З чого складаються уроки фізкультури, які люблять діти

20 листопада 2020

Сучасні діти відрізняються від своїх однолітків, які були 20, 10 або навіть 5 років тому.

Вони вільно почуваються у цифровому світі — світі комп’ютерних технологій і гаджетів. Складається враження, що ці діти вже народилися зі смартфоном у руці.

Віртуальна реальність стала невіддільною складовою їхнього життя, значну частину свого вільного часу вони проводять в Інтернеті.

Вони легко сприймають інформацію, незалежні, мають розвинене критичне мислення.

Проте довго концентруватись на чомусь одному вони не можуть.

Якщо зміна діяльності не відбувається вчасно, швидко втрачають інтерес, але разом із тим вони все одно залишаються щирими дітьми, що люблять пустувати та гратися.

Тому, як зацікавити сучасних дітей фізичним вихованням, присвячений конкурс проєктів учителів-новаторів від Міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation Ukraine, та про свій досвід розповідає Людмила Михно, вчителька фізичної культури, Заслужений учитель України.

 Людмила Михно

— Як же знайти до них підхід?

— Не треба шукати ніякого особливого підходу. Діти різко негативно реагують на те, що здається їм несправедливим, нечесним.

Якщо дитина бачить, що про неї справді піклуються, навіть якщо при цьому її справедливо покарали, вона сприймає це адекватно.

Дітей треба любити та поважати, і вони будуть відповідати взаємністю.

— Як зробити уроки фізкультури цікавими?

— Першою та найважливішою умовою є любов до власної справи з боку педагога.

І це стосується не тільки педагогіки або фізичного виховання: якщо людина любить справу, якою займається, ця справа буде виходити в неї добре і майстерність із часом прийде.

Окрім цього можна назвати ще як мінімум три необхідні умови, які треба враховувати.

Перше — це матеріальна база.

Оскільки ми говоримо про уроки фізичної культури, то необхідно усвідомлювати, що сучасний якісний урок фізкультури неможливо провести без відповідної матеріально-технічної бази та необхідного обладнання та інвентарю.

Друге — вибір діяльності учнів на уроці.

Оскільки процес фізичного виховання  — це праця, і часто важка праця, під час якої треба виконувати багато повторень, щоб виробити навичку, треба долати втому, розвиваючи витривалість тощо, перед учителем постає досить складне питання: "Як зробити цей процес привабливим для своїх вихованців?"

Тому надзвичайно важливо для вчителя враховувати інтереси та вподобання учнів. Також необхідно враховувати загальні психологічні закономірності: більшість дітей всіх вікових категорій люблять грати, змагатися, виконувати вправи під музику тощо.

Учитель повинен знати та розуміти інтереси та вподобання своїх учнів і під час планування діяльності на уроці надавати перевагу тому виду активності, який подобається дітям.

Третє — емоційний клімат на уроці.

Кожна дитина незалежно від статі, віку, фізичного розвитку, стану здоров’я, матеріального статусу та інших особливостей повинна почуватися на уроці захищеною, психологічно спокійною, не боятися помилитися, не боятися бути смішною в очах інших.

— Де вчителю фізкультури шукати креативні ідеї?

— Сучасний світ дає нам практично необмежені можливості у пошуку креативних ідей та нових знань.

Крім звичних для вчителів курсів підвищення кваліфікації сучасний учитель має доступ до різноманітних інтернет-ресурсів. Онлайн-конференції, семінари, практикуми тощо.

До розробки якісного контенту, який допомагає педагогам підвищувати власну фахову компетентність, долучаються громадські організації.

Наприклад, цього року компанією Parimatch Foundation було підготовлено та проведено онлайн-конференцію для вчителів фізичної культури "Інновації тіловиховання".

Вона покликана допомогти вивести уроки фізкультури на вищий рівень, зробити їх цікавішими, корисними й актуальними для кожної дитини.

Крім цього в Україні проводяться такі фахові конкурси для вчителів фізичної культури як "Учитель року", "Конкурс на кращий інноваційний урок та урок з елементами футболу".

Цьогоріч до них додався конкурс проєктів учителів-новаторів від Parimatch Foundation.

— Закордонний досвід. Чи потрібно на нього орієнтуватися?

— Вивчати будь-який досвід необхідно, бо знання — це сила.

Особисто мені дуже подобається ставлення до фізичного виховання в таких країнах, як, наприклад, США чи Японія, де фізичне виховання розглядається як національна ідея, шлях до виховання здорового покоління.

Вважаю, нам є чого в них повчитися.

— Розкажіть, будь ласка, як і що креативне ви впроваджували на власному досвіді.

— Я працюю вчителем фізичної культури 22-й рік, при цьому я працюю у школі, в якій немає спортивної зали, а спортивний майданчик на подвір’ї асфальтований.

Коли я тільки починала професійну кар’єру, мені було надзвичайно складно зробити свої уроки цікавими для учнів.

Тому я використовувала всі можливі засоби та методи, які б сприяли підвищенню мотивації учнів до моїх занять.

Це були і різні рухливі та спортивні ігри, танцювальна аеробіка, хатха-йога, стретчинг, елементи релаксації та аромотерапії тощо.

Я використовувала саморобний нестандартний інвентар та обладнання, музичний супровід, комп’ютерні технології.

Одним словом, я намагалась робити все, що сприяло б урізноманітненню навчального матеріалу та робило мої уроки привабливими для учнів.

— Які це дало результати?

— За роки моєї роботи в нашій школі кількість учнів, віднесених за станом здоров’я до спеціальної медичної групи, зменшилась у рази.

Не тому, що стало народжуватись більше здорових дітей, а тому, що вони хочуть займатися фізкультурою та не хочуть бути звільнені.

Багато моїх учнів наслідували мій приклад — стали тренерами або вчителями фізичної культури.

Моїми особистими досягненнями стали визнання мого досвіду та перемоги у Всеукраїнських конкурсах "На кращий інноваційний урок та урок з елементами футболу" в 2010 році, у конкурсі "Вчитель року" у 2012 році та захист кандидатської дисертації у 2017 році. 

Але найважливішим моїм досягненням у професійній сфері я вважаю те, що мої учні поважають мене як фахівця й особистість, із задоволенням відвідують мої уроки та люблять займатися фізичною культурою.