Ментальна арифметика: як діти рахують швидше за калькулятор
227 + 171 – 348 + 224 + 519 – 426 + 352 – 140 + 413 = ?
Скільки часу потрібно середньостатистичному дорослому, щоб порахувати приклад на зразок цього без калькулятора?
А якщо ці цифри не написані на екрані одночасно, а з'являються й зникають по черзі щосекунди?
А якщо щопівсекунди?
Більше 500 дітей, які зібралися 30 травня у київському універмазі "Україна", розв'язували такі завдання миттєво.
Тут проходила Всеукраїнська олімпіада з ментальної арифметики, організована однією зі шкіл цього напрямку – Indigo Mental Club.
Було також встановлено рекорд із одночасної лічби на рахівницях Абакус (Соробан), який зафіксували представники Національного реєстру рекордів України.
"Українська правда. Життя" побувала на заході та дізналася про секрети юних геніїв.
УЯВЛЯТИ РАХІВНИЧКУ Й РОЗПОВІДАТИ ВІРШИК
"Бачите, це спеціальна рахівничка. Тут є одиниці, десятки, сотні, тисячі і так далі. Спочатку діти вчаться швидко рахувати з її допомогою", – у двох словах пояснює суть методики Борис, тато 7-річного учня.
Це спеціальна рахівничка. Тут є одиниці, десятки, сотні, тисячі і так далі. Спочатку діти вчаться швидко рахувати з її допомогою |
"Потім уявляють цю рахівничку й рахують на ній подумки", – поснює тато. – "Спершу йде додавання й віднімання одноцифрових чисел, потім двоцифрових, потім трицифрових. Десь через рік беруться за множення і ділення".
Він додає, що паралельно з лічбою діти розповідають вірші, грають на музичних інструментах або, скажімо, стрибають на скакалці в певному темпі.
"Я й сам почав займатися разом із сином, у 39 років полюбив математику.
Тепер, коли купую продукти в супермаркеті, намагаюся класти на касу суму без здачі. Касири дуже дивуються", – розповідає Борис.
Заняття для дітей 5-14 років відбуваються раз на тиждень у трьох вікових групах.
Крім цього, вдома треба щодня займатися за допомогою спеціальної комп'ютерної програми.
Потім діти уявляють рахівничку й рахують на ній подумки |
Таке хобі не з дешевих: у Києві воно обійдеться з тисячу гривень на місяць. У 250 грн на тиждень входить 1 заняття, навчальні матеріали, рахівниця Абакус та доступ до онлайн-платформи. В інших містах ціни нижчі – від 150 грн на тиждень.
9-річна Марія з Вишневого займається ментальною арифметикою менше року, а вже вміє подумки додавати й віднімати трицифрові числа з переходом через десяток. Одночасно розповідає віршик.
"Маші подобається займатися. В якості заохочень у них є своя валюта, за яку можна придбати браслетики, чашечки та футболочки.
При роботі на комп'ютері також є певні заохочення – невеличкий мультик за 10 вірних відповідей поспіль. Також є супергерой, який росте по мірі їхнього прогресу", – розповідає мама дівчинки Людмила.
Заняття для дітей 5-14 років відбуваються раз на тиждень у трьох вікових групах |
ПІДХОДИТЬ УСІМ, ЯКЩО ПОДОБАЄТЬСЯ
Організатор олімпіади з ментальної арифметики Роман Онищенко розповідає, що у Китаї і Японії практика використання рахівниць Абакус сягає багатьох сотень років, але ментальна арифметика як дисципліна стрімко розвивається з кінця 80-х – початку 90-х. Зараз методика поширена в понад 70 країнах світу.
В Україні вона практикується протягом останніх 3-4 років. Зараз у нашій країні існує декілька шкіл вивчення ментальної арифметики.
Загалом в Україні, за словами Романа, лічбою з використанням Абакуса займається до 10 тисяч чоловік.
Організатор олімпіади з ментальної арифметики Роман Онищенко (справа) |
На питання, чого учні можуть навчитися за рік, відповідає, що багато залежить від віку.
"Маленькі діти (5-6 років) за рік навчаються в уяві віднімати й додавати в межах 100. Середня вікова група (7-8 років) – в межах тисячі. Діти, старші 9 років, можуть за цей період навчитися також множити і ділити трицифрові числа", – говорить Онищенко.
Однак, за його словами, мета занять ментальною арифметикою – не саме вміння швидко рахувати, а розвиток обох півкуль мозку, завдяки чому дитина стає успішною в різних видах діяльності.
Позитивний вплив цієї дисципліни на здібності учнів підтверджує ряд міжнародних досліджень.
"Ментальна арифметика – це тренування мозку, а коли ти краще мислиш, це проявляється у всьому.
