Здоров’я для всіх: як цього досягнути
12 грудня відзначають міжнародний день Всеохоплюючого доступу до послуг охорони здоров’я (Universal Health Coverage Day)
Всеохоплюючий доступ до послуг охорони здоров’я (UHC) означає, що всі люди отримують якісні необхідні медпослуги там і тоді, коли вони їх потребують, не зазнаючи фінансового тягаря.
Фото: EdZbarzhyvetsky/Depositphotos |
Існують три основні виміри UHC:
- збільшення охоплення;
- розширення послуг;
- фінансовий захист.
Саме тому поняття UHC часто зображують кубом, який потрібно заповнити через одночасне зростання кожного виміру.
ЩО ЦЕ ОЗНАЧАЄ
Збільшення охоплення
Воно спрямоване на забезпечення доступу до медпослуг для всіх.
Особлива увага – до найбільш уразливих груп, наприклад, дітей та людей похилого віку, та найбільш незахищених верств: безробітних та їхніх сімей, ув'язнених, мігрантів.
Розширення послуг
Мова йде про забезпечення послуг, які надають впродовж усього життя.
Ці послуги – всеохоплюючі, тобто включають профілактику, лікування, реабілітаційну та паліативну допомогу.
Закупівлі медпослуг недостатньо: надзвичайно важливо, щоб надана допомога була максимально якісною.
І, звичайно, ми хочемо забезпечити фінансовий захист людей, щоб вони не потерпали від бідності через витрати на здоров'я.
Визначення пріоритетних напрямків заходів щодо універсального охоплення здоров'я не є лінійним процесом.
Роль ВООЗ полягає у підтримці прийняття рішень, які засновані на фактичних і наукових даних.
Важливо, щоб уряди впроваджували політики, ефективність яких вже була доведена.
Україна досягла значного прогресу у широкому впровадженні багатьох реформ, зокрема, медичної, заснувавши Національну службу охорони здоров'я.
Держава інвестує в первинну меддопомогу, що сприяє розширенню охоплення медпослугами.
Посилення первинної ланки є основою для більш стійкого розвитку системи охорони здоров'я в довгостроковій перспективі.
Оскільки уряд працює наполегливо, щоб розширити охоплення та посилити фінансовий захист, важливо забезпечити, щоб послуги охорони здоров'я також були якісними.
Під час нещодавнього візиту в Україну ми обговорювали з Міністерством охорони здоров’я механізми моніторингу якості меддопомоги.
Необхідно переконатися, що послуги первинної меддопомоги базуються на міжнародних клінічних стандартах.
Пацієнти та їхні родини повинні стати рівноправними учасниками процесу лікування.
Настав час перейти від патерналістської моделі відносин лікар-пацієнт до партнерських стосунків на основі довіри між пацієнтами та медичними працівниками.
Коли пацієнти з відповідальністю ставляться до свого здоров’я та лікування, тоді результати лікування краще, пацієнти дотримуються порад медпрацівників та в цілому більш задоволені системою охорони здоров'я.
Існує багато стратегій, як залучати пацієнтів. Наприклад, те, як ми говоримо з пацієнтом, може змінити його поведінку.
У багатьох країнах ці обов'язки виконують медсестри, які є ближчими до людей і часто краще знають, як переконати людей поводити себе так чи інакше.
Профілактика і лікування захворювань – однаково важливі аспекти з точки зору громадського здоров'я.
Саме тому поведінка та спосіб життя людей значною мірою впливають на тягар хвороб та наслідки для здоров'я.
Добре відомо, що основні загрози для здоров'я, наприклад, тютюн та алкоголь, нездорова їжа та недостатня фізична активність завдають шкоди нашому здоров’ю.
Всеохоплюючий доступ до послуг охорони здоров’я виходить далеко за рамки сфери охорони здоров'я.
Роль МОЗ у тому, щоб поставити здоров'я дуже високо в політичному порядку денному країни, також і для інших міністерств, наприклад, промисловості, транспорту, навколишнього середовища, інфраструктури.
Забезпечення партнерства між секторами настільки важливе, що відображається в темі дня UHC 2018 року – "Об'єднуємось для всеохоплюючого доступу до послуг охорони здоров'я: настав час для колективних дій".
Д-р Хуан Телло (Dr Juan Tello), керівник управління Європейського центру первинної медичної допомоги ВООЗ, для УП.Життя