обиркового клубу перейшов до юної, але дуже сильної духом Яни Зінкевич, яка заснувала волонтерську організацію "Госпітальєри".
![]() |
Яни Зінкевич, яка заснувала волонтерську організацію "Госпітальєри" |
Вона одразу після школи пішла медиком на фронт і витягала поранених, і навіть після серйозних травм продовжує займатися організацією, їздить на фронт і цього річ вступила до медуніверситету. Хоче реабілітувати людей вже з освітою, хоч уже має з цим справу.
Розповідь Яни виходить за рамки фестів, але дуже щемко вплітається у нашу реальність.
Фінальним же акордом для "обирчан" стало традиційне барабанне коло. Валентин Богданов задав такі ритми й вібрації, що люди пішли в танець – і коло стало морем, що хвилюється у такт!
І навіть потім публіка не спинилася – африканці барабанили з українцями, ніби тісніше зв’язуючи дві культури, ніби сіючи зерно нових зустрічей.
![]() |
Валентин Богданов задав такі ритми й вібрації, що люди пішли в танець – і коло стало морем |
Олена Рощіна, УП