Голова Комітету українок Канади Христина Цурковська: "Хочеться молоді кращого майбутнього, аніж було у покоління моїх батьків"
Про своє українське походження Христина Цурковська дізналася у тринадцятирічному віці.
На кораблі до Канади батьки покликали її та молодшого брата на розмову і зізналися, що вони – українці.
Практично від народження Христина жила з батьками у Польщі. У сім’ї розмовляли польською і не згадували про Україну, аби вберегти дітей від переживань і цькування – на той час польська громада зневажала українців.
Але приховувати справжнє було нестерпно і батьки вирішили податися далі – до Канади.
Так уже на новому континенті, після польської, а згодом англійської, Христина почала вивчати українську. Третя, але найрідніша мова, – стала точкою повернення до свого коріння.
Сьогодні Христина Цурковська – голова Комітету українок Канади, голова Родинної Освітньої Фундації, активна громадська діячка, яка фінансово підтримує різноманітні проекти в Україні і Канаді.
Про своє українське походження Христина Цурковська дізналася у тринадцятирічному віці |
КАЗАХСТАН – ПОЛЬЩА – КАНАДА
"Моє життя не таке цікаве, як життя моїх мами і тата", – каже Цурковська.
Батьки Христини з Львівщини. Тато – з містечка Олесько Буського району, а мати – з села Заболоці, що на Бродівщині. Обидві родини були дуже активні та патріотичні. За це ж і поплатилися.
"Дідусь по мамі, Іван Швайка, був сільським війтом і у минулому – січовим стрільцем.
Коли ж заявив, що не підтримуватиме прорадянських наказів, – влада не промовчала. Так у 1939 році його відвезли в тюрму у Золочеві, а звідти у 1941 році у заслання десь на Камчатку", – розповідає жінка.
Арешт чекав на усю родину: коли в хату прийшли представники радянської влади, мати і бабця одразу зрозуміли, що це означає для них.
"Мама тоді поспіхом хотіла витягнути з шухляди документи та зняти з стіни ікону Святої Анни, але її відкинули від стола зі словами, "там, куди ви їдете, цього не знадобиться.
Так їх відправили в Казахстан, не дозволивши взяти з собою жодних цінних родинних речей", – каже пані Христина.
Сім’я була розкидана по таборах, але після двох років ув’язнення дідусю вдалося утекти.
"Ще коли дідусь був у тюрмі, сестра передавала йому пакунки, де на маленьких клаптиках фольги чи паперу з-під цигарок писали адресу табору в Казахстані і надійно ховала.
Так він дізнався про їх місцезнаходження і, опинившись на волі, за шість місяців прийшов з Камчатки до Казахстану, – розповідає Христина. – Мама не могла повірити, що то він: знесилений, надміру худий, без зубів, а ноги закручені в шмати…"
Саме в Казахстані у 1944 році й познайомились батьки Христини. Татова родина теж була відправлена на заслання, втім, через іншу причину – що були заможними.
Батьки Христини познайомились у 1944 році в Казахстані |
Ще з молодих років батько був змушений багато працювати, щоб допомагати мамі і сестрі – його тато загинув від туберкульозу після Першої світової війни.
"Одного разу, будучи малим, тато поїхав кіньми на поле, щоб виорати землю. Коли ж закінчив, то не міг поставити плуг на віз. Сів і почав плакати. Перший раз, – розповідає Христина Цурковська. – Але це його не зламало. Тоді він зрозумів, що будь що, але мусить стати на ноги.
Так батько почав вирощувати яблука, груші, сливи і возити їх продавати до Львова.
Згодом викопав два невеликі ставки і розводив на продаж ще й рибу.
А ще згодом – разом з двоюрідним братом відкрили невеличке підприємство і навіть купили авто".
І ось одного разу, коли після закупів у Львові він повернувся додому в Олесько, то мами і сестри там уже не застав, їх арештували і відправили на заслання у Казахстан.
Не довго думавши тато Христини прийшов у КГБ і сказав:
– Мабуть, ви мене шукаєте. Я Роман Геречка.
– Чого ти сюди прийшов, ти що збожеволів? Втікай! – відповіли вони.
– Я не можу. Мені треба до мами і сестри, вони не дадуть собі ради.
Так навесні 1940-го року батько Христини опинився у трудоармії, де в’язні-чоловіки мали працювати до кінця життя.
Спершу разом з іншими Роман Геречка будував міст через річку Іртиш, а згодом – залізну дорогу на Кавказі та Уралі.
У Львові пані Христина купила помешкання, щоб мати базу для роботи |
Через постійну надважку працю, недоїдання та хвороби усі в’язні були страшенно знесилені.
"Батько розповідав, що майже кожного ранку дехто з хлопців уже так і не вставав з ліжка.
Далі їх тіла скидали у ями, перед тим скинувши чоботи. Зверху посипали білим вапном, щоб за деякий час від тіла не залишилось слідів, – розповідає Христина Цурковська.
І ось одного разу взимку, під час чергового робочого дня, мій батько впав знесилений і не міг піднятися. Його ніхто не помічав.
Поблизу проходила старша росіянка, яка жила неподалік під лісом. Вона побачила живу людину і притягнула його до себе додому, фактично врятувавши від смерті.
За декілька місяців він одужав і пішов на пошуки мами і сестри в Казахстан".
Врешті знайшов їх і сім’я об’єдналася, але окрім мами і сестри, зустрів ще й молоду дівчину, яка сиділа разом з ними в бараку, – і закохався.
"Це була моя мама", – розповідає Цурковська.
Пані Христина народилася у Казахстані уже по війні. Режим почав поволі м’якшати і батькам вдалося повернутися в Україну. Приїхали у рідні села і застали свої домівки зруйнованими.
