Як це – бути пожежниками-добровольцями, які безоплатно рятують людей у Борисполі
Хто такі пожежники-добровольці та як вони поруч з професійними рятівниками борються з вогнем у Борисполі
– Уявіть, ми всі живемо в невеликому селі. Тут наші діти і близькі.
Ми розуміємо, що з міста пожежній автівці довго їхати. Тому організовуємось, скидаємося грошима і призначаємо караул, коли і хто з нас зможе загасити пожежу.
І так забезпечуємо все село. В цьому сенс добровольчої пожежної безпеки, коли кожен спитати себе: "Що я зробив для пожежної безпеки у моєму місті чи селі? – розповідає керівник добровольчої бригади пожежників "Штурм" у Борисполі Андрій.
Їм найважче працювати влітку – спекотно і найбільше викликів.
ХТО ТАКІ ДОБРОВОЛЬЦІ-ВОГНЕБОРЦІ?
Добровольці – нефахівці, які стають першими помічниками професійних пожежників.
Вони проходять підготовку, вчаться надавати домедичну допомогу та швидко реагувати в надзвичайній ситуації.
Після цього можуть виїжджати на виклики разом з пожежною командою.
Диспетчер ДСНС повідомляє про лихо і міські бригади, і добровольців.
Так зростають шанси встигнути на кілька пожеж одночасно та врятувати більше людей.
"Штурм" існує в Борисполі 3,5 роки. За останній рік хлопці виїхали на 47 викликів.
ПІТИ НА РИБОЛОВЛЮ АБО ВРЯТУВАТИ ЛЮДИНУ
– Основне завдання пожежника – не гасити пожежу, а рятувати людей і тварин, – розповідає член команди Ігор.
Коли підрозділ приїжджає, перше завдання – дізнатись, чи є постраждалі.
Якщо не вистачає сил і людей, аби врятувати постраждалих і загасити пожежу, спершу рятують людей.
Рятівнику важко не лише через задимлення й вогонь.
– Будь-яка пожежа – невдача для когось, горе та втрати: матеріальні, фізичні, моральні. Пожежник повинен бути до цього готовим, – розповідає Ігор.
Ніяка фізпідготовка не допоможе, якщо ти не готовий бачити людей, які помирають, чи вже померли.
Усього іншого можна навчитись на практиці: розрізняти спорядження, підкачати руки і так далі.
Він працює пілотом літака.
– Рятувати людей – моє хобі, – каже. – Прилетів з рейсу, сиджу вдома. Можна піти на риболовлю, можна в ігри пограти, погуляти, а можна поїхати і врятувати людину або тварину.
Декілька тижнів тому команда була на пожежі, де горіли сараї.
– Згоріла собака з цуценятами. Приходиш, там запах горілого м’яса, залишки органів.
На пожежі і люди, і тварини згоряють повністю. Ідентифікувати можна хіба по годиннику, взуттєвими набойками і так далі.
Ми не могли зрозуміти, чи це залишки людини, чи собаки.
Ти повинен бути готовим виїхати, побачити таке і не розчулитись чи втішати людей, а виконувати роботу.
Одна з найстрашніших пожеж, де ми були: горіли склади і ми побачили, що вогонь перекидається на сусідній бокс, а там – незаконна бочка з пальним.
Ще через паркан – базар, де безліч людей. Поки міські пожежники гасили полум’я, ми охолоджували бочку, аби вона не зайнялась. Тільки через те, що нас було багато – все минулось.
Каже, найстрашніше для пожежника – коли він не може допомогти. Тому пожежники відсіюються на першій пожежі: якщо чогось не змогли, йдуть.
– Є така приказка: "Не бажайте пожежникам удачі". Бо будь-яка пожежа – уже невдача.
ЧЕРГА НА ТЕ, ЩОБ СТАТИ ПОЖЕЖНИКОМ-ДОБРОВОЛЬЦЕМ
– У роботі пожежника-добровольця багато неідеального. Наприклад, коли горить трава, мусимо гупати по ній мокрими ганчірками, прив’язаними на палицю. Це називається "ляпачка". Ефективності мало.
