"Коріолан" та "Хроніки" - вигадка та документ

12
24 лютого 2012

Від 23 лютого на українських екранах демонструються: військова драма "Коріолан" Рейфа Файнса, фантастична стрічка "Хроніка" Джоша Транка, сімейна комедія "Ми купили зоопарк" Кемерона Кроу, фантастичний трилер "Примарний гонщик 2" Марка Невелдайна та Браяна Тейлора, військова драма "Чотири дні в травні" Ахіма фон Борриса, комедійна мелодрама "Ніжність" Девіда та Стефана Фонкіносів та комедія "Чоловіки у великому місті 2" Саймона Верговена.

Любителі класики та римський Путін
Британський актор Рейф Файнс походить із дуже освіченої та інтелектуальної родини, яка майже у повному складі займається театром та кіно. Уся родина Файнсів добре знається на британській класиці. 

Рейф Файнс відомий широкому загалу завдяки своїм ролям у кіно, проте він також і театральний актор. Одним із його сценічних персонажів був Коріолан – головний герой однойменної п’єси Шекспіра. У ній йдеться про напівмфіологічного полководця часів республіканського Риму, чиї перемоги над ворогами та конфронтація із власними співвітчизниками стали легендою ще у античні часи.

 

За словами самого Файнса, Коріолан є одним із його улюблених героїв, тож актор вирішив екранізувати п’єсу, зберігши її основну структуру та оригінальній шекспірівський текст. Проте він обрав для фільму цілком сучасні декорації, замінивши мечі в руках солдат на автомати, а коней на танки та машини. Поштовхом для цього рішення стали антивладні рухи у деяких країнах Близького Сходу, в яких Файнс побачив паралелі із майбутньою стрічкою.

Дія фільму "Коріолан" (Coriolanus) відбувається у Римі, але це не сучасна італійська столиця, а цілком уявне місто, яке функціонує за звичаями грецького чи римського полісу. Спокою містян загрожують терористи, які на чолі зі своїм лідером Офідієм влаштовують напади та грабунки. Рим обороняє мужній і чесний полководець Ґней Марцій.

Він - представник патриціїв і тому зневажає плебс за неосвіченість, грубість та мінливість. І, будучи прямою та відвертою людиною, він кидає ці звинувачення в очі своїм суперникам.

 

Після тріумфальної битви із військом Офідія біля міста Коріоли, патриції нарікають Ґнея Марція титулом Коріолана (себто переможця міста Коріоли) і висувають його на консульську посаду.

Аби стати консулом, Коріолану необхідне схвалення народу, але хитрі трибуни підбурюють простолюд, який проголошує його зрадником і виганяє з міста. Обурений та принижений Ґней Марцій мріє помститися Риму. Він об’єднується зі своїм ворогом Офідієм і йде військом на колишню вотчину, щоби втопити її у крові.

Загалом Файнс взявся за свій фільм із ревністю перфекціоніста. У фільмі грають першокласні актори: американка Джессіка Честейн та британці Ванесса Редґрейв, Джерард Батлер і Браян Кокс.

Також режисер запросив у свій проект знаменитого сценариста Джона Лоґана, який написав сценарії "Гладіатора", "Ранґо" та "Хранителя часу". Оператором "Коріолана" став Баррі Екройд, який працював із Кеном Лоучем і знімав "Загублений рейс" та "Повелителів бурі".

 

Файнс стверджував, що прагнув передати у своїй стрічці відчуття "документальності" подій. Зйомки фільму відбувалися у Белграді, де можна було знайти і європейську архітектуру, і сліди минулих військових баталій. Зрештою, відверта "реалістичність" стикається в картині із цілком умовним місцем дії, і це створює дуже цікавий ефект "паралельної реальності".

До топосу "Коріолана" звикнути справді важко, так само, як і переконати себе у природності зображуваних подій. "Брудний і голодний плебс" у фільмі – це насправді пристойно вбрані та вгодовані люди, які вочевидь ніколи важко не працювали.

