Астрономи відкрили перший в історії міжзоряний астероїд

— 21 листопада 2017, 16:47

В кінці жовтня астрономам вдалося поспостерігати унікальний астероїд, що потрапив в Сонячну систему з іншої зоряної системи.

Результати дослідження були опубліковані в журналі Nature, повідомляє NASA.

Фото: European Southern Observatory / M. Kornmesser

За даними вчених, астероїд має має кам’яну поверхню, червонуватий відтінок та продовгувату форму. Його довжина близько 400 метрів, а ширина майже у 10 разів більша.

Його витягнута форма є досить дивною, на відміну від астероїдів Сонячної системи, тож це може дати нові підказки щодо утворення інших зоряних систем.

Дослідники астероїда назвали його Оумувмуа, що з гавайської мови перекладається як "посланець, що першим прибув здалеку".

"Протягом десятиліть в нас були теорії, що такі міжзоряні об’єкти існують, і зараз ми отримали перші докази, що такі об’єкти справді є, – каже Томас Зурбукен, супровідний адміністратор Директорату наукових місій НАСА в Вашингтоні.

Це історичне відкриття відкриває нові можливості для вивчення того, як формуються інші зоряні системи".

Використовуючи чотири різні фільтри при спостереженні, група астрономів під керівництвом Карен Міч з Інституту астрономії на Гаваях встановила, що яскравість Оумуамуа дуже коливається. Це пов’язано з тим, що він обертається навколо своєї осі кожні 7,3 години.

Жоден відомий астероїд чи комета в Сонячній системі немає такої різниці в яскравості і такого співвідношення між довжиною і шириною.

"Ця надзвичайно велика різниця в яскравості означає, що об'єкт дуже витягнутий ; приблизно в 10 разів. Також ми виявили, що Оумуамуа має червоний колір і що навколо нього нього немає пилу", – каже Міч.

Ці властивості вказують на те, що астероїд складається з каменю і, можливо, металів. На його поверхні немає води або льоду, а червоний колір сформувався внаслідок опромінення від космічних променів упродовж сотень мільйонів років.

Як повідомляє НАСА, кілька великих наземних телескопів продовжують відстежувати астероїд.

Станом на 20 листопада встановлено, що Оумуамуа подорожує зі швидкістю 38,3 км/с та перебуває на відстані близько 200 мільйонів кілометрів від Землі - між Марсом і Юпітером.

Об'єкт пролетів навколо орбіти Марса 1 листопада і пройде через орбіту Юпітера в травні 2018 року, а після того, як він покине Сонячну систему, Омумауа він буде рухатися в сторону сузір’я Пегаса.

[L]"Нам дуже пощастило, що під час спостереження телескоп "дивився" в правильне місце в правильний час та вловив цей історичний момент.

Це випадкове відкриття – бонус для науки, який надасть НАСА можливості шукати, відстежувати та описувати навколоземні об’єкти, що можуть бути потенційно небезпечними для нашої планети", – каже планетарний захисник НАСА Ліндлі Джонсон.

За попередніми розрахунками, об’єкт прибув від зірки Вега в північному сузір’ї Ліра. Щоб пройти таку відстань навіть такому швидкому об’єкту, як Оумуамуа знадобилося близько 300 тисяч років.

Астрономи вважають, що міжзоряні об’єкти, схожі до астероїда Оумуамуа проходять через Сонячну систему приблизно раз в рік, але до сьогодні їх було досить важко "захопити".