Тест

Волонтери поза законом (Частина 2)

Сьогодні сотні волонтерів по всій країні щодня збирають на свої картки благодійні пожертви для підтримки армії, біженців, поранених.

Проте, лише одиниці з них усвідомлюють, що за будь-яку зібрану суму, що перевищує 1710 грн., вони мають на початку наступного року сплатити податок на дохід від 15% до 25% від зібраних грошей.

Якщо благодійні фонди змушені сьогодні платити податок за те, що надають благодійну допомогу, то волонтери сплачують за те – що вони її збирають. Чим вище людська довіра до волонтера та його діяльності, що виражається у грошовому еквіваленті, тим вище й очікуваний податок.

АКТИВІСТИ-ВОЛОНТЕРИ СТАВЛЯТЬ СЕБЕ ПОЗА ЗАКОНОМ

Якщо б сотні волонтерів, які працюють по всій країні, заглянули у вітчизняне законодавство, що регулює їхню діяльність, то відкрили для себе багато "сюрпризів".

Перший з них: всі волонтери, які сьогодні рятують життя та допомагають іншим, працюють поза законом. Відповідно до діючого Закону України "Про волонтерську діяльність" наразі волонтером може бути лише та людина, яка досягла 18 років і заключила спеціальний договір на здійснення волонтерської діяльності з волонтерською організацією.

При цьому організація має отримати відповідну "ліцензію" на волонтерську діяльність від Міністерства соціальної політики України. Є договір (а краще ще й посвідчення) - ти волонтер, не має – йди шукай волонтерську організацію. Будь-які власні ініціативи законодавством заборонені.

Сьогодні, нажаль, на законодавчому рівні зафіксовано такі положення щодо волонтерства, які йдуть всупереч не лише міжнародній практиці, але й здоровому глузду. Жодна країна в світі не видає ліцензій на волонтерство та не зарегульовує цю діяльність адже волонтерство, як складова благодійності, є суто добровільною справою кожної особистості.

Ще восени 2013 року великою групою громадських організацій на чолі з Всеукраїнським центром "Волонтер", Українським форумом благодійників, ГО "Альтернатива В" був розроблений та зареєстрований Проект Закону України № 3549-1 "Про внесення змін до деяких законів України (щодо волонтерської діяльності)", спрямований на дерегуляцію волонтерства з боку держави.

1 липня 2014 року вже відбулося засідання профільного парламентського комітету з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму, який рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти проект закону за основу.

Нажаль, поки що за основу, а не в цілому: комітет все ж таки вважає, що якщо не Міністерство, то органи місцевого самоврядування мають "управляти" волонтерською діяльністю.

Чи переможе здоровий глузд парламентаріїв – покаже час: волонтери дуже очікують на ці зміни.

Проте, якщо більшість волонтерів просто закривають очі на офіційне законодавство щодо їхнього статусу, то друга проблема є більш суттєвою. І вже на неї закрити очі не можливо.

ЗБІР ГРОШЕЙ НА ВЛАСНІ КАРТИ - КАРНИЙ ЗЛОЧИН, ЯКЩО НЕ СПЛАТИТИ ПОДАТОК НА ДОХІД

Багато хто з волонтерів, які збирали взимку та продовжують збирати сьогодні гроші на приватні банківські картки для лікування поранених, підтримку армії або біженців, навіть не мають часу задуматися про те, що за рік їм треба буде сплатити податок на дохід фізичної особи із зібраної суми.

Якщо зібрана сума не перевищує 500 тис. грн., то податок становитиме 15%, від 500 тис. грн. до 1 млн. грн. – 20%, більше 1 млн. грн. – 25%.

Рятуючи країну та життя її мешканців, вони опинились перед податковим ударом. Адже більшість з них витрачає повністю всі зібрані кошти на цільову допомогу, не залишаючи нічого на сплату податку.

В ситуації, коли терміново потрібні кровоспинні засоби, знеболюючі, протишокові, дефібрилятори, ларингоскопи, медична евакуація та треба закрити чимало інших медичних потреб, платіжні картки та сучасні банківські послуги дали можливість сотням волонтерських груп, зокрема, і "Народному госпіталю" спрямувати на порятунок та лікування постраждалих на Майдані десятки і сотні мільйонів гривень.

Зараз ще потужніший потік іде на допомогу пораненим українським силовикам та добровольцям на Сході. Україна відчула потребу взаємопідтримки, в людей відкрився громадянський інстинкт.

"Чесно – ми не думали про податки, коли чули в трубці "затискачі Кохера, пінцети анатомічні, діоксизон, атропін, анатоксин – до "Козацького". Бо ми розуміли – це чиєсь життя. І допомогти врятувати – ключовий пріоритет" – ділиться Роман Зінченко, один з координаторів ініціативи "Народний Госпіталь".

В рамках поточного законодавства держава може виставити команді "Народного госпіталю" податковий рахунок в районі 170–200 тисяч гривень за волонтерську роботу. Вони нічого не залишали на податки, тому ці гроші доведеться заробити.

Волосся ворушиться, коли уявляєш масштаби можливих податкових претензій до волонтерських груп, які допомагають армії і за тиждень мають мільйонні обороти.

І найсумніше тут те, що держава може виставити претензії до волонтерів, які підставили плече армії в найтяжчі моменти.

[L]"Мій товариш, який служить в Національній гвардії, каже "На мені з казенного – тільки автомат та боєприпаси. Все решта – від тактичних окулярів і форми до розвідувальної техніки – завдяки людям". А тепер уявіть стан армії та Нацгвардії без волонтерської підтримки – і подумайте, чи дійсно волонтери є тими, хто має платити податкову ціну за свої зусилля і допомогу", – закликає Роман Зінченко.