Вони намагаються взяти штурмом елеватор, хоча навряд чи знають, що робити із зерном далі. Форум, де народ "обирає" Коріолана складається із невеликої юрби, а його армія налічує кілька десятків чоловік.

 

 

Але якщо звикнути до цих численних умовностей та віршованого шекспірівського тексту, яким розмовляють герої, можна отримати справжнє задоволення від трагедії, розіграної Рейфом Файнсом.

Його Коріолан - незламний, залитий кров’ю і вкритий ранами чоловік, який вже давно перетворився на машину вбивства. Файнс грає, як то кажуть, на зламі, і цього ж вимагає від своїх акторів. В унісон із ним виступає і Ванесса Редґрейв, яка втілила Волумнію – не менш одержиму владою та перемогами матір Коріолана.

Західні критики зауважували, що вихід "Коріолана" дуже вдало співпав із американським рухом "Захопимо Волл-стріт". Та для нашого глядача у цього фільму є ще одна очевидна паралель.

Одним із прототипів свого героя Файнс називав російського прем’єра Владіміра Путіна. Цей політик також уславився боротьбою із терористами та грубими і нестримними заявами щодо опонентів.

"Коріолан" знімався до того, як почалися масові антипутінські демонстрації, але влучив точно у ціль. Скоро російський народ вибиратиме собі нового "консула", і новочасні російські "народні трибуни" на кшталт Навального явно налаштовані проти Путіна. Цікаво, чи повторить він долю Ґнея Марція Коріолана?

Оцінка фільму 4,5 з 5

Фройд би плакав
Стрічку "Хроніка" (Chronicle) знімала досить молода команда: режисерові Джо Транку виповнилося 27 років, сценаристу Максу Лендісу – 26 (до речі, він речі син постановника "Американського перевертня у Лондоні" Джона Лендіса), а виконавцям головних ролей трохи за двадцять.

І схоже, що ці вчорашні випускники коледжів вирішили продемонструвати усьому світові, що недарма протирали штани у класах, а багато чого дізналися про Фройда, Ніцше, Платона і Шопенгавера.

 

Принаймні "Хроніка" просто сповнена різноманітних цитат, алюзій та відсилок до цих знаменитих філософів. А історію про трьох підлітків, які залізли у нору і після цього навчилися літати, "проаналізувати за Фройдом" може навіть першокурсник гуманітарного факультету.
У центрі сюжету – учні випускного класу пересічної американської школи.

Сором’язливий Ендрю (Дейн ДеГаан) живе із хворою на рак матір’ю та агресивним батьком-алкоголіком. Хлопець не має друзів, а єдина його розвага – старенька камера, на яку він записує кадри свого життя. Єдиним приятелем Ендрю є його двоюрідний брат Метт (Алекс Рассел), красень-спортсмен і улюбленець дівчат.

Якось хлопці вирушають на вечірку, і, після кількох келихів пива, залазять у хащі неподалік будинку, де знаходять загадкову дірку в землі. Метт, його товариш Стів (Майкл Бакарі Джордан) та Ендрю залазять у неї і потрапляють у печеру, в якій зберігається щось схоже на велетенський кристал. Підлітки торкаються його руками, а наступного дня у них з’являються здібності до телекінезу.

 

Хлопці спочатку просто розважаються, переміщуючи у повітрі предмети, а згодом і самих себе.  Ендрю захоплено фіксує на камеру їхні вправи. Згодом з’ясовується, що він значно сильніший за своїх друзів. Думки про власну могутність захоплюють його, і хлопець, починає вважати себе надлюдиною у цілком ніцшеанському стилі. Із цим переконанням він вирушає мститися колишнім гнобителям.

 

"Хроніку" стилізовано під документальні зйомки, які зазвичай фільмують для себе. Ідея не нова, і перед цим фільмом була й "Відьма із Блер", і "Монстро", і "Паранормальне явище", щоправда, вони мали іншу стилістику. "Хроніки" видають себе за любительське  відео із соціальних мереж. Як на роботу режисера-дебютанта, зняту за 12 мільйонів доларів, "Хроніку" спіткав справжній успіх – визнання критиків та пристойні касові збори.

