Рухайся і діджиталізуйся: як цифрові проєкти інтегруються в спорт

Рухайся і діджиталізуйся: як цифрові проєкти інтегруються в спорт

Автор: Віталій Лавров

Діджиталізація проникає у всі сфери нашого життя, включно зі спортом. Чи це погано?

Аж ніяк: адже йдеться не про зависання у соцмережах замість пробіжки, а про те, як цифрові проєкти можуть вивести спорт на новий рівень.

Як Україна поєднуватиме спорт та діджитал, розповідає Віталій Лавров, заступник Міністра молоді та спорту України з питань цифрового розвитку, цифрової трансформації і цифровізації, Голова Київської міської федерації бойового самбо.

У листопаді 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову "Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року".

Стратегія буде реалізована в чотири етапи. Одним з її результатів має стати збільшення відсотка населення, що веде регулярну рухову активність, до 30%.

Усього стратегія розвитку передбачає п’ять напрямів державної політики: спорт вищих досягнень, масовий спорт, інфраструктура, кадри та цифрова трансформація. Я відповідаю саме за останній напрям.

Віталій Лавров, відповідальний за кадри та цифрову трансформацію у Міністерстві молоді та спорту України

Оскільки наразі у нас немає державного фінансування на розробку та впровадження нових систем, ми почали шукати фінансування у міжнародних партнерів із розвитку.

У цьому нам допоміг проєкт USAID/UK aid "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / Tapas".

Він задовольнив дві наші заявки: на реєстр спортивних споруд та на онлайн-сервіс для переведення в публічну площину процесу присвоєння спортивних звань.

Навесні був проведений конкурс та визначені розробники, у червні ми уклали договори. Робота над цими системами триває і має бути завершена до кінця 2021 року.

Онлайн-реєстр споруд: як це працюватиме

Перша електронна система, яку ми маємо підготувати, — це перша черга реєстру спортивних споруд. На жаль, саме перша черга, оскільки на повноцінну систему нам поки що забракло коштів. Втім, і вона матиме важливий функціонал.

• Можливість власникам спортивної споруди додати свій об'єкт до реєстру. У свою чергу органи спортивного управління зможуть за прикріпленим відео верифікувати цю споруду.

• Публічна сторінка пошуку спортивних споруд за заданими фільтрами: категорія, значення, географічне розташування тощо.

• Розклад використання споруди. Власник споруди зможе додавати інформацію про вільний та зайнятий час для оренди.

Присвоєння спортивних звань без паперової тяганини

Ще один важливий і наразі не найпростіший процес, який має перейти у цифрову площину, — присвоєння спортивних звань за спортивні досягнення.

Йдеться про звання майстра спорту, майстра спорту міжнародного класу, заслуженого майстра спорту, заслуженого тренера України.

Зараз це відбувається наступним чином: спортивна організація, яка виховала спортсмена, приносить документи до Структурного підрозділу з питань фізичної культури та спорту обласної державної адміністрації.

Далі з моменту здачі документів людина не може відстежити, на якому етапі процес розгляду її документів, чи є відмови або зауваження. Вона лише в підсумку отримає рішення про присвоєння або відмову. Така собі чорна скринька.

Фото з заходу "Sports & Tech Startup Bootcamp", із особистого архіву автора

Весь процес відбувається виключно в паперовому вигляді, і немає єдиного реєстру, де можна було б знайти всі дані по присвоєних в Україні спортивних званнях.

Ці накази публікуються на сайті Міністерства молоді та спорту, але в разі потреби їх треба шукати вручну, і це дуже незручно.

Відтепер ми створимо можливість подавати документи в електронному вигляді: наразі це будуть скани. Той, хто подав документи, бачитиме всі деталі їх розгляду.

Також з’явиться публічний реєстр, де кожен охочий зможе дізнатися, коли, кому і за які досягнення були присвоєні ті чи інші звання.

У подальшому із запуском наступних електронних ресурсів дані будуть синхронізуватися і навіть потреба сканувати частину документів відпаде.

Більше відкритих даних і корисних порталів

Розпочалася розробка цифрової системи управління діяльністю державної установи "Укрспортзабезпечення", яка займається закупівлями для спорту вищих досягнень (напрям спорту, який відповідає за підготовку та участь у спортивних змаганнях всеукраїнського та міжнародного рівнів — прим. ред.).

Також стартує розробка порталу "Активні парки" в рамках соціального проєкту "Активні парки — локації здорової України".

Там можна буде знайти інформацію про всі локації і переглянути відеоуроки тренувань за параметрами: рівень підготовки людини (початковий, середній або просунутий) та розташування (відео розподілені по областях).

Також на початку року ми провели аудит відкритих даних і тепер перезавантажуємо публікацію всіх відкритих даних міністерства на порталі data.gov.ua.

У цифровій трансформації спорту Україна не спирається на приклади інших країн.

У цій галузі піти чиїмось шляхом практично неможливо: ті країни, де ці процеси вже розпочато, теж по суті роблять лише перші кроки.

Глобальні проєкти народжуються лише у співпраці

У питаннях впровадження цифрових проєктів Міністерство молоді та спорту співпрацює передусім із Міністерством цифрової трансформації.

Є кілька напрямів співпраці з Міністерством освіти та науки: зокрема, це розробка платформи "Позашкільна освіта", яка включає три напрями — освіта, культура та спорт.

Весь шкільний та студентський спорт знаходиться у підпорядкуванні МОН, тому ми маємо активно співпрацювати і включатися у формування політики фізичної культури та спорту саме у шкільних закладах і закладах освіти. Це фундамент для розвитку спорту вищих досягнень.

