Чому науковий рівень Академії педнаук викликає сумніви – дослідження
62% наукових статей працівників Національної академії педагогічних наук України містять посилання винятково на радянських та пострадянських авторів.
На це вказує дослідження аналітичного центру CEDOS використання державних коштів в Національній академії педагогічних наук.
Центр проаналізував 663 статті НАПНУ, видані за період 2014-2016 років.
Аналіз попередніх досліджень на тему в тій чи іншій формі містять лише 28,5% статей
Хоча більшість матеріалів містять розділ, присвячений аналізу останніх досліджень, найчастіше у ньому є тільки перелік прізвищ учених, які займалися темою, без посилань на релевантні праці цих учених.
Такий аналіз не показує, чи читав автор статті інші праці на тему. Серед прізвищ, названих у такому аналізі, майже завжди велика кількість інших представників НАПНУ і вкрай рідко є згадки про сучасних іноземних авторів.
У 78% випадків аналіз літератури та у 75% випадків перелік прізвищ, який заміняє аналіз, містить згадки про сучасних авторів
"Цей показник логічний, враховуючи велику кількість сучасних колег авторів із НАПНУ у переліках прізвищ", – пояснюють у Центрі.
Лише в 10,8% статей вказується, в чому полягає новизна матеріалу
У розділі "Формулювання мети статті" в багатьох матеріалах наявні фрази на зразок "окреслити проблему" чи "уточнити поняття" без наміру зробити внесок у педагогічне знання.
Опис методу дослідження містить тільки 8% статей
Пояснення методології дозволяє читачу зрозуміти, як науковець дійшов до тих чи інших висновків у своїй праці.
У статтях НАПНУ такого пояснення зазвичай немає, хоча воно є очікуваним для такої прикладної та емпіричної дисципліни, як педагогіка.
Обробку та аналіз даних у тій чи іншій формі містять 17% статей
Майже половина із цих статей – праці з історії педагогіки, у яких використано чимало старих публікацій та архівних матеріалів.
"Рідко у статтях НАПНУ можна натрапити на аналіз проведеного експерименту, опитування чи статистичних даних, хоча в багатьох західних журналах (зокрема освітніх) статті без результатів емпіричного дослідження просто не беруть до уваги.
На жаль, навіть у тих статтях НАПНУ, які містять результати оригінального емпіричного дослідження, їм часто присвячено дві-три сторінки без детального аналізу", – йдеться у дослідженні.
Посилання на неукраїнську і неросійську літературу у списку літератури містять 23,6% статей
Навіть англомовні статті часто містять лише пострадянську літературу.
Що стосується журналів, то у 15,7% випадків автор статті входить до редакційної колегії
Це вказує на можливий конфлікт інтересів.
Матеріали НАПНУ здебільшого публікуються у тематичних журналах, присвячених педагогіці, однак 17% статей розміщені у виданнях із надзвичайно широкою тематикою.
Особливо це стосується англомовних статей, які було розміщено, наприклад, в "Canadian Journal of Science, Education and Culture", "Modern Science", "Science Rise" і навіть "Oxford Journal of Scientific Research", який не має стосунку до Оксфордського університету.
Жоден із названих журналів не індексується в Scopus.
Інформацію про процедури рецензування статей у журналі вдалося знайти тільки у 39% випадків
Втім, статті, опубліковані в нерецензованих виданнях, загалом не виглядають принципово інакшими, ніж статті в рецензованих виданнях.
"Поки ми робили дослідження, збирали, вивчали дані та документи, брали експертні інтерв'ю зі співробітниками НАПНУ, я регулярно чув, що з НАПНУ дзвонять нашим донорам (МФ Відродження) з вмовляннями не давати нам грошей та припинити дослідження", – розповів керівник дослідження CEDOS Єгор Стадний на своїй сторінці у Facebook.
У 2017 році бюджетне фінансування досліджень НАПНУ склало 114 мільйонів.
У 2018 році на підтримку Академії з держбюджету виділено 211 мільйонів гривень.