У всьому світі, аби швидко загасити траву, пожежники користуються мотоприскачем. Він призначений, щоб кропити дерева. Це якісно і зручно.
Український завод-виробник не сертифікував цей прибор як засіб пожежогасіння. Тому ми не маємо права ним користуватись і мусимо далі гупати ганчірками по траві, – обурюється Андрій.
Фізпідготовка для добровольця – не головне. Головне – здорове серце і дихальні шляхи, пояснює інший член команди Анатолій.
– Перше, що відчуваєш на пожежі – нестача повітря. А ще неймовірний тиск. Мій пульсометр часом показує 180 ударів.
У команді кожен тренується для себе. Сашко плаває та бігає, щоб розвивати дихання.
– Життя людини залежить від твоїх навичок: евакуація, розгортання, швидке реагування. Ми постійно тренуємося командою, – розповідає.
Сашка не відпускають на пожежі з основної роботи, він працює менеджером авіакомпанії.
Але хлопці повідомляють один одному свій графік. Якщо вихідний – можна їхати на пожежу.
Анатолій у автівці завжди возить пожежну форму – на всяк випадок.
Нещодавно повернувся з Колорадо – спостерігав роботою добровольчих пожежних частин і набирався досвіду.
– Там черга за тим, щоб бути добровольцем. Пожежники платять на 15% менше податків. Стимулює й рівень поваги, – розповідає.
Серед усіх пожежників у США 72% – добровольці. Гасять пожежі безкоштовно, вважаючи, що так допомагають місту або селищу.
Подібні ініціативи є й в інших країнах.
- В Австрії добровільну пожежну охорону організовують і фінансують муніципальні органи. Підрозділи добровольців організовані за принципом професійних частин.
- У Німеччині 80% пожежників-добровольців живуть в сільській місцевості. Доїжджають на місце лиха до 8 хвилин.
- У Швеції добровольців ще більше. За їх роботу відповідають місцеві муніципалітети.
- В Чилі професійних пожежників взагалі немає – там вогонь гасять лише добровольці.
АВТОМОБІЛЬ САМОТУЖКИ
Спочатку хлопці виїжджали на виклики з причепом, де стояла мотопомпа для перекачування води. Тепер самотужки переобладнали бус.
– В Україні потрібне нам нове авто коштує до 100 тисяч доларів. За кордоном за цю ціну можна придбати 10 таких авто. А в ДСНС Борисполя стоїть кількадесят нібито непридатних автомобілів, – каже Анатолій. – З них можна склепати хоча б один гідний. А їх просто шматують і здають на метал. Вони могли б і по селах поїздити, де взагалі немає забезпечення.
У ДСНС Борисполя заперечують, що є непридатні автомобілі. Мовляв, є резерв, де автівки незадіяні через ймовірність, що в один час може статись кілька пожеж.
– Ми також хотіли поставити мигалки, а не можемо, бо це приватна машина. Оскільки в законі немає статусу "доброволець", ми до спецсигналів доступу не маємо, – продовжує керівник команди.
Форма добровольців – спонсорська допомога від канадських колег.
Каски лежать на складах митної служби, звідки їх не можуть забрати – не можуть розмитнити.
Цим мають право зайнятись у ДСНС. Втім, добровольці кажуть, що там їм тільки обіцяють, що займуться цим.
– З цієї ж причини не можна дістати ізолюючі протигази. Канадські колеги готові їх нам передати. Але ввезти їх до України і розмитнити – та ж ціна, що купити їх тут. Не існує адекватного механізму передачі деяких видів майна добровільним пожежним бригадам.
Канадці готові подарувати й автомобіль, команда навіть готова купити його у Європі, але за встановленими екостандартами їх не можна завезти. Вони – не Євро-5. З 2016 року в Україні діє заборона на ввезення автівок нижче стандарту Євро-5.
– Якісний автомобіль, випущений у 2007 році, вже не можна завезти. Хоча, порівняно із нашими ЗІЛами, із вихлопної труби у таких авто менше шкідливих речовин виходить, – пояснює Ігор.