"Мама дуже переживала, що усі важливі для неї речі були втрачені, зокрема картини художника Івана Труша, – каже Христина.
Мій дідусь по мамі знав його особисто і коли той приїжджав в околиці села Заболоці малювати пейзажі, то часто приходив до дідуся в гості й навіть подарував йому чотири картини.
Зрозуміло, що повернувшись із заслання їх уже ніхто не знайшов".
Як "ненадійним" наївно було б сподіватися на спокійне життя вдома. Відтак у 1946 році батьки виїхала у Польщу, зійшли на останній станції перед німецьким кордоном,і так пробули у Польщі там аж до 1959 року.
А далі знову валізи – і в Канаду. Вкотре довелось звикати до нового життя.
Перебуваючи у Польщі вони згадували про заслання, зруйновані домівки, та, виїхавши в Канаду, вирішили більше нічого не говорити, мовляв, "кому це треба і так ніхто не повірить". Так і було… до певного часу.
В Канаді родині вкотре довелось звикати до нового життя, розповідає Христина Цурковська |
ЯК ДІЗНАЛАСЯ ПРО СВОЄ УКРАЇНСТВО
– Коли ви тоді були ще дитиною, чи не підозрювали, що щось тут не те?
– Пам’ятаю як у Польщі щороку дивувалася, чому на різдвяні свята батьки так довго тримають ялинку вдома, а, виявляється, тато і мама хотіли, щоб вона стояла ще і на наші, українські свята... Я з цього дивувалася, але так і не розпитувала.
Також одного разу, коли батьки поклали нас ввечері в ліжко, я ніяк не могла заснути. Тут почула якийсь спів, підійшла до дверей і прислухалася, що тато і мама співають не польською мовою… Якою – не знала.
Після відвертої і такої важливої розмови, на яку все ж наважились батьки, Христину з братом почали виховувати в українському дусі.
"Я відчувала себе звичайною дитиною, не гіршою за інших. Вивчаючи нове для себе українство я не забувала, що потрібно інтегруватися і у канадське життя.
Успішно закінчила школу, університет у Торонто, а згодом здобула і ступінь магістра, досліджувала тему "Народне мистецтво як народна ідентичність", – каже пані Христина.
Згодом Христина Цурковська відкрила мистецький бутік "Трипілля", де проводила виставки, презентації книг, музичні вечори.
Через активну діяльність її обрали головою мистецької групи при Інституту Св. Володимира в Торонто, а тепер і головою Комітету українок Канади (Торонто).
Христина Цурковська досліджувала тему "Народне мистецтво як народна ідентичність" та написала дитячу казку |
ДОПОМОГА УКРАЇНІ
Разом із чоловіком пані Христина почала їздити в Україну, у Львові купила помешкання, щоб мати базу для роботи.
Цурковська фінансувала безліч проектів Києво-Могилянської академії та Українського католицького університету, а також фільм про історію Галичини в мистецтві та архітектурі, видання мистецьких книг, реставрацію ікон у Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького.
Також вона спонсорувала стипендії для студентів різних вишів, а нещодавно у Видавництві Старого Лева видала ще й свою дитячу україно-англійську казку "Чарівна гуска".
З початком війни на Сході України Христина Цурковська не могла не допомагати: надсилала бронежилети та інші необхідні речі.
"Одного разу, перебуваючи у Львові, я пішла провідати поранених бійців у Військово-медичному клінічному центрі західного регіону у Львові, – розповідає вона.
І тут побачила на ліжку одного юного дуже красивого хлопця, закритого аж по шию коциком, підійшовши ближче я помітила, що у нього немає рук. Тоді мені наче відняло мову… Я не могла нічого говорити, бо боялася, що розплачуся на його очах. Вибігла на коридор і розридалася.
Одразу побігла додому, зібрала необхідні речі: рушники, постіль, подушки і відвезла у лікарню, і дала на лікування трохи грошей. Потім поїхала у Торонто і почала збирати ще кошти для цього військового госпіталю".
[L]Щоб війна на Сході України припинилася фінансової допомоги армії – недостатньо, запевняє Христина Цурковська.
"Потрібно проводити роботу на різних рівнях, зокрема – інформаційному. Мова йде про боротьбу з російською пропагандою, яка намагається нівелювати позитивну думку про Україну у світовій спільноті, – зазначає вона.
Тут мені пригадуються слова покійного батька, який завжди казав: "Вважай, бо рускі брешуть і не дозволять Україні бути самостійною".
Обман можна побороти тільки правдою і у цьому контексті треба підтримувати студентів, молодь, які й є носіями правдивої інформації про Україну, вони подорожують, навчаються, спілкуються з ровесниками у всьому світі та впливають на їх уявлення про Україну.
"У 1933 році моя мама (тоді їй було 13 років) потрапила до Львова на перший з’їзд організації "Українська молодь – Христові", який відбувся завдяки сприяння Митрополита Андрея Шептицького, – на завершення пригадує Христина Цурковська.
Тоді понад 100 тисяч молоді у вишиванках прямували на Святоюрську гору, співаючи українські церковні пісні і скандуючи: "Нас так багато!".
Саме тоді, завдяки Шептицькому, відбулось велике пробудження, і, здебільшого, саме ці молоді люди, які у цей день усвідомили, що вони – одна нація, так активно пішли у партизани боротися за Україну під час Другої світової війни.
Зараз, як і десятки років тому, – за часів молодості моїх батьків – в Україні є освічена молодь, яка має реальну потугу відстояти ідентичність і так хочеться, щоб їх чекало краще майбутнє, аніж було у покоління моїх батьків…"
Текст Оксана Левантович, спеціально для УП.Життя
Фото Лесик Урбан