Креативність в освіті має значення: 5 порад для викладачів, як навчати цікаво
Креативність уже давно перестала асоціюватися виключно з представниками творчих професій.
Нешаблонний підхід до всього – не просто риса, притаманна людині чи ні, а компетенція, котру потрібно випрацьовувати студентам, аби згодом бути гідно оціненими на ринку праці.
Дослідження Всесвітнього економічного форуму продемонструвало, що до 2020 року креативність стане однією з трьох найважливіших навичок, які роботодавці цінуватимуть у своїх працівниках.
А, отже, реагувати та приймати виклики сучасного світу має і освіта.
Університети перестають бути місцем отримання диплому, натомість поступово перетворюються на спільноту креативних молодих професіоналів.
Ми зібрали 5 базових порад для викладачів, які допоможуть їм навчати творчо та виховувати цю компетенцію у майбутніх лідерах.
1. Осучаснюйте свої знання
Навчити креативності можна тільки демонструючи свій власний креативний підхід до всього.
Викладач більше не може читати один і той самий курс впродовж кількох років поспіль.
Переглядайте та адаптуйте навчальний план, додавайте більше сучасних кейсів, запрошуйте цікавих гостьових лекторів та сміливо викреслюйте начитування сухих лекцій.
Допоможуть у професійному розвитку, зокрема, онлайн–курси: на будь–який смак та ще й запропоновані у вільному доступі.
Не бійтеся вчитися новому: викладання – це не підсумок ваших знань, а початкова точка розвитку!
2. Прислухайтеся до студентів
Методики викладання нічого не варті, якщо не враховують бажання та прагнення студентів.
Майкл Гадзон, старший науковий консультант Pearson з питань вищої освіти, каже:
"У сучасному світі з таким простим доступом до інформації наші студенти мають всі знання, яких вони могли б потребувати, під рукою.
Те, що їм все ще потрібно – досвідчений гід.
Існує міф, що сучасні студенти університету не хочуть вчитися. Натомість вони просто не хочуть вивчати те, що їм вказують певні установи".
Дослідження компанії GfK Ukraine спільно з Аналітичним центорм CEDOS 2017 року підтверджує цю тезу. Воно продемонструвало, що серед факторів, які демотивують студентів – неможливість обирати для вивчення дисципліни, які їм цікаві, та нерозуміння практичного застосування знань.
Якщо питання вибіркових дисциплін регулює міністерство освіти та науки, то, принаймні, програма курсу – територія, де викладач є більш мобільним.
Прислухайтеся, що цікаво студентам і акцентуйте на цьому увагу, пояснюючи і прикладну сторону запропонованого їм знання.
Бути ближчими до студентів, але й не втрачати власного авторитету – це мистецтво: воно потребує багато часу та зусиль, які в майбутньому точно виростуть в ціні.
3. Обмінюйтеся досвідом з іншими викладачами, беріть участь у закордонних конференціях та тренінгах.
Факультети, кафедри університетів в Україні нагадують закриті спільноти, які живуть власним, часто ізольованим, життям.
Хоча викладачі стикаються під час навчання із майже ідентичними проблемами, їх прийнято замовчувати.
Вийдіть із цієї коробки – беріть участь у професійних тренінгах, майстер–класах, вдома чи за кордоном.
Обмінюйтеся досвідом – порада колеги може суттєво зекономити час на вирішення конкретної проблеми!
Наприклад, кампус для викладачів для розвитку креативності.
4. Стежте за трендами на ринку праці
В Україні існує прірва між вищою освітою та вимогами ринку. Знання, які студенти отримують в університеті або "старіють" до моменту його закінчення, або ж є виключно теоретичними.
Викладачі намагаються наздоганяти в освітній програмі актуальні тренди на ринку праці, але все одно перебувають на крок позаду.
Наприклад, як демонструють міжнародні дослідження, у порівнянні з 90-ми роками минулого століття частка креативного класу зросла майже на 40%.
Освітні програми мають орієнтуватися на те, що нині високий попит на архітекторів, дизайнерів, педагогів та інших представників професій, чия економічна функція – продукування нових ідей, технологій та сенсів.
За трендами на ринку праці, у закладах освіти навчання креативності та критичного мислення заслуговують на те, щоб бути повноцінними курсами.
Дослідження на замовлення компанії Adobe, яке провели серед 1000 навчальних закладів, продемонструвало, що 71% опитаних визнали необхідність такого предмету як креативне мислення поряд з математикою чи фізикою.
Постійно аналізуйте ринок і намагайтеся бути попереду: не наслідуйте, а передбачайте!
5. Будьте не просто викладачем, а модератором креативної спільноти
Університети в Україні і світі нині – більше про нетворкінг, спілкування, знайомство із потенційними колегами та роботодавцями.
Основна їх мета, згідно з Лісабонською декларацією про європейські університети (від 2010 р.), створити нові та удосконалити існуючі заклади вищої освіти як інституційне середовище, де заохочується розвиток творчості, креативне мислення та інновації.
Станьте ініціатором корисних зустрічей ваших студентів з їх роботодавцями та пришвидшіть цим успішну реалізацію студентів на ринку праці.
Змінюйтеся та змінюйте – тільки так можна втриматися на течії сучасного життя і це єдиний ефективний шлях, яким має рухатися освіта.
Анастасія Нуржинська, експертка з комунікацій, викладачка НАуКМА, співзасновниця "Вище"