Рекламне полювання: в UNICEF розповіли, як українських дітей спонукають до куріння
Попри заборону пропагування тютюнопаління, понад 60% молоді в Україні щоденно помічають рекламу сигарет.
Такі дані оприлюднила ініціатива U-Report за підтримки UNICEF.
Фото: Wavebreakmedia/Depositphotos |
Опитування провели на початку вересня за допомогою смс, Facebook, Telegram та інших мультимедійних каналів. У ньому взяли участь понад 12 тисяч осіб віком 14–34 роки.
Результати опитування продемонстрували, що 60,4% молоді бачили рекламу сигарет. Серед них більшість спостерігають її в кіосках – 56,8%, супермаркетах (біля каси) – 48,9% та в Інтернеті – 25,5.
Як виглядає прихована реклама тютюну: вітрини, де продають сигарети, оформлюють так, щоб підвищити стимул до куріння та спонукати людей до вживання тютюнових виробів.
Для цього застосовують підсвітку, спеціальну викладку пачок, розміщують сигарети на яскравому фоні поруч із солодощами та іграшками на рівні дитячих очей, використовують збільшені пачки та великі цінники тощо.
Аналітики проекту U-Report кажуть: діти, котрі бачать яскраву викладку сигарет у магазинах, стають більш схильними почати курити.
А це і є головною метою тютюнової індустрії – залучати неповнолітніх до куріння з якомога молодшого віку за допомогою прихованої реклами тютюнової продукції.
"Реклама тютюну в Україні заборонена ще з 2012 року, проте тютюнові компанії знайшли лазівки в законодавстві й використовують вітрини магазинів як рекламні щити", – зазначає Лілія Олефір, виконавчий директор ГО "Життя".
Згідно з даними дослідження, майже 21% опитаних U-репортерів зазначили, що вони курять.
Серед неповнолітніх респондентів тютюн вживають 14,5%, а серед тих, кому 18-19 років – 21%.
Навіть серед тих, хто не курить, близько половини пробували курити кальяни. Звичайні сигарети хоча б раз в житті дегустували теж майже половина опитуваних некурців, сигарети зі смаковими добавками – ледь не чверть, вейпи – майже 20 відсотків. Лише чверть ніколи не пробувала зовсім тютюнову продукцію.
В Міністерстві охорони здоров’я кажуть: основна проблема пропагування куріння у тому, що точки продажу перетворилися на місця реклами тютюну.
"Якщо ми розглянемо цю проблему з точки зору захисту прав дітей - це пряме порушення права на здоров’я. Діти не можуть обирати - дивитися чи не дивитися на рекламу сигарет, оскільки вони проходять повз кіоски, купують різні продукти і наражаються так на рекламу.
[L]З точки зору громадського здоров’я потрібно заборонити видиме розміщення сигарет у місцях продажів, щоб попередити дитяче куріння", - наголошує Владислав Збанацький, заступник генерального директора Центру громадського здоров'я МОЗ України.
На сьогодні багато країн вже відмовилися від сигаретних викладок, зокрема Канада, Велика Британія, Норвегія, Фінляндія, Хорватія, Білорусь, та інші.
У Верховній раді України вже зареєстрували законопроект №4030а, який має на меті боротися з прихованою рекламою цигарок. Зараз він очікує розгляду.