Дівчата і робототехніка: 5 історій, які ламають стереотипи

8 березня 2021

"Ти ж дівчинка", "ти ж хлопчик" – такі звичні та, на перший погляд, невинні фрази із дитинства.

Проте саме вони нерідко формують коло інтересів майбутніх жінок і чоловіків.

У суспільстві досі існує думка, вкорінена ще з радянських часів, що технічні науки та спеціальності – не для дівчат, і змалку інтереси дітей обмежують цим стереотипом.

Розповідаємо про п’ятьох дівчаток і дівчат, які захоплюються робототехнікою, навчають цій науці дітей та ламають будь-які стереотипи.

Українка, яка допомагає визначити найкращих юних робототехніків світу

Марина Соловйова на Всесвітній олімпіаді з робототехніки у Таїланді (2018 р.) Фото з особистого архіву Марини

Марина Соловйова – прикладна фізикиня, навчалася у Національному авіаційному університеті таі паралельно працювала в Інституті проблем матеріалознавства.

І вже під час навчання зрозуміла, щоб якісно змінити українську наукову свідомість, потрібно йти до дітей.

Так Марина потрапила до STEM-школи INVENTOR, яка навчає дітей робототехніці та програмуванню за допомогою освітніх конструкторів LEGO Education та STEM-підходу до навчання.

Знання з фізики, інженерії, диплом з можливістю викладати у навчальних закладах і досвід роботи з дітьми під час волонтерських програм дозволили їй швидко навчитися основам LEGO-конструювання, робототехніки та навчати цьому дітей.

Вже 11 років Марина викладає дітям в INVENTOR та вчить їх конструювати і програмувати роботів з допомогою освітніх наборів LEGO Education.

За цей час вона завершила LEGO Academy та стала першою в Україні офіційною Lego Education Academy Teacher trainer.

І зараз займається не лише навчанням дітей, а й вчить працювати з освітніми наборами LEGO Education вчителів з усієї України.

З 2013 року вона єдина українка серед 200 суддів, які визначають найкращих юних робототехніків на Всесвітній олімпіаді з робототехніки (World Robotic Olimpiad).

Це  одна з найбільших олімпіад світу і ключова подія в області новітніх навчальних технологій та освітніх програм.

Марина Соловйова (шоста зліва) з частиною команди суддів Всесвітньої олімпіади з робототехніки в Угорщині 2017 рік. Фото з особистого архіву Марини

У 2017 році Марина разом із командою колег провели першу в Україні Олімпіаду з робототехніки для початкової школи. Тоді такі змагання були проведені лише в 7 країнах світу і саме вони посприяли розвитку нового напрямку змагань в усьому світі.

"Сміливо йти за своєю мрією та не зважати на жодні стереотипи! – радить Марина Соловйова всім дівчатам. – Подобається грати у футбол? Грай! Подобається співати? Співай! Подобається програмувати? Програмуй! Подобається будувати мости? Будуй! Не знаєш що подобається? Шукай себе, пробуй різне, експериментуй і обов’язково знайдеш своє захоплення, що, можливо, з часом перетвориться у твою майбутню улюблену професію".

Астрофізикиня, яка вчить дітей науці та конструюванню роботів

Олена Компанієць – магістр із фізики та астрономії, закінчила Київський національний університет ім. Т. Шевченка.

Вона молодша наукова співробітниця відділу позагалактичної астрономії та астроінформатики Головної астрономічної обсерваторії НАН України, а ще викладачка у STEM-школі INVENTOR та кураторка блоку Космос у науково-популярній програмі для підлітків Science Teens Platform від INSCIENCE.

Олена Компанієць. Фото Олександра Вансовича

Олена учасниця команди FireWay, яка стала переможницею у номінації Technology в NASA Space Apps Challenge, який проводився цьогоріч.

Команда розробила та запропонувала прототип універсального космічного конектора, який можна буде використовувати для транспортування газів, рідин та електрики у відкритому космосі.

Розробку українців можна буде використовувати для створення системи дозаправки супутників у космосі.

