Підсумки року: більше зірок, менше доларів

25
28 грудня 2009

Підсумки року: український рахунок

Цього року українські шанувальники кіно змогли побачити декого зі своїх кінематографічних кумирів зблизька. У лютому Україну відвідав Йос Стеллінг, який відкрив зал свого імені у Миколаївському "Мультиплексі". Згодом, у квітні, до нас завітав Девід Лінч з пропагандою трансцендентальної медитації. Знаменитий кінорежисер не тільки активно спілкувався із власними фанатами та журналістами, але й заклав липову алею власного імені у Боярці.

Також навесні Київ відвідав інший видатний режисер - Пітер Ґріневей. Його фільмом "Рембрандт: Я звинувачую!" відкривався перший Київський Міжнародний кінофестиваль. Свого "Рестлера" до України приїхав представити також Даррен Аронофськи. А у грудні на фестиваль балканської музики приїжджав Емір Кустуріца зі своїм "The No Smoking Orchestra".

Під час приїзду в Україну Девід Лінч садив у Боярці дерева
Восени МКФ "Молодість" привезла до столиці зірок світового кіно Катрін Деньов та Жана-Клода Ван Дамма. Головою журі цьогорічного фестивалю була іще одна знаменитість світової величини - британський кінорежисер Тоні Ґатліф.

Не обійшлося і без щорічного цензурного скандалу, якими так славиться наша країна у всьому світі. У липні прокатного посвідчення не отримала стрічка "Бруно" за участю відомого британського коміка Саші Барона Коена. Експерти з прокатної комісії Міністерства культури не зрозуміли гумору і більшістю голосів (8 проти 6-ти) заборонили вихід фільму на усіх видах носіїв, знайшовши у сатиричний картині "порнографію" та "пропаганду гомосексуальних збочень".

На захист "Бруно" стали поодинокі українські інтелектуали, а інтернет-спільнота розділилася на два нерівних табори: один (більшість) підтримував чиновників-моралістів, а інший (меншість) вказував на неприпустимість цензурування творів мистецтва.

Після заборони показу "Бруно" в кінотеатрах, фільм скачали з інтернету і подивились значано більше українців, ніж якби стрічка демонструвалась на великих екранах
На щастя, цього року вийшли два довгоочікуваних українських фільми: Ігора Подольчака та Кіри Муратової. Стрічка Подольчака "Las meninas" фактично є мистецькою рефлексією щодо однойменної картини Дієґо Веласкеса.

І хоча українські критики сприйняли картину неоднозначно, ця робота, безперечно, відкриває нову сторінку в нашому кінематографі, абсолютно відмежовуючись від традиції "українського радянського кіна".

А "Мелодія для катеринки" Кіри Муратової, яка розповідає про поневіряння двох сиріт Різдвяної ночі, стала своєрідним шоковим завершенням року. У фільмі проявила себе традиційна муратівська мізантропія, яка, здається, досягла свого апофеозу. Стрічка одеської режисерки демонструвалася на цьогорічному Московському кінофестивалі, де і здобула одразу дві відзнаки: приз за кращу жіночу роль (Олена Костюк) та нагороду Міжнародної асоціації кінокритиків.

Довгоочікуваний фільм "Мелодія для катеринки" вийшов на українські екрани у грудні цього року
Також серед приємних сюрпризів 2009 року можемо згадати і старт проекту "Мудаки", презентованого в багатьох місцях, зокрема, на МКФ "Молодість". Низка українських режисерів (Володимир Тихий, Роман Бондарчук, Віра Яковенко, Вікторія Нестеренко, Іван Тімшин, Анатолій Лавренішин та Дмитро Коломойцев) представили короткометражки, присвячені місцевому культурному феномену, відомого під назвою мудацтво. Автори "Мудаків" оголосили, що планують зібрати найкращі фільми та випустити їх у кінопрокат.

Що очікували та що отримали

2009 рік розпочався із фантастичного бойовика "Залюднений острів" Федора Бондарчука, а завершується "Аватаром" Джемса Кемерона та "Чорною блискавкою" від Тімура Бекмамбетова. Загалом, майже всі найбільш очікувані фільми цього року належали до жанру фантастичного екшену, і тільки дівчачо-романтичні "Сутінки" трохи вибивалися із загальної тенденції.