У більшості дітей, які регулярно займаються, є прорив у навчанні в школі. Це підтверджує й досвід мого 7-річного брата, який займається півроку", – зазначає він.
Поєднання усної лічби з декламуванням віршів або грою на музичних інструментах – також для того, щоб іще більше задіяти обидві півкулі мозку.
За словами Романа, в результаті занять розвиток дитини стає більш збалансованим: у схильних до логічного мислення проявляються успіхи в гуманітарних і творчих дисциплінах, а гуманітаріям стає простіше опанувати точні науки.
В результаті занять розвиток дитини стає більш збалансованим |
Онищенко зазначає, що методика підходить як дуже розвинутим дітям, так і дітям з особливостями розвитку. Щоправда, останні мають займатися індивідуально.
Однак він наголошує, що заняття мають подобатися дитині: "Не варто займатися тільки дітям, яким це не подобається. Ми не хочемо, щоб батьки приходили й змушували".
Зараз ментальну арифметику намагаються впровадити в якості гуртків у загальноосвітніх закладах. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти вже схвалив цю дисципліну для викладання в позашкільний час.
"Наша далекосяжна мета – щоб це було інтегровано до шкільної програми, як у Китаї чи Японії", - говорить Роман.
"Наша далекосяжна мета – щоб це було інтегровано до шкільної програми, як у Китаї чи Японії", - говорить Роман. Фото Syda_Productions/Depositphotos |
Однак зазначає, що азіатська модель для українського менталітету не зовсім підходить.
"Там до ментальної арифметики ставляться більше як до спорту, вчаться рахувати на супер-великих швидкостях, і вчитель просто каже: "Ти маєш це зробити".
У нас теж є спортивний елемент, але ми приділяємо більше уваги мотивації учнів", –розповідає він.
Сертифікація викладачів триває 2-3 тижні, але потім треба попрацювати кілька місяців асистентом і якийсь час викладати під керівництвом більш досвідченого педагога.
За словами Онищенка, ментальна арифметика дуже добре розвивається не лише в мегаполісах, а й у невеличких містах.
Ментальна арифметика дуже добре розвивається не лише в мегаполісах, а й у невеличких містах. Фото pressmaster/Depositphotos |
Представник Indigo Mental Club у Харкові Юлія Єфремова розповідає, що в цьому місті центр ментальної арифметики відкрився в листопаді минулого року, сьогодні в ньому навчається 150 дітей.
"Вони вже рахують трицифрові числа і одночасно розповідають вірш. Є діти, які можуть під час лічби збирати кубик Рубіка або показувати прийоми карате", – каже вона.
Ольга Саганевич зі Скадовська повідомила, що у її містечку на Херсонщині такий центр з'явився лише у березні цього року й налічує вже більше 40 учнів.
ТРЕНУВАННЯ БАГАТОЗАДАЧНОСТІ Й ВОЛЬОВИХ ЯКОСТЕЙ
"Українська правда. Життя" попросила прокоментувати вплив ментальної арифметики на розвиток дитини нейропсихолога Катерину Стрий.
"Математика більше пов'язана з лівою півкулею мозку. А образне уявлення – з правою. Тому, коли ми і уявляємо рахівницю, і рахуємо, йде гармонійна робота двох півкуль. Коли це виконується одночасно, підвищується когнітивна функція і міжпівкульна взаємодія", – пояснює вона.
Нейропсихолог Катерина Стрий пояснює, що ментальна арифметика може позитивно впливати на розвиток дитини |
За словами психолога, додавання в цей процес ще й інших видів діяльності навчає дитину краще справлятися з багатозадачністю.
"Адже їй потрібно сидіти на уроці, слухати вчителя, писати. Це вже багатозадачність. А коли вона може одночасно рахувати і розповідати вірш, то впорається і з більш простими завданнями", – говорить Стрий.
Також до "плюсів" занять ментальною арифметикою вона відносить посилення вольових якостей дитини та її здатності до самоорганізації, адже потрібно регулярно займатися вдома, причому без допомоги батьків.
[L]А ще діти починають вірити, що чого завгодно можна навчитися, якщо докласти певних зусиль.
Разом з тим, Катерина застерігає батьків, які віддають дітей на ментальну арифметику з метою підвищити шкільні оцінки з математики.
"Це хороший ментальний тренінг, але далеко не завжди у дітей підвищується успішність в математиці. Так, підвищується успішність в усній лічбі.
Але це не обов'язково впливає на те, як дитина записує грамотно задачу і може її правильно розв'язати", – пояснює психолог.
На питання, чи може ментальна арифметика зашкодити учневі, вона відповідає: "Зашкодити можуть тільки батьки, які заплатили великі гроші і починають тиснути на дитину, якщо їй це не цікаво.
Як і в будь-якому занятті, важливо, щоб дитині воно подобалося".
Катерина Тищенко, УП