Як за допомогою фізкультури виховати свідоме покоління
Як у вас проходили уроки фізкультури? У більшості спогади одні й ті cамі: взяти довідку, щоб не ходити аб віджатися три рази.
Усі знають, наскільки спорт корисний, але ігнорують фізкультуру в дитячому віці, коли дитині вона потрібна як ніколи.
Фізкультура — не тільки про швидкий біг, але й про розкриття лідерських якостей, здоровий спосіб життя та соціалізацію.
Катерина Білоруська, президент міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation, розповідає про те, чому фізкультура необхідна всім дітям, які проблеми існують в цій сфері та як з ними боротися.
Фізична активність — це фундамент
Спорт — це обов'язкова складова розвитку дитини, без якого вона не зможе бути повноцінною особистістю. Щоб повністю задіяти мозок, необхідно розвивати тіло.
У віці від 6 до 16 років дитині потрібно кудись спрямувати свою енергію так, щоб було весело та цікаво.
Спорт або звичайна фізкультура — прекрасне рішення для того, щоб дитина й енергію витратила, і повеселилася, і поліпшила стан здоров'я.
Проблеми уроку фізкультури
Тема спорту особливо актуальна, коли йдеться про навчальний процес.
Для того, щоб діти могли концентруватися на точних або гуманітарних науках, їм потрібно час від часу виплескувати накопичену енергію.
Крім загальної користі для здоров'я, меншої залежності від гаджетів і схильності до шкідливих звичок під час командних занять спортом діти краще інтегруються в суспільство.
Через спорт краще вибудовуються комунікації зі співкомандниками та згодом — з іншими представниками соціуму.
Це командна мотивація, дух перемоги, спільна мета.
У свої шкільні роки я часто чула про те, що фізкультура — це не обов'язково.
Ця проблема все ще існує, але вона не взялася нізвідки: вчителі фізкультури часто не можуть провести урок на належному рівні через низку об'єктивних причин.
Викладачів демотивує багато чого: низький рівень зарплат, відсутність потрібного інвентарю, нерозуміння з боку батьків, які знецінюють користь від уроків фізкультури, що й викликає таке ж ставлення до предмету в дітей.
Коли немає практично нічого для проведення уроку, рятує особиста мотивація викладача, але й цього, звичайно, замало.
Крім цього, на превеликий жаль, фізкультура в нашій країні доступна не всім дітям.
За даними Державної служби статистики, наразі в Україні живуть понад 2,6 млн людей з інвалідністю, з яких 156 тисяч — це діти!
Багато з них стають "невидимими" для держави та громадськості.
Це велика проблема.
Дітям із інвалідністю постійно доводиться стикатися з відсутністю інфраструктурного забезпечення для відвідування уроків фізкультури, незнанням учителів фізкультури про те, як із ними потрібно займатися та спілкуватися.
І це те, що наш фонд хоче змінити в українських школах.
Навчання викладачів фізкультури
Проблем у сфері шкільної фізичної культури багато, але їх можна вирішити. Тому Parimatch Foundation в одній зі своїх благодійних програм зосередився на роботі з учителями фізкультури.
Ми орієнтувалися на міжнародний досвід: подивилися, на якому рівні знаходяться уроки фізкультури в США та інших розвинених країнах.
Там спорт — це національна ідея держави, тому фізичні активності в школі — це не година на побігати-пострибати, а всеосяжна робоча система.
Кожен навчальний заклад оснащений спортивними майданчиками, басейнами, полями для різних ігор з м'ячем.
Практично кожен учень бере участь у різних конкурсах і олімпіадах із фізкультури, це транслюється по телебаченню, а здоровий спосіб життя учням прищеплюють із першого класу. Те, як ставляться в
Америці до спортивного розвитку дітей, видно навіть по кіноіндустрії: якщо фільм про підлітків, то хтось із героїв точно або грає в футбол, або займається чірлідерством, або бігає по бейсбольному полю.
Той вектор розвитку, який взяли на озброєння в США, наш фонд хотів би імплементувати й у нас у країні.
Ми розробили програму "Нова фізична культура для нової української школи", що спрямована на перезавантаження уроків фізичної культури.
Це перший подібний продукт для вчителів фізкультури в Україні: безкоштовний онлайн-курс на платформі Prometheus, що складатиметься з відеолекцій, інтерактивних завдань і форуму, на якому можна отримати відповідь на всі свої запитання.
Успішно зробивши всі завдання, вчителі зможуть отримати сертифікат про підвищення кваліфікації.
Над курсом працюють фахівці у сферах освіти та спорту. Зокрема, долучилися спеціалісти з федерацій баскетболу, чірлідінгу та степ-аеробіки, а також професори та доценти вищих навчальних закладів.
Що саме буде у курсі?
1. Програма навчить учителів захоплювати дітей спортом, покращить їхнє вміння мотивувати та підтримувати, розкривати потенціал дітей та власним прикладом надихати на розвиток.
Ми хочемо покращити soft skills вчителя, зробити його лідером для дітей через налагоджену комунікацію та сучасні знання.
Серед експертів, що викладатимуть soft skills, є Наталя Кідалова, тренерка з неформальної освіти дітей та дорослих, Олександр Фомічов, засновник благодійної організації "Ліга толерантності" та ін.
2. Лектори програми розкажуть про сучасну доказову медицину, користь спорту та інклюзію у викладанні фізичної культури.
3. Навчать, як інтегрувати фізичну культуру в процес викладання інших шкільних предметів.
4. Розкажуть про методи якісної комунікації з дітьми та батьками на спортмайданчику та за його межами.
5. Презентують нові модулі спорту: баскетбол, степ-аеробіка, настільний теніс, кросфіт, бадмінтон, чірлідинг.
Наша програма — це довготривала стратегія розвитку.
Ми не збираємося зупинятися на одноразовому проведенні навчання: попереду аналіз ефективності, збір відгуків, виявлення помилок і вдосконалення програми.
Глобальна мета — зробити так, аби про наш курс дізналися всі українські викладачі фізкультури. Чим більше вчителів вдосконалять свої навички та знання, тим краще буде учням.
Турбота про дітей — це складний напрямок, але необхідний всім нам. Тільки завдяки наполегливій і копіткій роботі можна почати щось змінювати.
І ми до цієї роботи готові.