За мову – не проти мов

За мову – не проти мов

4 жовтня Верховна Рада розгляне у першому читанні законопроект "Про забезпечення функціонування української мови як державної".

Ймовірно, баталії будуть запеклими, адже документ передбачає українізацію усіх основних сфер життя українців: від держчиновників, освітян, медиків – до публічних концертів та інших заходів.

УП.Життя попросила одну з ініціаторів законопроекту Ірину Подоляк дати свій коментар щодо цього документу.

***

Без сумніву, є загроза, що "мовний" законопроект 5670-д торпедуватимуть у сесійній залі з усіх боків, прикриваючись красивими "проукраїнськими" гаслами з одного боку і "страшилками" щодо заборони інших мов з другого, вишукуючи несуттєві деталі, щоб закон не був ухвалений чи був черговою мильною бульбашкою – це і є план Кремля.

РЕКЛАМА:

У цьому плані дивним чином збігаються інтереси "псевдопатріотів" і "розкольників" з середовища регіоналів.

У законопроекті 5670-д немає заборон та тиску, а лише системний спокійний поступальний рух для розвитку державної мови та її існування.

Проект закону радше розрахований на осяжне майбутнє, а найголовніше у ньому – забезпечення суверенного права України на державну мову, створення умов для її вивчення і збереження поваги до кожної людини.

"Громадський" законопроект про державну мову 5670-д (д-доопрацьований) має на меті чітко виписати механізми і гарантії застосування української мови в усіх сферах суспільного життя держави, крім приватного і релігійного, і зробити її розвиток всебічним і неухильним.

Цей законопроект стосується виключно української мови, а не будь-яких інших мов. Права національних меншин і корінних народів ( у тому числі мовні права), гарантовані в інших законах, які залишаються чинними.

Різні статті законопроекту вступають у дію в різний час – з огляду на потребу підготовки і на здоровий глузд.

ЧОМУ ЗАКОН ПРО ДЕРЖАВНУ МОВУ, А НЕ ПРО МОВИ?

Ми розглядаємо українську мову, як одну з ознак ідентичності суверенної держави, як її символ, і ставимо в один ряд із прапором, гербом, гімном, кордоном, а також розглядаємо як інтегруючий фактор для суспільства.

ЧОМУ ЗАРЕЄСТРОВАНА ТАКА ВЕЛИКА КІЛЬКІСТЬ ЗАКОНОПРОЕКТІВ?

Ще на етапі обговорення концепції законопроекту ініціатори запрошували усіх зацікавлених, але, як показує результат, метою багатьох "захисників" мови було не прийти до консенсусу, не врегулювати статус української мови, а продовжувати заговорювати це питання і будувати своє політичне майбутнє на цій темі ще багато-багато виборів поспіль.

Їх завдання – щоб закон про державну мову не був ухвалений, а тому слід "закИдати" цю тему законодавчим спамом – люди, мовляв, з’ясовувати не будуть.

ЧОМУ ВАРТО ПІДТРИМУВАТИ САМЕ 5670-Д? ЧИМ ВІН КРАЩИЙ ЗА ІНШІ?

Цей проект закону детальний, визначений щодо сфер застосування, має якнайширшу громадську і професійну підтримку, передбачає створення державних інституцій (Національної комісії зі стандартів державної мови та Уповноваженого із захисту державної мови) для того, щоб, врешті, всеосяжна любов до української мови, яка ллється з уст політиків і діячів усіх мастей десятки років, перестала бути красивою декларацією, а змогла стати реальністю.

Якщо хочеш, щоб закон виконувався, то повинні бути органи, які відповідають за його впровадження і слідкують за його дотриманням.

ЧИ БУДУТЬ МОВНІ ІНСПЕКТОРИ ВРИВАТИСЬ ДО УСТАНОВ І ВИМАГАТИ ДОКУМЕНТИ?

І не передбачалось, і не будуть.

Тут кремлівська пропаганда досягла свого успіху. Оскільки безпідставні маніпулятивні "страшилки" можуть вплинути на делікатних парламентарів під час ухвалення закону, уже під час першого читання ми приберемо інститут "мовних інспекторів" із законопроекту під стенограму, покладаючи механізм і спосіб здійснення контролю на Уповноваженого і Національну комісію.

ЧИ БУДУТЬ "ЛАМАТИ ЧЕРЕЗ КОЛІНО" І "САДИТИ ДО ТЮРМИ" ТИХ, ХТО НЕ ВОЛОДІЄ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ?

Цей законопроект розрахований на збереження і розвиток української мови і повагу до людської гідності, а не на приниження і зневагу.

Якщо держава не створила у минулому належних умов для опанування українською мовою, такі умови мають бути створені тепер, з ухваленням закону.

Це – запит часу, запит суспільства і відповідальність держави. Літні люди, для яких рідною є інша, ніж українська, мова, будуть і далі її вживати, аж доки вони не вирішать робити кар’єри у органах влади, державних підприємствах і організаціях.

ЧИ ПЕРЕДБАЧЕНИЙ "МОВНИЙ" ІСПИТ ДЛЯ НАБУТТЯ УКРАЇНСЬКОГО ГРОМАДЯНСТВА?

Передбачений, як це є у інших країнах. Однак, закон не має зворотної дії, і усім громадянам України не потрібно складати такий іспит, аж доки вони не вирішать працювати у державній публічній сфері.

Коло осіб, зобов’язаних володіти державною мовою, чітко окреслене у статті 7 законопроекту 5670-д. Вимоги щодо рівня володіння державною мовою для таких осіб встановлює Національна комісія.

ЩО БУДЕ З МОВОЮ ОСВІТИ?

"Освітня" стаття законопроекту 5670-д буде в редакції ст.7 чинного Закону про освіту. Це проголосять під стенограму у сесійній залі уже під час першого читання.

ЩО БУДЕ З МОВОЮ У СФЕРІ РАДІО І ТЕЛЕБАЧЕННЯ?

Мова радіо і телебачення законопроекту 5670-д буде у редакції ст.10 чинного Закону про телебачення і радіомовлення.

Це проголосять під стенограму у сесійній залі уже під час першого читання.

Усіх, хто цікавиться і кому залежить на державній мові, прошу уважно стежити і аналізувати висловлювання парламентарів.

Останнє, що хочу зазначити: державники істерик не демонструють. Дякую.

Реклама:

Головне сьогодні