Нині добровольці можуть гасити пожежу тільки на відкритій території, бо не мають матеріалів для гасіння в приміщенні, де важко дихати.
Щоб організувати таку службу, треба закупити кілька ізолюючих сучасних протигазів.
З ними пожежники мусять тренуватись у газодимокамері – імітованому задимленому лабіринті, де пожежник з екіпіровкою, засобами захисту під виття сирен, гуркіт і крики повинен знайти манекени та винести їх назовні.
"Штурм" планує створити ще й таку службу.
СТВОРИТИ ТАКІ БРИГАДИ В РЕГІОНАХ
Людина, яка хоче долучитись до команди, може бути не на самих пожежах: тут потрібен і водій, і диспетчер, і інструктор, і людина, яка б займалась протипожежною агітацією.
– Мало хто знає, що заборонено палити суху траву. Більшість пожеж відбувається через неправильно зроблені димоходи, коли починається сезон опалення, або через неправильне місце забудови. Було б добре, якби пожеж було менше через те, що люди це просто знають, – говорить Влад.
"Добровольці-вогнеборці" проводять кампанію серед регіонів. Розповідають, що не потрібно чекати допомоги зі сторони.
Мовляв, треба мотивувати себе і людей навколо, щоб піклувались про свою безпеку.
– Проводжу тренінги з пожежної безпеки у школах. Запитую дітей, чи знають про пожежний гідрант у школі. Ніхто не знає, що це таке.
Якось ми знайшли пожежний рукав у школі, але ще півдня шукали до нього ключ. Директорка потім запитувала з докором, навіщо я це роблю.
Кажу, щоб діти знали. А вона: "Це в житті не знадобиться".
Або у школі може бути так облаштовано, що пожежна машина не може заїхати, – розповідає Влад.
Наразі добровольці-рятувальники проводять тренінги "Вартові безпеки" для громад, які хочуть створити організацію добровольців-вогнеборців у регіонах.
За словами Андрія, часто там немає власних бригад, доводиться чекати допомоги від обласних центрів. А в пожежі дорога кожна секунда.
Поки фотографую хлопців, поруч зупиняється 6-річна дівчинка.
– Це мого тата друг, – пишається мала. – Він рятує людей і котиків.
Марія Марковська, журналістка, спеціально для УП.Життя
– В Україні потрібне нам нове авто коштує до 100 тисяч доларів. За кордоном за цю ціну можна придбати 10 таких авто.
А в ДСНС Борисполя стоїть кількадесят нібито непридатних автомобілів, – каже Олександр. –
З них можна склепати хоча б один гідний. А їх просто шматують і здають на метал. Вони могли б і по селах поїздити, де взагалі немає забезпечення.
У ДСНС Борисполя заперечують, що є непридатні автомобілі.
Мовляв, є резерв, де автівки незадіяні через ймовірність, що в один час може статись кілька пожеж.
– Ми також хотіли поставити мигалки, а не можемо, бо це приватна машина.
Оскільки в законі немає статусу "доброволець", ми до спецсигналів доступу не маємо, – продовжує керівник команди.
Форма добровольців – спонсорська допомога від канадських колег.
Каски лежать на складах митної служби, звідки їх не можуть забрати – не можуть розмитнити. Цим мають право зайнятись у ДСНС.
Втім, добровольці кажуть, що там їм тільки обіцяють, що займуться цим.
– З цієї ж причини не можна дістати ізолюючі протигази. Канадські колеги готові їх нам передати. Але ввезти їх до України і розмитнити – та ж ціна, що купити їх тут.
Не існує адекватного механізму передачі деяких видів майна добровільним пожежним бригадам.
Канадці готові подарувати й автомобіль, команда навіть готова купити його у Європі, але за встановленими екостандартами їх не можна завезти. Вони – не Євро-5. З 2016 року в Україні діє заборона на ввезення автівок нижче стандарту Євро-5.
– Якісний автомобіль, випущений у 2007 році, вже не можна завезти. Хоча, порівняно із нашими ЗІЛами, із вихлопної труби у таких авто менше шкідливих речовин виходить, – пояснює Ігор.