Новини про суїциди "зірок" збільшують кількість людей, які беруть з них приклад – вчені

834
9 лютого 2018

Якщо журналісти "смакують" деталями самогубств знаменитостей і активно такі смерті висвітлюють, вони можуть збільшити кількість суїцидів серед людей.

Про це йдеться у дослідженні вчених з Колумбійського університету.

Науковці вважають, що активне і детальне висвітлення самогубств "зірок" у пресі дійсно може збільшити кількість тих, хто скопіює їхній суїцид.

Відомий актор Робін Уільямс пішов з життя у 2014 році. Фото: kinovolna.tv

Вчені взяли дані Центру контролю та профілактики захворювань США з січня 1999 року по грудень 2015-го і проаналізували тексти статей англомовних новинних видань, які містили слова "самогубство", "загиблий" і згадки про смерть відомого актора Робіна Уільямса з 1 червня 2013 року по 1 січня 2015 року.

Актор загинув 11 серпня 2014 року.

Науковці створили графіки очікуваної кількості самогубств у США у другій половині 2014 року на основі даних, починаючи з 1999-го року (відомо, що число суїцидів підвищується ранньою весною і досягає найнижчої точки влітку).

Дослідники побачили, що кількість самогубств з серпня по грудень 2014 року перевищила очікування майже на 10%: 18690 смертей замість очікуваних 16849.

Найвразливішими були чоловіки від 30 до 44 років.

Кількість суїцидів, які "повторили" спосіб Уільмса, виросла на 32%.

Для збільшення натисніть на зображення

Кількість тих, хто вибрав інший спосіб піти з життя, збільшилась лише на 3%.

Аналіз преси показав, що станом на середину серпня 2014 був пік матеріалів не лише про актора, але й про самогубства загалом.

За словами науковців, багато великих видань порушили етику в своїх новинах про самогубство: в заголовках вказували, як він це зробив і припускали, чому актор пішов на такий крок.

На думку вчених, сила "ефекту Вертера" (збільшення числа суїцидів після самогубства, широко висвітленого журналістами) багато в чому залежить від манери подачі новин у ЗМІ.

Наприклад, смерть Курта Кобейна не призвела до помітного росту трагедій в Сіетлі, хоча після його суїциду значно зросла кількість дзвінків на телефони довіри.

Тоді ефект був позитивним, бо ЗМІ були етичними: прямі описи смерті зустрічались рідше, а в текстах вказували телефони психологічної підтримки.

Вчені кажуть, що у збільшенні самогубств у другій половині 2014 року могли бути й інші причини, але манера висвітлення смерті актора стала однією з важливих проблем.

Нагадаємо, в Україні створять національну телефонну гарячу лінію для емоційної підтримки людей та запобігання самогубству.

А Верховна Рада 8 лютого встановила кримінальну відповідальність за схиляння до самогубства.

powered by lun.ua