Більше пощастило в цій ситуації Катерині Ботановій, директору Центру сучасного мистецтва: "Коли 21 лютого я почала збирати кошти для допомоги родинам загиблих і пораненим на свою приватну картку, звісно, я не думала про податки. Я вневнена, що ніхто тоді не думав. Нам усім йшлося про швидкість і ефективність допомоги. Задумалась уже за пару місяців, коли хотіла всі залишки віддати ініціативі "Родина Майдан" на приїзд родин Небесної сотні в Київ, де вони вперше мали зустрітись одне з одним і прийти на Майдан.

Завдяки консультації з юристами, виявилось, що податок на прибуток фізичної особи на ті кошти, які впродовж кількох місяців збирались на моїй картці, становить кілька десятків тисяч гривень. У мене ніколи не буде таких власних грошей, аби сплатити цей податок.

Довелось залишити цю суму на рахунку. Уявляю собі, скільки коштів наступного року отримає держава із того, що люди віддавали й віддають на підтримку Майдану, армії та постраждалих. Скасування податку на цю допомогу дуже потрібне, воно поверне благодійні кошти туди, куди вони і призначались, де вони потрібні вже сьогодні".

ЧИ ВРЯТУЮТЬ ДЕПУТАТИ ВОЛОНТЕРІВ - БЛАГОДІЙНИКІВ?

Низкою громадських експертів у співпраці з юристами компаній E&Y та народними депутатами України був розроблений та зареєстрований 26 червня 2014 року Проект Закону змін до Податкового кодексу України №4173а, спрямований на реформування податків у сфері благодійності.

Зміни до статті 170.7.3 Податкового кодексу пропонують вирішити проблему волонтерів, які збирають гроші на картки, наступним чином:

"Не включається до оподатковуваного доходу сума цільової або нецільової благодійної допомоги у будь-якій формі, що надається на користь платника податку, незалежно від її розміру, якщо платник податку в межах звітного податкового року використав суму такої благодійної допомоги для благодійної пожертви благодійній організації або для надання благодійної допомоги іншим особам".

На фоні підтримки одних депутатів, вже почали лунати звинувачення інших в тому, що такі зміни можуть призвести до зловживань з боку не чесних на руку людей.

Відповідь на це з боку благодійників лише одна: критикуючи, запропонуй альтернативу! Вносьте альтернативні законопроекти, пропонуйте рішення через Кабінет Міністрів України або Адміністрацію Президента України.

Рішення завжди є. Потрібно лише бажання їх віднайти. Держава не має сьогодні жодного морального права кинути на призволяще всі волонтерські сотні, які рятують життя та долі тисяч українців.

ДЕЩО ПРО БЛАГОДІЙНІ СМС

У березні місяці всі українці почали масово перераховувати благодійні СМС-пожертви на номер 565 на підтримку армії. За останнім звітом Міністерства оборони України завдяки СМС громадяни перерахували 32,325 мільйони грн. на матеріальне-технічне забезпечення армії (решта 100 млн. поступили безпосередньо на рахунки цього відомства).

Проте, ніде публічно й досі не обговорюється питання: чому українці збирають СМС-пожертви на армію, але не збирають на поранених чи біженців?

Відповідь на це запитання дуже проста: від кожної гривні, перерахованої як СМС-пожертва, 45% сплачуються мобільними операторами як три різних податки: 20% ПДВ, 7,5 % збір до Пенсійного фонду України та 18 % податок на прибуток. А збори на армію були офіційно звільнені від сплати податків у "ручному режимі" листами Кабінету Міністрів України.

Ось і маємо, що мобільні оператори не готові наразі надавати ці послуги, адже це виходить не підтримка благодійності, а сприяння заробітку держави на благодійних коштах її громадян.

"Як показує практика та останній приклад збору благодійних внесків на потреби української армії, послуги мобільного зв'язку, зокрема СМС, є найпростішим та найдоступнішим засобом для перерахування коштів на благодійність. Мобільний телефон завжди з тобою, відправити СМС простіше і швидше, ніж витрачати час в банку, запам'ятовувати номери розрахункових рахунків і тому подібне.

Формування традиції взаємодопомоги у європейському суспільстві реалізоване в тому числі завдяки використанню мобільного зв'язку у сфері благодійності. Для формування такої традиції в Україні потрібне широке залучення суспільства до масштабних благодійних проектів. Важливо створити, з одного боку, умову, тобто звільнити благодійні СМС від оподаткування, а з іншого, розробити та запровадити ефективний та прозорий інструмент контролю та звітності щодо використання зібраних коштів", - зазначає Вікторія Рубан, начальника відділу зв'язків з громадськістю "МТС Україна".

Наявність СМС-благодійності значно полегшило б збір фінансової підтримки з населення, вирішило б питання оподаткування та контролю за витраченими благодійними коштами.

Сьогодні вже є розробленим проект Закону України "Про запровадження СМС-благодійності в Україні". Але потрібна його підтримка з боку Кабінету Міністрів України, адже він передбачає низку змін на рівні нормативних документів цього органу влади.

У ПІДСУМКУ

Питання регулювання "благодійного" законодавства та "благодійних" податків знаходиться в політичній площині. Політикам та урядовцям слід відійти від "поглядів на речі крізь корупційні схеми", і почати обговорювати з точки зору потреб благодійників та суспільства.

Для того, щоб була подальша підтримка цих законопроектів, необхідна політична воля Верховної Ради України, Адміністрації Президента України та Кабінету Міністрів України.

Держава зобов’язана визнати внесок благодійників та благодійних інституцій у процес рятування країни та підтримати їх у тій нелегкій справі, яку вони роблять сьогодні.

Чи з’явиться політична воля для реформування благодійності?

Першу частину читайте тут >>>