Українська правда

Знищені бібліотеки, пограбування та нестача укриттів: в якому стані школи на деокупованих територіях

18 червня, 17:43

Громадська організація "Харківський інститут соціальних досліджень" та благодійний фонд "Схід SOS" відвідали 24 школи на деокупованих територіях для дослідження їхнього стану.

Виявилося, що бібліотечний фонд 10 з них пошкоджений або знищений. 13 шкіл росіяни пограбували. Також у жодному закладі немає відремонтованого укриття з усім необхідним оснащенням, йдеться у звіті.

Дослідники відвідали 24 школи Донецької, Чернігівської, Харківської, Сумської, Херсонської та Миколаївської областей – по 4 у кожній. 16 з них перебували в окупації.

У 6-ти школах розміщувалися російські військові, які розкрадали майно та руйнували приміщення, у 4-х була техніка ворога. Одну школу окупанти використовували як шпиталь.

"У школу росіяни зайшли на 3 дні. Двері вхідні зламати не змогли, але зламали запасний вихід на другому поверсі. Розмістилися у класах, кутки виламали. Я не вірила в те, що люди не вміють відчиняти вікна, але вони поламали їх. В їдальні теж вони були, «візитівки» залишили у всіх кабінетах і вкрали 3 ноутбуки", – розповіла представниця адміністрації одного з освітніх закладів Сумщини.

Окупаційна влада примушувала вчителів співпрацювати, а батьків – водити своїх дітей на навчання за російською програмою.

"Із матеріалів інтерв'ю з адміністрацією одного із закладів освіти в Харківській області стало відомо, що в умовах окупації школа не працювала, проте отримала акредитацію на проведення навчальної діяльності у РФ, аби розпочати освітній процес у вересні 2022 року. Деякі вчителі та директори інших ЗЗСО перейшли працювати до цієї школи, після деокупації вони були притягнуті до відповідальності", – йдеться у звіті.

Використання шкіл під час та після окупації
Схід SOS

Внаслідок війни постраждали будівлі 23 зі 24 відвіданих шкіл. Адміністрації оцінюють тяжкість пошкоджень на 6 з 10.

У 10 зі 24 шкіл частково або повністю знищені бібліотечні фонди. У 13 окупанти викрали технічні прилади та устаткування, пошкодили класні кімнати, меблі, вікна, двері тощо.

Під час окупації дві третини шкіл працювали в онлайн-форматі за українською програмою. Зараз всі з них працюють дистанційно чи у змішаному режимі.

У 15 з 24 шкіл працюють позакласні гуртки та секції. Більшість із них учні відвідують очно (спорт, хореографія, театральний гурток тощо).

Станом на початок 2023/24 навчального року, в середньому у школах навчалися 390 учнів. У 15 з них кількість учнів зменшилася приблизно на 7% (порівняно з кінцем 2022/23 навчального року).

Більшість учнів відвіданих шкіл знаходяться на місці (66%). Майже третина вимушено евакуювалася (14% в межах України та 19% за кордон). Менше ніж 1% перебувають на тимчасово окупованих територіях України.

Найбільше учнів, які є ВПО, навчаються у школах Донецької та Миколаївської областей – 30-51%.

У половині закладів штат працівників укомплектований повністю. В інших найчастіше не вистачає людей на 1-2 посади.

У більшості закладів є опалення, холодне водопостачання та світло. Однак 14 шкіл мають проблеми з гарячою водою, 8 – не опалюються, 6 – не освітлюються або не мають холодної води.

Фото укриттів відвіданих шкіл
Схід SOS

У жодній з відвіданих шкіл немає відремонтованого укриття, оснащеного всім необхідним для комфортного перебування під час повітряних тривог. У 9 закладах зовсім немає укриття, у 15 – наявні, але потребують капітального ремонту.

Лише в 6 з відвіданих шкіл укриття перебувають у задовільному стані.

Психоемоційний стан вчителів та учнів дослідники оцінили на 6,5 з 10. Також вони вказали на такі проблеми:

  • нестача психологів у громадах;
  • нерегулярні візити мобільних команд психологічної підтримки від гуманітарних організацій;
  • потреба у довготривалій системній психологічній допомозі, зокрема і в освітян з деокупованих громад;
  • запит на роботу із залученим спеціалістом, а не шкільним психологом.

Нагадаємо, дослідження показало, як війна впливає на психоемоційний стан вчителів з прифронтових територій.