Українська правда

Навчати дітей вдома, а не в школі стало простіше. Зміни пояснює МОН

21 серпня 2019, 10:47

Дитина шкільного віку має ходити в школу.

Раніше це було загальне правило для України і діти могли навчатися на індивідуальній формі виключно за наявності поважних причин. 

Дозвіл на таке навчання обов’язково мало надати місцеве управління освіти.

Освіта без школи: історії трьох родин, які обрали домашнє навчання

4 мамы о том, как и почему их дети не ходят в школу

Відтепер зарахування чи переведення учня на будь-яку з індивідуальних форм не потребує додаткового погодження.

Уже з вересня 2019 року дітей можна навчати за усіма видами індивідуальної форми навчання сімейною (домашньою) освітою, екстернатом або педагогічним патронажем, повідомляє МОН.

Зміни до Положення, яке регулюватиме кожну з цих форм, набули чинності 20 серпня 2019 року.

Форми здобуття освіти, які можна отримати у конкретній школі, повинні бути на її сайті або на сайті засновника. Фото: AndrewLozovyi/Depositphotos

Вони дозволяють створити гнучкіший та індивідуальний процес навчання під потреби кожної дитини. 

"Батьки також зможуть брати участь у формуванні навчального плану або програми розвитку, якщо йдеться про дитину з особливими освітніми потребами", зазначає міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

Отже тепер можна обрати такі форми освіти:

Сімейна (домашня) освіта

Навчатися за такою формою зможуть учні, чиї батьки хочуть і готові самостійно організовувати освітній процес в домашніх умовах. 

Водночас учень має бути зарахованим до певного закладу, який відстежуватиме його прогрес у навчанні. 

Батьки також мають написати заяву щодо навчання дитини за сімейною формою.

Важливо, щоб дитина не відставала від однолітків, а її знання відповідали бодай рівню Держстандарту.

Для цього учні проходитимуть оцінювання 4 рази на рік, зокрема, складатимуть підсумковий контроль.

У випадку поганих результатів педагогічна рада може:

  • рекомендувати батькам перевести дитину на інституційну форму (для учнів 1-4 класів);
  • своїм рішенням перевести учня на інституційну форму (для учнів 5-11 (12) класів).

Для нас важливо, щоб цю форму не використовували недоброчесні батьки. На жаль, у нас буває так, що батьки хочуть забрати дітей не для створення сприятливих умов навчання, а, наприклад,  для використання дітей у домашньому господарстві. За таких умов навчання не відбувається, і діти мають дуже мало можливостей для успішного життя в майбутньому. Ми маємо застерегти права дитини, додає Гриневич.

Водночас батькам, які справді хочуть дати дітям кращу освіту, школа має сприяти організації процесу навчання. 

Діти отримуватимуть консультації та допомогу вчителів, їм допоможуть скласти індивідуальний навчальний план, нададуть підручники та рекомендації щодо подальшого навчання.

Чому діти вибирають навчання вдома, читайте тут:

Мені 15 і я відмовилась ходити до школи

Екстернат

Для зарахування на екстернат учень має подати заяву та документ, що підтверджує підставу для переведення.

Серед поважних причин неможливість відвідувати заняття у школі чи скласти річне оцінювання.

Екстернат, зокрема, орієнтований на учнів, які опанували або можуть опанувати один чи декілька предметів, класів чи навіть рівнів освіти швидше своїх однолітків.

Батьки та учні, що проживають на неконтрольованій території або на території лінії зіткнення, можуть подати документи для зарахування на екстернат у електронному вигляді.

Зарахування учнів, які не мають документів про попередню освіту, проходитиме після оцінювання у закладі, де вони планують навчатись.

Педагогічний патронаж

Ця форма для учнів, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу щодня, перебувають на стаціонарному лікуванні у закладах охорони здоров’я або потребують навчання біля лікарняного ліжка.

Також вона пристосована до потреб учнів, що здобувають початкову та базову освіту у сільських школах, в яких менше 5 учнів на клас, через що у закладі не зможуть організувати навчання.

Педагогічний патронаж передбачає індивідуальний супровід вчителя для конкретного учня.

Водночас дитина повинна самостійно опрацьовувати матеріал.

За такого навчання важливим є партнерство між учнем, вчителем та батьками, адже вони мають спільно визначити інтенсивність та результативність навчання.

Форми здобуття освіти, які можна отримати у конкретній школі, повинні бути на її сайті або на сайті засновника.

Читайте також:

Українська школа: що з нею далі робити. Про предмети, вчителів, директорів і середню освіту

Хто за що відповідає в освіті: МОН, місцева влада і сама школа. ІНФОГРАФІКА