Цього року участь у хакатоні від NASA брали участь понад 2300 команд з усього світу.  Це вдруге за 12-річну історію хакатону, коли перемогла українська команда. 

Команда FireWay з прототипом універсального космічного конектора. Фото з особистого архіву Олени

Вже 4 років Олена навчає дітей робототехніці. Серед курсів, які викладає у STEM-школі – "Основи робототехніки", "Робототехніка Scratch", "Scienсe", "Програмування зі SPIKE Prime", "First Startup".

На заняттях вчить дітей конструювати автономних роботів на основі освітніх наборів LEGO Education, а також програмувати їх на виконання місій.

Також, Олена є тренеркою команд в програмі First Lego League Challenge – міжнародного конкурсу для дітей у сфері науки, інженерії, програмування та робототехніки на основі конструкторів LEGO Education.  

Саме на курсі "First Startup" Олена  вчить дітей працювати в команді, розробляти та створювати інноваційні проекти за темою сезону.

Так, у 2017 році Олена готувала команду дітей STEM-школи INVENTOR до Міжнародного чемпіонату з робототехніки (діти 6-9 років) у Г’юстоні, США.

Конкурс відбувався в рамках програми FIRST LEGO League junior.

Перед командою стояло завдання дослідити, які труднощі є в колонізації Місяця, запропонувати власну конструкцію бази на природному супутнику та створити автономних роботів, які будуть допомагати колонізаторам.

"Усі терміни й пояснення вчили англійською мовою. Кожна теза мала наукове підґрунтя. Діти досліджували особливості місячної поверхні, кратери в яких є вода. Також розгладали можливість використання іонних двигунів для переміщення над поверхнею Місяця та пояснювали, як працюють іонні двигуни та чому саме вони найкращі в космічних умовах. А ще команда придумала та зібрала робота, який добуває воду з кратера", – розповідає Олена.

В результаті, українська команда перемогла у номінації за найкращі наукові дослідження та їхнє втілення.

"Займайтеся улюбленою справою. Якщо ви маєте мрію, то зможете її реалізувати, головне діяти!" – радить Олена Компанієць дівчаткам. – Подумайте чого ви дійсно хочете і які кроки треба зробити, щоб реалізувати вашу мрію. Розбийте її на маленькі етапи та мерщій до підкорення нових вершин!".

Наймолодша учасниця змагань з робототехніки

Вероніка Ніколаєва – учениця 3 класу INVENTOR school у Києві. У свої 6 років стала учасницею Всесвітньої олімпіади з робототехніки у Данії в дружньому турнірі. Зараз продовжує вивчати робототехніку та мріє стати науковицею.

Вероніка (по центру) на Дружньому турнірі Всесвітньої олімпіади з робототехніки у Данії. Фото з особистого архіву Вероніки

"Ніка з раннього дитинства дала нам чітко зрозуміти, що її цікавить інженерний напрямок, – з посмішкою розповідає мама Вероніки Юлія. – На всі свята і дні народження вона просила набори LEGO, конструювала з них все, що могла вигадати. Це й не дивно, адже її прадідусь був архітектором, бабуся закінчила інженерний інститут, а тато – програміст. Ми вирішили підтримати захоплення дочки та записали її на робототехнічні курси. Вже у 1 класі Вероніці запропонували взяти участь у міжнародних робототехнічних змаганнях". 

До змагань Ніка безперервно готувалася пів року. Це був Дружній турнір Всесвітньої олімпіади з робототехніки у Данії.

Команда складалася із 3 учасників, Їхнім завданням було сконструювати і запрограмувати робота, який би доставляв дітей до школи.

Серед усіх учасників Ніка була наймолодшою.

Вероніка (третя праворуч) на Дружньому турнірі Всесвітньої олімпіади з робототехніки у Данії. Фото з особистого архіву Вероніки

"Важливо слухати і чути свою дитину. І у спілкуванні з нею не вживати жодних стереотипів, – радить мама Вероніки. – Дослухайтеся до неї та її зацікавлень. Не змушуйте дитину робити те, до чого у неї не лежить душа і підтримуйте те, від чого у неї загоряється вогник в очах. Читайте разом з дитиною, багато читайте. Купуйте для неї книги з історіями жінок, які надихають. Особливо раджу історію Марі Кюрі. Вероніка від неї в захваті!".

