Кондиціонери містять шкідливий для довкілля елемент – екологи
У Міністерстві екології погоджуються, що Україна перевищує квоту по шкідливих фреонах, проте запевняють, що роблять усе можливе, щоб виправити ситуацію, пише Радіо Свобода.
Кондиціонери, які імпортуються до України, переважно працюють на двох видах фреонів: R-22 та R-410. R-22 – це гідрохлорфторвуглевод. Коли він потрапляє у повітря, його розщіплює ультрафіолетове сонячне проміння. У результаті – у стратосферу виділяється хлор. Він вступає у реакцію з озоном, зменшуючи його кількість.
Як наслідок – озоновий шар зменшується і ультрафіолетове проміння потрапляє на поверхню землі, спричиняючи екологічні проблеми. Що ж до фреону R-410, який є доволі новою розробкою, то жоден з його компонентів не містить хлору. Відтак, він вважається безпечним для озонового шару.
Ще у 1987 році міжнародна спільнота підписала так званий Монреальський протокол щодо зняття до 2030 року з виробництва матеріалів, які руйнують озоновий шар.
Монреальський протокол тоді підписав і Радянський Союз. А у 1991 році Україна, Білорусь та Росія підтвердили правонаступництво.
Попри це, придбати кондиціонер із фреоном R-22 в Україні сьогодні не є проблемою. Він виявився у наявності у першій же фірмі, яка займається продажем та монтажем охолоджувальних систем, до якої звернулося Радіо Свобода.
"Можна підібрати і на 22-му фреоні, – сказав кореспонденту Радіо Свобода продавець-консультант. – Але ті, що дорогі, майже всі вже йдуть на 410-му фреоні. 22-й фреон уже заборонили в Європі через те, що він руйнує озоновий шар".
"Є різні види фреонів. Наприклад, R-22, який дійсно шкідливий для навколишнього середовища, – розповідає заступник міністра екології Дмитро Мормуль. – Років 10 тому в Україну були завезені великі охолоджувальні установки, які використовують шкідливі фреони. Ми працюємо з експертами, вони готові виділити міжнародну допомогу, щоб Україна змогла продемонструвати на пілотних проектах, як це замінити для промислового виробництва. А після цього ми могли б вимагати заміни (кондиціонерів зі шкідливими фреонами) у компаній, які їх використовують".
Екологи ж заявляють, що в Україні взагалі відсутня система контролю, як за ввезенням кондиціонерів зі шкідливими фреонами, так і за утилізацію відпрацьованих охолоджувачів повітря.
Голова Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко наголошує, що у багатьох країнах компанії відповідають за утилізацію відпрацьованих кондиціонерів, чого в Україні немає.
"Ця проблема може бути розв’язана лише через запровадження цілої системи контролю за ввезенням, обслуговуванням, а потім утилізацією кондиціонерів, – вважає Тетяна Тимочко. – Це може бути врегульовано державними органами. Але, на жаль, Міністерство екології та природних ресурсів України не приділяє цьому належної уваги. Йдеться про обмеження тих застарілих кондиціонерів, які переважно використовуються в Україні".