Українська правда

Уляна Супрун: "Тютюнові" закони в Україні виконують погано, бо немає контролю

30 січня 2019, 10:00

Доктор Уляна Супрун, в.о. Міністра охорони здоров’я  про тютюнову залежність, "антитютюнові" закони, та чому курці повинні сплачувати більше за своє медичне страхування.

Людину можна вилікувати від будь-якої залежності, в тому числі і від тютюнової.

У багатьох людей залежність не стільки фізична, скільки психологічна. Головне в самому процесі "лікування" обрати ефективний спосіб, та сам курець повинен прийняти рішення кинути.

МОЗ в тандемі з громадськими організаціями впроваджує різні програми допомоги тим, хто хоче кинути палити.

Є гаряча лінія, яка безкоштовно працює в будні з 9 ранку до 9 вечора (0 800 50 55 60). Обізнані спеціалісти завжди можуть вислухати, підтримати. Створено спеціально сайт, де є вся необхідна інформація, що робити, якщо хочеш позбавитися від нікотинової залежності.

 

Крім того, вже до кінця цього року запрацюють у всіх областях України центри громадського здоров’я (наразі вони є в Херсонській, Полтавській, Сумській, Чернігівській, Рівненській областях та в місті Києві).

Одне з завдань цих центрів зокрема реалізовувати програми щодо боротьби з курінням.

Програми різні: як для дорослих, так і для дітей. Є програми підтримки для курців, які вирішили кинути палити.

Помічаю останнім часом, що курити стало вже не модно. Як, наприклад, було раніше.

А я добре пам’ятаю той час, коли сигарета вважалася ознакою крутості. Коли була підлітком, багато хто ховався десь за школою і курив. Тож заборони на законодавчому рівні, просвітницька діяльність працюють.

В нас вже є статистика глобального опитування щодо вживання тютюну, що поширеність куріння за останні 7 років зменшилася серед дорослих на 20%, а серед підлітків – на 23% за останні 6 років. Тож треба продовжувати працювати на законодавчому та громадському рівні.

Наразі вже пройшли комітети два важливих законопроекти: №2820, який пропонує встановлення європейських стандартів з контролю над тютюном: збільшити страшні картинки на пачках, заборонити ароматизовані сигарети, регулювати електронні сигарети. Також законопроект №4030а про збільшення кількості громадських місць, вільних від куріння, і про заборону реклами сигарет в магазинах, кіосках, супермаркетах.

 

Вони потрапляли у порядок денний, але їх так і не розглянули навіть у першому читанні. Ми розуміємо, що ці законопроекти, якщо будуть прийняті, матимуть великий вплив на людей.

Адже заборона викладки сигарет, яка виконує роль реклами, в першу чергу, оберігає дітей від спокуси спробувати покурити.

Крім того, допомагає дорослим, які вирішили кинути, не зволікати. Людина, що кидає, і так знаходиться у стресі, а тут їй звідусіль постійно нагадують про сигарети. Тож якщо викладку сигарет заборонять, навіть на психологічному рівні стане легше впоратися з нікотиновою залежністю тим, хто вирішив кинути.

Все частіше в державах із високим рівнем розвитку сигарети продають у однотипних небрендованих пачках із великими попередженнями про страшні хвороби.

Такі відразливі пачки сигарет є інструментом протидії агресивній рекламі тютюну, адже на пачках показують справжні наслідки куріння.

В Австралії, яка першою запровадила однотипну упаковку ще у 2012 році, за останні роки суттєво зменшилась поширеність куріння. 

Проблема в тім, що "тютюнові" закони в Україні виконуються вщент погано. Бо немає контролю.

Часто трапляється, що продавці продають дітям сигарети. І це не тільки в Україні така проблема. В Європі також все це існує.

Тож потрібен постійний нагляд.  Щоб приходили інспектувати в магазини, штрафувати тих, хто продає. Навіть можна зробити акцію "таємний покупець" - відправити підлітків, які спробують купити сигарети.

Також контролювати виконання норми закону щодо заборони паління в громадських місцях. Це ж може, наприклад, робити поліція та Держпродспоживслужба.

Наприклад, в Америці, в деяких штатах, не можна палити у власному автомобілі, коли  в ньому сидить дитина. Бо це шкодить дитині і на фізичному, і на психічному рівні. І поліція за таке штрафує.

Пам’ятаю, як в 95 році ми зі своїм чоловіком Марком переїхали до Нью-Йорка. Тоді це було перше місце, в якому запрацювала заборона курити в громадських місцях. Я з друзями пішла у клуб. І в якийсь момент залишилася в ньому сама, бо всі вийшли покурити.

Електронні сигарети і кальяни наразі взагалі ніяк не контролюють на законодавчому рівні.

Наприклад, в Європі вони прирівняні до звичайних сигарет. І мають такі ж самі обмеження. Адже шкодять здоров’ю вони не менше за звичайні сигарети.

Причому не тільки курцям, але і тим, хто знаходиться поруч.  Хоча якихось епідеміологічних  досліджень наразі немає, бо з’явилася ця продукція відносно недавно.

 

Треба хоча б 5 років, щоб відстежити, як змінюється здоров’я у курців електронних сигарет. Тим не менш, важливо контролювати, що виробники кладуть у ті касети для електронних сигарет. Бо там можуть бути канцерогенні й токсичні речовини, які шкодять здоров’ю.

Лікар – це та людина, яка може змусити принаймні замислитися про здоров’я, і пояснити, як воно може покращитися, якщо людина кине палити. 

Адже вже є багато досліджень, які доводять: навіть після 10 років куріння, якщо людина кидає, то її стан значно покращується.

Тому лікарі наразі повинні питати у своїх пацієнтів, чи курять вони. В Америці курці сплачують набагато більше за медичне страхування.

Бо всі розуміють – курці частіше лікуються. Давно не секрет, що тютюн погано впливає на серцево-судинну систему та легені. За статистикою ВООЗ, 90% тих, хто хворіє на рак легень, є курцями.

 

Якщо державним пріоритетом буде зниження рівня паління серед українців, то можна досягти вагомих результатів.

Так колись було в Америці, коли вони зробили державним пріоритетом зменшення на 10% рівень паління за 10 років. Але щоб досягти результатів, просто нових законів і програм по підтримці та інформуванню в цій темі недостатньо. Треба підключати інші відомства, щоб виконувалися закони.

Мирослава Шершень