Першим серозним кіновипробовуванням для глядачів став російський фільм "Тарас Бульба" Володимира Бортка. Розмови про зйомки цієї картини точилися кілька років поспіль. Прем'єра довгоочікуваного фільму мала відбутися ще 2008 року, але продюсери вирішили перенести її на квітень 2009-го, аби втрапити прямісінько у "гоголівські дні".

Фільм "Тарас Бульба" мав неабиякий резонанс в Україні
Освічену публіку фільм страшенно розчарував, російських ура-патріотів потішив, а українських - роздратував. Проте, здається, усі сторони визнали у цьому фільмі чергове ідеологічне послання метрополії "молодшому братові", абияк прикрите лейблом "безсмертна класика".

Чи не у відповідь на блокбастер Бортка, запорізькі ентузіасти зняли власний малобюджетний фільм "Дума про Тараса Бульбу", але ця варта пошани робота залишилася практично непоміченою, хоча й потрапила в ефір "Першого національного".

Влітку - час рімейків, сиквелів та підліткових бойовиків. Один за одним проминули "Термінатор 4", "Трансформери 2" та шостий "Гаррі Поттер". Дітлахи отримали черговий піксарівський мультик "Вгору", а також продовження "Льодовикового періоду".

"Льодовиковий період 3. Ера динозаврів" заробив у прокаті 2, 837 млн. доларів 
Синефіли переглянули "Ґран Торіно" Клінта Іствуда, "Операцію Валькірія" Браяна Сінґера, "Загадкову історію Бенджаміна Баттона" Девіда Фінчера, "Мілка" Ґаса Ван Сента, "Рестлера" Даррена Аронофськи, "Джонні Д" Майкла Манна, дилогію "Че" Стівена Содерберґа, "Розімкнені обійми" Педро Альмадовара, "Безславних виротків" Квентіна Тарантіно та "Царя" Павла Лунґіна.

Шанувальникам горорів була дбайливо підготовлена свіжа порція крові і тельбухів у "П'ятниці 13-те", "Пункті призначення 4" і "Пилці 6". Проте, на жаль, 2009 рік не був вдалим щодо фільмів цього жанру.

Осінь та зима зустріли нас новими блокбастерами: апокаліптичним маренням Роланда Емеріха "2012", занудним бойовиком "Захоплення підземки 123" Тоні Скота і грандіозним та величним "Аватаром" Джеймса Кемерона.

Зрештою, саме "Аватар" і справдив усі наші сподівання, адже на відміну від інших знаменитих кінорежисерів, що експериментували із формою та змістом своїх фільмів, Джеймс Кемерон залишився вірним своєму творчому методові.

Глядач "Аватара" отримав обіцяне епічне полотно із традиційним кемеронівським сюжетом, де машинерії протистоїть органіка.

Блокбастер "Аватар" зачаровує масштабністю та епічністю 

Переможці касових змагань

Запеклі баталії довкола обов'язкового дублювання кінострічок українською мовою продовжилися і 2009 року. У лютому очільник компанії B&H Богдан Батрух в інтерв'ю газеті "Хрещатик" заявив, що "за перші два з половиною місяці 2009 року збори в кінотеатрах були на 70% вищими від зборів минулого року. А кількість глядачів збільшилася на 40%".

В той же час дехто намагався спростувати оптимістичні висновки Батруха щодо справ українського кінобізнесу. Скажімо, генеральний директор "Мегаплекс-холдингу" Антон Пугач у інтерв'ю "Телекритиці" проголосив, що "за українізації жоден кінотеатр не є прибутковим".

Тим не менш, власні кінотеатри Пугача навряд чи бідують, а його "антиукраїнська" позиція, висловлена у тому ж таки інтерв'ю, підкріплюється доволі-таки химерним аргументом підтримання спільної україно-російської культури на теренах колишнього Радянського Союзу.

Зрештою, кінець року продемонстрував переможців касових змагань - тих, за кого український глядач проголосував, так би мовити, грішми. Втім, фінансова криза призвела і до скорочення кількості картин у прокаті, і до зменшення прибутків українських кінотеатрів, якщо їх рахувати в американській валюті.

