Естафети, віртуальний спорт і нові види активностей: як заохочувати школярів займатись фізкультурою?

28 серпня 2020

Роман Греба

Президент Української федерації учнівського спорту

Діти змінилися, а шкільна фізкультура — ні. Уроки тіловиховання не враховують зацікавлень і стилю життя сучасних школярів, а отже геть їм нецікаві.

Що можуть зробити держава, громадськість і самі вчителі фізкультури, аби школярі відклали гаджети та взяли до рук м'яч, гантелі чи ракетку?  

Про це у колонці розповідає президент Української федерації учнівського спорту Роман Греба.

10 вересня він модеруватиме онлайн-конференцію для усіх причетних до фізичного виховання школярів "Інновації тіловиховання".

Роман Греба
Роман Греба

Відірвати від смартфона

Заворожені екраном мобільного телефона, школярі та школярки все частіше обирають на дозвіллі гаджети, а не спорт.

За даними опитування ЮНІСЕФ, починаючи з 2010-го, щороку все більше підлітків узагалі відмовляються від фізичних вправ.

Активно займається спортом кожен четвертий опитаний. 

Це не може не позначитися на здоров’ї молодих людей.

За даними Міністерства охорони здоров’я України, у майже 90 % школярів і студентів фіксують відхилення від здорового стану, понад 50 % мають незадовільну фізичну підготовку.

Щороку збільшується кількість учнів зі спеціальною медичною групою. 

Уроки фізкультури, які мали б заохотити школярів і школярок займатися спортом, не встигають за розвитком технологій.

Нове покоління дітей живе у геть іншій реальності, а школа за цей час майже не змінилася.

Досі на уроках фізкультури зал (у кращому випадку – стадіон), м’яч і нормативи стають єдиними розвагами.

Тому й не дивно, що діти швидко втрачають інтерес до занять, та й до спорту загалом.

Новим поколінням потрібна нова фізкультура.

Аби школярі та школярки знову захоплювалися спортом, Міністерство освіти і науки та Українська федерація учнівського спорту започаткували у 2018 році проект Cool Games, який залучає молодь до сучасних естафет.

Це не банальні змагання, де потрібно передати паличку в руки напарника, а  цілий комплекс вправ, де перемагають швидкість, витримка, координація – як власна, так і колективна. 

У відбіркових етапах других Cool Games взяли участь 100 000 учнів та учениць!

Понад 700 учителів фізкультури долучилися до навчальних семінарів. Українські Cool Games відзначила Міжнародна федерація учнівського спорту.

Минулого року в Києві ми провели перші World Cool Games, учасниками яких стали школярі та школярки з семи країн.

Подію підтримали партнери — подарунки переможцям надали колеги з Parimatch Foundation.

Черлідінг і сумо – у школу

Фізкультура у школі теж може бути іншою. На законодавчому рівні вже зроблено перші кроки.

В 2017 році МОН оновило програму з фізичної культури, включивши до неї варіативну складову з різних видів спорту.

Так, для старшої школи пропонують додати баскетбол, футбол, волейбол, гандбол, настільний теніс, легку атлетику, плавання, веслування на байдарках і каное, туризм, фехтування, черлідінг, гольф, гімнастику, самбо, корфбол, хортинг, кросфіт та спортивне орієнтування.

Для школярів 5–9 класів окрім згаданих видів спорту пропонують також аеробіку, аквааеробіку, бадмінтон, військово-спортивні ігри, вправи з гирями, регбі, сумо, теніс, городки, лижну підготовку, петанк, флорбол, хореографію й алтимат фрізбі.

У додаткових заняттях для учнів 10–11 класів також указані фістбол та алтимат фрізбі.

Та виникає запитання: як усе це реалізувати у школі?

Міністерство повинно запалити вчителів, дітей, батьків.

Шкільна та спортивна спільноти готові допомагати впроваджувати ці зміни, і жодні труднощі нас не лякають!

Parimatch Foundation із партнерами розробили програму "Нова фізична культура для нової української школи".

Це безкоштовний онлайн-курс на платформі Prometheus, що складається з відеолекцій, інтерактивних завдань і форуму.

Зробивши всі завдання, вчителі зможуть отримати сертифікат про підвищення кваліфікації.

Такий курс може вирішити проблему недостатньої кваліфікації вчителів та перезавантажити уроки фізичної культури в школах по всій Україні.

10 вересня відбудеться онлайн-конференція "Інновації тіловиховання", до якої можуть доєднатися вчителі з усієї України.

На ній провідні фахівці ділитимуться досвідом мотивації школярів, удосконалення методики викладання фізичної культури та впровадження інноваційних інструментів.

Це хороший шанс для вчителів фізичної культури обмінятися досвідом та запозичити найкращі практики. 

Спорт реальний і віртуальний

Однак спорт ще не скоро буде таким, яким ми звикли його бачити.

Пандемія змусила звернути ще більшу увагу на й без того популярний серед молоді кіберспорт. 

Так, ви можете запитати: "Хіба ж це спорт? Сидіння за комп’ютером лише шкодить здоров'ю".

Але реальність така, що віртуальний спорт приваблює багатомільйонну аудиторію молодих людей. Кіберспорт можна використати, щоб залучити учнів до фізичної активності. 

Саме тому ми організували фінал першого міжнародного кіберспортивного чемпіонату серед школярів ISF World Esports School Championship, де змагалися геймери з України, Польщі, Грузії, Німеччини та Тайваню.

Це були не лише змагання з комп’ютерних ігор. Усі учасники мали насичену активну програму – займалися скелелазінням, лазертагом та руховими вправами.

Так ми показали молодим людям, що поруч із віртуальним спортом є не менш цікавий і насичений спорт реальний.

Знайти свій спортивний шлях

Існує багато способів зацікавити школярів займатися спортом. У нинішніх умовах, зважаючи на поширення коронавірусу, це складно, але потрібно шукати альтернативи. 

Чи варто витрачати ресурси на популяризацію фізичної культури, адже не всі діти зрештою стануть спортсменами? Звичайно, варто!

Адже фізична культура повинна створювати саме культуру активного життя, яка дозволить кожному та кожній залишатися здоровими. 

Цікава фізкультура в школі дозволить хлопцям і дівчатам обрати саме свій шлях. Бажаєш бути здоровим – багато рухайся та виховуй тіло.

Мрієш про п’єдестали та перші сторінки спортивних видань – працюй над собою, важко тренуйся й одного разу потрапиш на Олімпійські Ігри.

Спорт може бути цікавим для кожного, головне – знайти свою доріжку.