Тест

Чарівник країни Австралія

Баз Лурмен, який є сценаристом майже усіх своїх картин, цього разу спробував втиснути у дві години екранного часу набір розмаїтих жанрів та тем: любовну історію, воєнну драму, боротьбу добра і зла, асиміляцію австралійських аборигенів.

До джерел

Після фінансового провалу мюзиклу "Мулен Руж" 2001 року, Баз Лурмен не знімав фільмів майже вісім років. І стрічка "Австралія" мала б стати зізнанням у любові рідній домівці не лише розчарованого у Голлівуді режисера, але і його улюбленої актриси Ніколь Кідман, чия кар'єра на "фабриці мрій" також переживає не найліпші часи.

Вона давно товаришує із Лурменом, і тому погодилася знятися у ролі Сари, навіть не читаючи сценарію.

Виконавцем головної чоловічої ролі також мав бути австралієць. Спочатку роль погонича худоби Дровера призначалась Расселу Кроу, але стрімке збільшення суми його гонорарів примусило Лурмена зупинитися на більш "бюджетному" варіанті - Г'ю Джекмені.

Втім, "Австралія" - це не лише любовні перепетії відносно молодих та вродливих героїв на тлі Другої світової війни. Фільм також присвячено так званому "вкраденому поколінню" - дітям, матері яких були аборигенками, а батьки - білими. Поліція розшукувала таких мулатів та силою забирала їх у притулки, аби виховати з них добру прислугу для білих.

У стрічці йдеться про вічайдушні спроби англійської аристократки Леді Сари Ешлі залагодити справи на австралійському ранчо свого покійного чоловіка та впоратися із зазіханнями на її землю місцевого монополіста у торгівлі худобою Карлі.

На ранчо "Далекі низини" леді Ешлі знаходить не лише справжнє кохання - погонича худоби Дровера, а ще й прийомного сина Нала, нащадка аборигенки та білого колоніста. Батьком Нала є жорстокий та жадібний Флетчер. Аби стати головою фірми Карлі, Флетчер готовий на все, навіть на убивство хлопчика.

Він змушує леді Ешлі вибирати між успішним бізнесом і життям Нали. І цю дилему може вирішити лише війна....

Казка про колоніалізм

Баз Лурмен відомий своєю любов'ю до стилізацій. У "Ромео + Джульєтта" йому вдалося перетворити хрестоматійну п'єсу на цілком сучасну кримінальну драму, де оригінальні шекспірівські репліки були вкладені у вуста бандитів і убивць. А у картині "Мулен Руж" режисер зміг передати дух декадентського і дендистського Парижу початку ХХ століття за допомогою сучасних поп-композицій.

"Австралію" Лурмен стилізував під казку, або напівсон, яку згадує (чи вигадує?) Нала. У цій казці прекрасною принцесою є Сара, лицарем - Дровер, а добрим чарівником стає дідусь хлопчика, абориген, якого білі поселенці кличуть Королем Джорджем. Лицемірні злодії також присутні - це Старий Карлі та Флетчер.

Лейтмотивом "Австралії" є інший фільм-казка "Чарівник країни Оз" Віктора Флемінґа. Леді Сара із друзями, як і Дороті, повинні пройти через незнайому та небезпечну країну, побороти негідників, здійснити мрії, отримати допомогу від доброго чарівника і повернутись додому. А пісенька, якою Нала кличе Сару на пристані - це "Десь понад райдугою", яку співала Дороті на своїй фермі.

Окрім очевидних цитат із "Чарівника країни Оз", Лурмен не забув згадати й інших легендарних персонажів. Скажімо, прізвище поліцейського, який полює на Налу - Калаген, як і у Брудного Гаррі, а бухгалтер Кіплінґ нагадує нам про відомого письменника-колоніаліста Ред'ярда Кіплінґа.

Нереальну, казкову атмосферу "Австралії" створює комп'ютерна графіка (панорами Дарвіна подібні до химерних планів Парижа із "Мулен Ружа") та часте використання планів, знятих згори.

Втім, такий "багатий" набір різних елементів та часто зайвих візуальних ефектів не лише ускладнює стрічку, але й гальмує її, примушуючи глядача нудитись вже на першій годині цього довгого (краще сказати затягнутого) фільму.

Любителям мелодрами "Австралія" може видатися занадто жорстокою (під час нападу на Дарвін гине цілий притулок із "вкраденими дітьми"), а для поціновувачів військової драми чи фільмів про ковбоїв у картині забагато "любові" та музики сера Елтона Джона.

А ті, хто мріють розширити свої знання англійського колоніалізму, також будуть розчарованими: навіть попри присвяту "вкраденому поколінню", два герої-абориґени з'являються у "Австралії" лише для того, аби поєднати Сару та Дровера, а потім зникнути десь у глибині континенту.

Оцінка фільму 3 з 5

Автор - Анна Купінська