На відміну від 2007- 2008 років, коли лідерами касових зборів в Україні ставали російські фільми ("Іронія долі: продовження" та "Адмірал"), у цьому році найбільше грошей зібрала американська анімація. Стрічка "Льодовиковий період 3. Ера динозаврів" принесла 2, 837 млн. доларів. До речі, це майже вдвічі менше, ніж заробили вже згадані російські фільми (усі дані boxofficemojo.com)

Стрічка "2012" заробила у прокаті 2,579 млн. доларів
На другому місці, з невеликим відривом, знаходиться стрічка Роланда Емеріха "2012" з 2,579 мільйонами доларів. На третьому місці - хіт до дня Святого Валентина "Кохання у великому місті". Її заробіток - 2, 276 мільйонів доларів.

Роздача новорічних подарунків

Наприкінці року підбивають не лише фінансові, але й творчі підсумки кінематографічного року. "Українська правда" називає своїх призерів українського прокату 2009.

У номінації найкраща комедія перемогла стрічка Річарда Кертіса "Рок-хвиля", що розповідає про веселі та розпусні пригоди британських діджеїв-піратів із цілодобової плавучої рок-н-рол станції, яка нелегально транслювала музику для жителів Туманного Альбіону наприкінці 1960-х років.

Найкращою мелодрамою стала "Юлія та Джулія" американської режисерки Нори Ефрон. Стрічка розповідає про молоду жительку Нью-Йорку Юлію, яка, рятуючись від життєвої кризи, вирішила за один рік приготувати усі рецепти зі знаменитої кухарської книги Джулії Чайльд. Лінії життя дівчини та її кумира пересікаються на скромній кухні Юлі, а також у її блозі, присвяченому куховарству. Меріл Стріп, що зіграла колоритну Джулію цілком сміливо може претендувати на звання найкращої акторки цього року.

Меріл Стріп за роль у фільмі "Юлія та Джулія" цілком сміливо може претендувати на звання найкращої акторки цього року. 
Найкращою драмою 2009 року став "Рестлер" Даррена Аронофськи. У стрічці йдеться про літнього борця, який геть заплутався у складних життєвих обставинах та стосунках із рідними та друзями. Варто відзначити чудову акторську роботу Міккі Рурка, який і втілив головного героя - Ренді "Молота".

Найкращим фільмом у жанрі екшн стали "Хранителі" Зака Снайдера. Ця стрічка є не лише однією з найкращих екранізацій коміксів, але й претендує на титул "енциклопедії американського життя" завдяки своїм блискучим цитатам із різноманітних продуктів місцевої масової культури .

Звання найкращої анімаційної стрічки року отримує "Кораліна в країні кошмарів" Генрі Селіка. У картині була використана техніка лялькової анімації, яка майже зникла з широких екранів внаслідок переможної ходи комп'ютерних технологій. Режисерові вдалося створити маленький анімаційний шедевр, де лялькова Кораліна майже нічим не відрізняється від найсправжнісінької дівчинки.

У мультику "Кораліна в країні кошмарів" була використана техніка лялькової анімації 
Найкращою кінофантастикою є "9 округ" Нейла Бломкампа. У стрічці йдеться про інопланетну расу, яка в результаті аварії на космічному кораблі потрапила на Землю і стала справжньою проблемою для Йоганесбурґу, над яким зависло поламане НЛО. Молодому режисерові вдалося створити справді напружене і ефектне видовище, уникнувши кокетливо гламурних спецефектів, якими грішать голлівудські стрічки.

Найкраща франшиза - "Адреналін 2". Дует Марка Невелдайна та Браяна Тейлора спеціалізується на фільмах, сповнених насилля, стрілянини, сексу, гумору та драйву. Ця пекельна суміш дає змогу розслабитися після важкого робочого тижня і відпочити від "стерильних" голлівудських бойовиків. "Адреналін 2" ні на секунду не відступає від художнього методу Невелдайна і Тейлора, і ні в чому не поступається першому фільму про пригоди Чіва Чевіоса.

Найкращий фільм для всієї родини "Марлі та я". Зворушлива та дуже душевна стрічка Девіда Франкела розповідає про родину журналіста з Маямі та їхнього собаку Марлі, що разом проходять через усі життєві негаразди.

Найкращою стрічкою року стали "Безславні виротки" Квентіна Тарантіно. А Крістоф Вальц, виконавець ролі "жидолова" Ганса Ланди - найкращим актором.

 

Автор - Анна Купінська

powered by lun.ua