Пандемія як каталізатор соціального бізнесу

Пандемія як каталізатор соціального бізнесу

Пандемія COVID-19 назавжди змінила життя людей. Світу довелося перейти в онлайн, адаптуватися. Найбільш помітного впливу зазнали бізнеси, зокрема соціально орієнтовані.

Наприклад, у Бельгії активність соціальних підприємств знизилась на 85%, а 21% бізнесів зовсім перестали працювати.

В Україні поки що немає дослідження щодо впливу COVID-19 на соціальний бізнес, проте за даними Європейської Бізнес Асоціації, під час пандемії малий бізнес (до якого належить більшість соціальних підприємств) втратив від 50% до 75% прибутку.

Вразливість періоду, в якому опинилася більшість суспільства, пов’язана зокрема із загостренням існуючих соціальних проблем.

Скорочення робочих місць та звільнення працівників, криза "непотрібності" товарів та послуг мас-маркету, емоційне виснаження та втрата надії.

Потреба у нестандартних рішеннях та соціальних інноваціях тільки зростає.

Під час пандемії традиційні шляхи вирішення проблем не є ефективними, адже нові виклики потребують нових рішень.

Вже сьогодні і в найближчому майбутньому соціальні інноватори — люди, які знаходять нові способи для допомоги іншим, будуть тим ресурсом, що маленькими кроками змінює світ.

Період адаптації

Специфіка європейських соціально орієнтованих бізнесів полягає здебільшого у тому, що їх розвиток та ефективність прямо залежить від підтримки з боку держави.

Незважаючи на відмінність цієї ситуації в Україні, колосальну роботу волонтерів, активістів та свідомої молоді, бізнес-освіта завжди була і залишається одним із наріжних каменів успіху будь-якого стартапу.

Особливо в період глобальних змін та адаптації до них малого та середнього бізнесу, важливо бачити тих, хто надихає своєю діяльністю, на кого можна рівнятися, з кого брати приклад.

Традиційні університети не встигають адаптуватися до змін в суспільстві та технологіях, продовжуючи навчання за старими неактуальними програмами.

Багато хто робить ставку на вузькоспеціалізовані онлайн-курси й короткострокове навчання в рамках професійних груп і спільнот. Подібні програми, як правило, розробляються швидко і ніколи не повторюються.

Вони створюються тут і зараз і містять набір ідей, спостережень, кейсів з практики. Проте, такий формат буде популярний - часу у людей все менше.

Керуючись цими принципами, Українська соціальна академія намагається сприяти розвитку свідомих соціальних інноваторів та формувати в українському суспільстві знання про категорію соціального підприємництва як явища.

На програмах "Акселератор соціального підприємництва" та "Менеджмент соціальних інновацій" академівців готують до запуску понад 100 соціальних підприємств різного вектору: від допомоги людям з інвалідністю до освітніх проєктів.

Основною цінністю є навчити заробляти стабільно і вирішувати при цьому соціальну проблему.

Як організація, Українська соціальна академія також постала перед викликами нових умов в цьому році. В період адаптація команда академії змогла перевести більшу частину навчання та менторства в онлайн-формат.

Студентам кожної навчальної програми надали змогу відвідувати всі курси онлайн, слухати лекції та напряму спілкуватися з викладачами, отримуючи фідбек.

Крім цього, в академії розробили цілу серію вебінарів Social Vector та Vitamin C(reativity) від спеціалістів в галузях маркетингу та фінансів, до яких змогли долучатися не тільки студенти, а всі охочі.

Учасники програми "Менеджмент соціальних інновацій" протягом навчання змогли розширити знання та отримати інсайти, необхідні для започаткування власних комерційних проєктів.

80% випускників відгукуються про навчальні програми, як про можливість, що дала їм необхідну освіту для старту соціального підприємництва.

Зараз 17 організацій мають вже готові бізнес-моделі, маркетингову та фінансову стратегії. Більше того, вони розробили життєздатні проєкти, над реалізацією яких вже почали працювати.

А найбільш цінним є те, що після закінчення програми академівці мотивовані продовжувати роботу у вибраному напрямку та вивести свої ініціативи на отримання доходу.

Для покращення рівня розуміння учасниками матеріалу та сприйняття інформації представниками Української соціальної академії систематично організовувалися додаткові консультації, вебінари, персональні зустрічі, менторський супровід.

Завдяки цьому команди програм змогли зберегти свою мотивацію та глибше зрозуміти теми навчання.

Про підхід до кризи випускників Української соціальної академії

Як показав досвід, у період кризи соціальним підприємствам вдалося акумулювати свої зусилля на удосконаленні бізнес-процесів, їх реорганізації та адаптації до нових реалій.

Наприклад, команді майстерні карпатського чаю "Майстерня Мрії" під час карантину довелося швидко активізуватися та реорганізувати процеси виробництва продукції та діджитал-комунікацій: розробка сайту, введення опції електронних сертифікатів та нова лінійка чаю.

Крім цього, команда вирішила вдосконалити свої знання та навички, наважившись на бізнес-консультації та розпочавши навчання в Українській соціальній академії.

На "Акселераторі соціального підприємництва" вдалося сформувати нову бізнес-модель та структурувати робочі процеси, а під час навчання зробити об’ємне дослідження ринку з детальним аналізом.

Іншою ключовою проблемою був перерозподіл часу, аби не тільки продуктивно працювати, але й навчатися на програмі, яка проходила онлайн.

Засновник "Смаку громад" Андрій Мартишко вирішив цю проблему шляхом ефективного тайм-менеджменту та підлаштувався під нові виклики 2020 року.

Галина Підберезна, засновниця проєкту "Крамничка доброти", хвилювалася, що коронавірусна криза негативно вплине на її бізнес, і доведеться закрити магазин.

Однак протягом карантину українці передавали більше речей до магазину, що дало змогу забезпечити нужденних одягом влітку.

Можна сміливо сказати, що більшість випускників Української соціальної академії змогли пристосуватися до кризи, не втратити свій соціальний бізнес і навіть примножити успіхи.

2020 рік видався нелегким і вплинув на всі сфери нашого життя, але він допоміг переосмислити цінності, розширити горизонт таі розвинути навичку: подивитися на проблему під іншим кутом.

Наразі бізнес тільки навчається робити перші кроки під час кризи COVID-19, і попереду ще багато злетів та падінь, але головне правило він вже запам’ятав: постійно розвиватися і ніколи не зупинятися.

Головне сьогодні