У подальшому хочемо збирати дані щодо рухової активності учнів і студентів. Це допоможе будувати прогнозні моделі, в якому виді спорту дитина може розвинутися найкраще, і відмовитися від занять спортом, коли є проблеми зі здоров’ям.

Дитина зможе краще реалізувати себе в спорті вищих досягнень і не втрачати зайвий час на заняття з того виду спорту, в якому із суто фізіологічних особливостей вона не зможе продемонструвати найкращий результат.

Також завдяки цьому ми зможемо направляти дітей і молодь із потенціалом до дитячо-юнацьких спортивних шкіл, до спортивних коледжів, до спортивних клубів, гуртків та навіть спортивних вишів.

Так ми реалізуємо ще один напрям стратегії — розвиток масового спорту, а він взаємопов’язаний зі спортом вищих досягнень.

Фото з заходу "Sports & Tech Startup Bootcamp", із особистого архіву автора

Для спорту вищих досягнень результатом є кількість медалей найвищого ґатунку. Найвищі за рангом змагання — Олімпійські ігри. Туди вирушають чемпіони світу, Європи.

І виходить своєрідна піраміда: щоб здобути одну олімпійську медаль, потрібно, щоб у цьому виді спорту були представлені, приміром, п’ять спортсменів.

Для цього 10 спортсменів повинні стати чемпіонами світу. Для цього — щоб на чемпіонат світу поїхали 20 учасників, нам потрібно мати 50 чемпіонів України, а для цього — 200-500 учасників чемпіонату.

А їх ми отримаємо з чемпіонатів міст та областей. Відповідно, коли ми збільшуємо кількість людей, які займаються спортом, то це неодмінно призведе до кращих показників у спорті вищих досягнень.

Щоб відстежувати ці дані, потрібен електронний механізм, де зберігається електронна картка дитини, з визначеними показниками та результатами їх відстеження у певному періоді.

До створення такого електронного механізму готовий долучитися міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation, і ми знаходимося на стадії пошуку методики.

З Parimatch Foundation уже давно й успішно співпрацює Всеукраїнський центр фізичного здоров’я населення "Спорт для всіх" у питаннях безбар’єрності, інклюзивності занять спортом.

Також активно співпрацюємо з Українським фондом стартапів: шукаємо спортивні стартапи та допомагаємо їм у розвитку.

Протягом року ми провели два спільні заходи, і вже два стартапи отримали гранти від фонду у розмірі 25 тисяч доларів.

Це стартапи 12 Climb — дошка для скелелазіння — та RealTalkSport — портал для адміністрування спортивних змагань з єдиноборств. Партнером обох заходів виступила міжнародна продуктова компанія Parimatch Tech.

Ми маємо ще близько 40 заявок на проєкти, які знаходяться на початковій стадії.

Щоб допомогти їм, ми домовилися про відкриття навчальному курсу з акселераційною програмою ISE Corporate Accelerator під назвою "Спортивний трек". У серпні триває набір заявок, а у вересні розпочинається тримісячна програма, яка допоможе цим стартапам прокачатися.

Серед напрямів не тільки класичний спорт, а ще й фітнес, велнес, спортивна медицина, а також кіберспорт.

Це теж одна з цілей нашої стратегії — створити умови для розвитку спортивних стартапів в Україні та подальшого їх просування на міжнародні ринки.

Додати руху вдасться навіть у кіберспорт

У вересні 2020 року кібеспорт офіційно визнали видом спорту в Україні. Він справді має всі ознаки спорту: система тренувань, система змагань, співпраця з WADA тощо.

Важливо пояснити, чим кіберспорт відрізняється від геймінгу. У кіберспорті всі сторони знаходяться в рівних умовах: порівнюються лише навички людей.

У геймінгу немає такої ознаки спорту через можливість придбати за кошти привілеї, покращити гравця. Ігри на проходження сценарію теж суперечать ознакам спорту.

Для спорту важливі рівні умови, в яких змагаються супротивники.

Проблема, над якою ми зараз працюємо, — відсутність у кіберспорті фізичної активності як такої. І одне з наших завдань — знайти механізм, завдяки якому кібеспорт не буде негативно впливати на рухову активність учасників.

Міністерство молоді та спорту України провело конкурс, за результатами якого Федерації кіберспорту України (UESF) було надано статус національної спортивної федерації.

Вона теж займається вирішенням цієї проблеми.

UESF разом із Національним інститутом фізичного виховання та спорту України розпочала розробку програми для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, де крізь всю програму йде рухова активність.

Кіберспортсмени повинні бути розвинені всебічно. Якщо лише сидіти за комп’ютером, досягнення не виростуть.

Також мені відомо, що Федерація кіберспорту вела перемовини з Федерацією настільного тенісу, щоб проводити свої змагання разом відразу в двох дисциплінах, які чудово можна поєднувати. Думаю, ми й далі будемо рухатися в такому напрямі.

Де дізнатися більше про інновації у фізичній культурі та спорті?

6 вересня відбудеться онлайн-конференція "Інновації тіловиховання 2.0". Її організовують міжнародний благодійний фонд Parimatch Foundation, Інститут модернізації змісту освіти та центри фізичного здоров’я населення "Спорт для всіх".

Головний фокус конференції — зміни у підходах до викладання фізичної культури, пов’язані як із реформою "Нова українська школа", так і з глобальними світовими процесами, такими як діджиталізація.

Серед спікерів конференції — представники міністерств, професійні тренери, заслужені вчителі України, переможці конкурсу вчителів-новаторів, психологи та міжнародні експерти. Прослухати виступи зможуть усі бажаючі, головне — попередньо зареєструватися.

Основне фото: unsplash.com

Головне сьогодні