Велосипед як каталізатор змін у містах

Які зміни може спричинити велосипед у містах?

Безліч. Деякі з них для нас очевидні: зменшення викидів CO2, зниження забруднення повітря, шуму в містах, заощадження природних і бюджетних ресурсів.

Велосипедна інфраструктура потребує менше простору та фінансування, ніж інфраструктура для автомобілів.

Економічні переваги велосипедного транспорту лише в екологічних сферах – навколишнє середовище і клімат – оцінюються в Європейському Союзі на суму 15,4 млрд євро.

[L]Загальна вигода від щоденних велосипедних поїздок і розвитку велоінфраструктури в країнах ЄС вражає: 513 млрд євро.

Цікаво, що економічна вигода від їзди на велосипеді виникає не лише у сферах охорони довкілля та транспорту, але й у промисловості, зайнятості населення (нові робочі місця завдяки велотуризму і не лише), соціальній політиці та охороні здоров’я.

Про це свідчить дослідження "Велосипедна економіка Євросоюзу". Наприклад, користь для здоров’я жителів ЄС, де є умови для щоденних поїздок велосипедом на роботу та навчання, вимірюється колосальною сумою – 191 млрд євро.

Це не лише вигода від довшого і здоровішого життя та зменшення смертності, переваги для психічного здоров’я дорослих і самопочуття дітей, але й користь для дорожньої безпеки та уникнення ДТП.

А ще вигоди для бізнесу від зменшення неявок на робоче місце через поліпшення здоров’я співробітників. Останню перевагу починають потроху розуміти і в Україні, що підтверджують учасники конкурсу для київських роботодавців "Велопрацедавець року".

Є й зовсім неочікувані для України зміни.

Надання більшого простору в містах для активних транспортних форм, таких як піша хода та їзда на велосипеді, і виділення меншого простору для машин покращує міське планування загалом. Це робить міста більш доступними для всіх, з’єднує райони та створює місця для зустрічей.

Таке планування, в свою чергу, продукує інші численні переваги, зокрема кращу соціальну згуртованість і більші доходи для власників крамниць.

Але для того, щоб велосипед став каталізатором цих потужних змін, необхідно створити умови для його використання.

В українських містах їх поки що критично мало. Навіть у столичному Києві, де 2/3 користувачів велосипеда не наважуються їздити по дорозі – немає інфраструктури.

У столиці 2/3 користувачів велосипеда не наважуються їздити по дорозі – немає інфраструктури

Наприкінці вересня у столиці відбулась акція "Досить нас вбивати!" (аналогічні акції пройшли раніше в Дніпрі та Херсоні). Представники всіх київських велоспільнот заявили вимоги до міської адміністрації – створити безпечні умови для найменш захищених учасників руху.

На згадку про безпрецедентну кількість вело-ДТП у 2017 році біля КМДА лишився білий велосипед – всесвітній символ пам’яті про вбитих на дорогах велосипедистів.

Але велосезон триває. Кожної останньої п’ятниці місяця в Києві, як і в багатьох містах світу, проходить Критична Маса. Це майже спонтанний збір великої кількості велосипедистів, які їдуть центральними вулицями міста, щоб привернути увагу до проблем велоінфраструктури та умов, у яких доводиться існувати всім учасникам дорожнього руху.

Остання Критична Маса в Києві залишила біля КМДА ще один білий велосипед-примару, цього разу дитячий. Як нагадування про всі смертельні ДТП з велосипедистами, в т.ч. дітьми.

Остання Критична Маса в Києві

Як зробити велосипед безпечним, зручним та ще й економічно вигідним видом транспорту в українських містах?

У країні, де висока смертність у ДТП щороку забирає життя всіх учасників дорожнього руху в нечуваних для європейських країн масштабах.

Відповідь на це питання шукають і знаходять активісти громадського сектору, представники органів місцевої влади, спеціалісти з містопланування і транспортної інфраструктури по всій Україні.

Уже протягом 9 років вони мають унікальну нагоду збиратися разом з іноземними експертами, щоб обмінятися своїм досвідом, знайденими правильними відповідями і помилками.

Цю нагоду дає їм Велофорум – міжнародна конференція на перетині транспортної політики, сталого місцевого розвитку та громадянського суспільства.

Велофорум-2017 пройде 6-8 жовтня в Миколаєві. Тема цього року: "Велосипед – каталізатор змін у містах".

Протягом трьох днів 40 експертів обмінюватимуться досвідом про поточну ситуацію в українських містах, велоподії, міські кампанії, дослідження та аналітику, велосипедний бізнес, фінансування міських проектів і національні транспортні політики різних країн. З повною програмою можна ознайомитися тут.

На Велофорумі можна дізнатися не лише про те, як велосипед уже змінює наші міста, але й що має змінитись в підходах до проектування інфраструктури, щоб велосипед в Україні перетворився на каталізатор змін у суспільному житті та економіці.

Реєстрація на Велофорум закінчується 4 жовтня.

Марина Блудша, медіакоординаторка Асоціації велосипедистів Києва, спеціально для УП.Життя

Реклама:

Головне сьогодні