Учасниця збірної України на Всесвітній олімпіаді з робототехніки

Аліна Захарчук – учениця 9 класу Новопечерської школи у Києві. Вона призерка Всеукраїнських олімпіад з робототехніки та двічі представляла Україну в складі збірної на World Robotic Olympiad.

Аліна Захарчук. Фото з особистого архіву Аліни

Аліна самостійно опанувала два музичні інструменти: саксофон та флейта), займається плаванням та настільним тенісом, а також в захваті від робототехніки.

Почалося захоплення Аліни робототехнікою зі STEM-школи INVENTOR, яку вона відвідувала понад 10 років. Поступово, переходячи з курсу на курс, її інтерес до робототехніки лише зростав.

Так, вже двічі Аліна з командою займала призові місця на Всеукраїнських Олімпіадах з робототехніки: в 2017 році у молодшій лізі та 2018 році у середній лізі.

А також у складі збірної України брала участь у Всесвітніх олімпіадах з робототехніки у Коста Риці (2017 рік) та Таїланді (2018 рік).

На змаганнях у Коста Риці українська збірна сконструювала і запрограмувала робота, місією якого було збирати дані про якість ґрунту на полях різних ферм та використовувати ці дані для висадки різних саджанців залежно від якості ґрунту.

А на змаганнях у Таїланді перед командою стояло завдання створити і запрограмувати робота, який зможе допомагати туристам і вченим досліджувати природу, не порушуючи її.  

Аліна Захарчук. Фото з особистого архіву Аліни

"Стереотипи ніколи не мають ставати на шляху ваших мрій та інтересів, – наголошує Аліна. – Дівчина у робототехніці нічим не поступається хлопцю, питання лише мотивації та бажання, які, до речі, залежать лише від людини і ніяк не від статі. Стереотипи треба руйнувати, отже сміливіше йдіть до своїх мрій у будь-якій сфері попри думки інших".

Винахідниця "розумного" сміттєбаку

Єлізавета Годовікова – винахідниця, програмістка, студентка Київського політехнічного інституту. Навчається на факультеті прикладної математики. У 19 років вона вже є викладачкою у STEM-школі INVENTOR та навчає дітей робототехніки.

Єлізавета Годовікова. Фото з особистого архіву

Єлізавета зацікавилася робототехнікою у 9 років. Батьки звернули увагу на інтерес доньки до конструювання і запропонували навчатися на курсі робототехніки у STEM-школі INVENTOR.

Вже через 3 роки вона стала учасницею змагань FIRST LEGO League.

На перших Всеукраїнських змаганнях вона разом з командою працювали над місією сезону  – "Сміття – це прихований скарб".

Тоді у неї виникла ідея створити смарт-урну. І наступні роки Єлізавета серйозно займалася розробкою свого стартапу.

Невдовзі її стартап отримав назву "Waste Manager" – це смарт-урна, яка допомагає заздалегідь дізнаватися про наповненість сміттєвого бака.

"Waste Manager" – це не просто урна, а спеціальна система, яка здатна відслідковувати наповненість сміттєвих баків та оптимізовувати роботу сміттєвозів. Спеціальний пристрій відслідковує наповненість баків, їх місцезнаходження і передає отримані дані у єдину систему. Система визначає кількість сміттєбаків, які потрібно забрати та вибудовує оптимальні маршрути сміттєвозів", – розповідає Єлізавета.

Наразі повністю розроблена технічна частина "Waste Manager", у планах – робота над програмним забезпеченням. Винаходом активно цікавляться інвестори, тому Єлізавета не планує зупинятися на досягнутому.

"Незважаючи на труднощі, з якими ви можете зіткнутися на своєму шляху, пам'ятайте, що завжди є і будуть люди, які повірять у вас та підтримають вашу крейзі ідею чи захоплення", – дає пораду винахідниця.

Головне на сайті