Партнерство заради освіти: ключові рішення стратегічного Форуму від ГО "Навчай для України"
Як ефективно взаємодіяти громадським організаціям, державним установам та міжнародним партнерам у подоланні освітніх втрат? Які підходи та практичні кейси є найбільш успішними у відновленні навчальних результатів дітей, зокрема в прифронтових регіонах? Які системні рішення потрібні на національному та локальних рівнях для профілактики та надолуження освітніх втрат?
Ці та інші питання 4 грудня у Києві обʼєднали учасників Щорічного стратегічного форуму "Від викликів до можливостей: партнерство громадських організацій заради освіти". Організувала захід громадська організація "Навчай для України" за підтримки міжнародної гуманітарної організації Save the Children. Він зібрав експертів освітньої галузі, представників громадських організацій, державних інституцій та міжнародних донорів, які працюють з надолуженням освітніх втрат в Україні.
На Форумі вперше було представлено аналітичне дослідження "Роль неурядових організацій у вивченні та подоланні освітніх втрат в Україні", яке висвітлює ключові виклики, підходи та перспективи у цій сфері. У дослідженні запропоновано рекомендації, зокрема ухвалення Національної стратегії з надолуження освітніх втрат, розширення функціоналу ВШО, створення бази даних досвіду з надолуження освітніх втрат, реєстру бенефіціарів, інтеграцію освітніх ініціатив у соціальні програми, впровадження алгоритмів подолання освітніх втрат для громад, розробку еталонних навчальних програм і запуск системи моніторингу результатів. За словами однієї з авторок дослідження, соціологині, освітньої дослідниці Ірини Когут, саме ці кроки сприятимуть створенню комплексного підходу до подолання освітніх втрат в Україні.
Форум відкрила Директорка Save the Children в Україні – Соня Куш. Вона вважає, що сьогодні відновлення України залежить від того, наскільки освіченою та ерудованою є молодь, яка цю відбудову завтра втілюватиме. Вона наголошує: "Коли ми говоримо про освітні втрати, ми говоримо не лише про втрачені заняття, грамотність, вміння рахувати та критично мислити, ми також говоримо про втрачені можливості, безпеку та стабільність. На рівні з освітніми втратами важливо говорити про соціальне й ментальне благополуччя дітей. Саме завдяки надолуженню освітніх втрат та створенню безпечного середовища ми даємо дітям можливості та оптимізм щодо їх майбутнього".
"Проблема освітніх втрат існує чи не в кожній країні світу, але в той час, коли більшість країн має змогу працювати над їх вирішенням стратегічно, в умовах миру, українцям доводиться працювати з безпрецедентними викликами. Коли розпочалося повномасштабне вторгнення, ми не змогли скопіювати чи запозичити в інших країн постковідні стратегії подолання освітніх втрат, нам доводилося їх писати з нуля. Цей форум – це можливість звірити плани та стратегії громадських організацій, державного сектору та міжнародних донорів щодо подолання освітніх втрат, покладаючись на дослідження. Адже ми відчуваємо, що є потреба у посиленні співпраці, пошуку нових підходів", – цими словами розпочала панельну дискусію "Пошук стратегій партнерства у подоланні освітніх втрат" голова правління ГО "Навчай для України", Оксана Матіяш.
Під час панельної дискусії учасники обговорили ключові напрямки та можливості для співпраці між громадськими організаціями, державними установами, міжнародними організаціями та донорами. У дискусії взяли участь: директорка УЦОЯО Тетяна Вакуленко, керівниця освітніх проєктів у Дія.Освіта Руслана Коренчук, координаторка Національного освітнього кластера Маргарита Римаренко, координаторка освітніх програм Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) Олеся Гладушина.
За словами Тетяни Вакуленко, в Україні про освітні втрати почали говорити після першого року ковіду. Зокрема УЦОЯО тоді презентував свої перші напрацювання у сфері надолуження освітніх втрат. У той час здавалося, що це мають бути швидкі кроки, які заповнили б прогалини – яму, яку треба навчитися перестрибувати.
"Сьогодні, через рік після ковіду й майже трьох років від початку повномасштабного вторгнення, ми повинні не лише бачити яму в освіті, а шукати інший шлях. Ми маємо усвідомити, що все учнівство має освітні втрати, й перейти від ідеї, що нам швидко треба закрити якісь прогалини, до того, що нам треба говорити про системне недоотримання учнями тих чи тих компетентностей, які визначають їхнє майбутнє", – наголошує Тетяна.
Маргарита Римаренко поділилася досвідом освітнього кластера щодо опитування учнів визначення їх освітніх втрат: "Учні не завжди визначають освітні втрати як щось, що безпосередньо впливає на них, але підкреслюють, що навчатися зараз стало значно важче. Є багато обмежень, які впливають на мотивацію до навчання та концентрацію, особливо для тих, хто навчається онлайн. Постійні повітряні тривоги та відключення світла переривають уроки, через що школярі змушені самостійно опрацьовувати пропущений матеріал. Це створює додатковий тиск через накопичення завдань. Учні також наголошують, що нинішнє шкільне навантаження не завжди враховує контекст, у якому вони перебувають".
Руслана Коренчук, керівниця освітніх проєктів Дія.Освіта зазначила: "Зараз одним із найважливіших завдань для освітян, для вчителів зокрема, є зрозуміти, як ефективно використати всі ті продукти та інструменти, які вже закуплені й розроблені. Громадські організації та державні структури мають координуватися для того, щоб не дублювати один одного, а доповнювати, створювати додаткові можливості до вже наявних й ефективно доносити їх цінність освітянам, батькам, дітям".
Олеся Гладушина, координаторка освітніх програм Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), розповіла про специфіку організації освітніх програм для дітей із найвразливіших категорій.
Вона зазначила, що в рекомендаціях Міністерства освіти і науки України акцентується увага на роботі з дітьми із малозабезпечених сімей, внутрішньо переміщеними особами (ВПО), а також тими, хто перебуває поза системою шкільної освіти.
"Коли ми створюємо кетч-ап заняття для таких дітей, то підходи до їх організації можуть суттєво відрізнятися від загальноприйнятих. Ми намагаємося таргетувати саме тих дітей, які потребують таких програм найбільше, зокрема через відділи соціального захисту в громадах, поширюючи інформацію про ці програми", – пояснила вона. Олеся підкреслила, що діти з цих категорій часто потребують не лише освітніх програм, але й комплексної підтримки, яка включає соціальну та психологічну допомогу.
Учасники форуму вперше мали можливість ознайомитися з безкоштовними напрацюваннями проєкту "Тьюторинговий кетч-ап у середній школі" від ГО "Навчай для України" – унікальними посібниками для вчителів та фасилітаторів. Це збірники матеріалів та рекомендацій з шести предметів та посібник для фасилітатора Цифрового Освітнього Центру, які призначені для допомоги в подоланні освітніх втрат та доступні для безкоштовного завантаження на сайті організації.
Посібники можуть використовуватися як окремий курс або інтегруватися в предметне навчання, залежно від потреб закладу освіти чи дитини. Кожен примірник пройшов експертне оцінювання, рецензування представників Українського центру оцінювання якості освіти та узгодження з провідними фахівцями відповідного предмета.
До слова, громадська організація "Навчай для України" вже другий рік проводить захід, покликаний об'єднати представників різних секторів у обговоренні та дослідженні проблеми подолання освітніх втрат.