 

Проте режисери картини Транк і Лендіс не приносять у жанр мок’юментарі нічого принципово нового. До того ж, "Хроніка" майже нічим не вирізняється з-поміж пересічної голлівудської кінопродукції.

У ній є типова американська кіношна школа, де учні виглядають як кінозірки, типові кіношні підлітки із їхніми сексуальними проблемами, різниця тільки у тому, що вони вміють літати і знають, хто такий Шопенгавер. Втім, сцени польотів, і особливо фінальна битва, зняті майстерно та справді видовищно.

Оцінка фільму 4 з 5

Ми купили зоопарк/ We Bought a Zoo
Режисер: Камерон Кроу

У ролях: Метт Деймон, Скарлетт Йоганссон, Ель Фаннінґ
Новий фільм від режисера фільмів "Майже знамениті", "Ванільне небо" та "Елізабеттаун" Кемерона Кроу.

 

Йдеться про чоловіка на ім’я Бенджамін Мі, який після втрати дружини намагається дати раду собі та своїм дітям. Він прагне змінити своє життя, тому купує занедбаний зоопарк, у якому живе біля двохсот тварин. Виявляється, що доглядати звірів не так вже й просто. Та на допомогу йому приходить симпатична менеджерка зоопарку Келлі.

Примарний гонщик 2/ Ghost Rider: Spirit of Vengeance
Режисери: Марк Невелдайн та Браян Тейлор

У ролях: Ніколас Кейдж, Віоланте Плачідо, Ідріс Ельба

 

Фільм від режисерів обох "Адреналінів" і "Ґеймера", а також сценаристів "Джони Гекса" Марка Невелдайна та Браяна Тейлора.
Фільм відбувається на задвірках східної Європи. Джонні Блейз марно намагається впоратися зі своїм прокляттям, аж тут його наймає таємнича секта, аби впоратися із дияволом у людській подобі.

Чотири дні у травні/ Четыре дня в мае
Режисер: Ахім фон Боррис

У ролях: Алєксєй Ґуськов, Андрєй Мєрзлікін, Павел Вензел 

Воєнний фільм спільного виробництва Росії, Німеччини та України, знятий німецьким режисером Ахімом фон Боррисом.

 

У стрічці йдеться про групу радянських солдат, яких наприкінці Другої світової війни відправляють у Північну Німеччину. Їхнє завдання – перешкодити залишкам німецьких військ втекти у Данію через Балтійське море.

Росіяни оселяються у сиротинці, де живуть кілька дівчаток під керівництвом літньої виховательки. Єдиний хлопчик у притулку  – тринадцятирічний Петер – мріє про подвиги і славу. Він ставиться до радянських вояків із ворожістю, проте згодом один із чужинців заміняє хлопчикові батька.

Ніжність/ La délicatesse
Режисери: Девід та Стефан Фонкіноси

У ролях: Одрі Тоту, Франсуа Дам’єн, Мелані Берньє, Бруно Тодечіні

 

Молода француженка важко переживає смерть свого чоловіка, проте кумедний і незграбний колега-швед Маркус, який безтямно закоханий у неї, дає їй шанс повернутися до життя.

Чоловіки у великому місті 2/Männerherzen… und die ganz ganz große Liebe
Режисер: Саймон Верговен

У ролях: Тіль Швайґер, Паскуале Алеарді, Йоганнес Алльмаєр, Томас Бадінґ

 

У фільмі йдеться про чотирьох різних за характером та за життєвими устремліннями чоловіків. Перший – власник кафе та майбутній батько, другий – музичний продюсер і бабій, третій – безробітний, а четвертий збирається розлучатися. Усі вони несхожі між собою, але поєднує їх прагнення до любові та особистого щастя.

Фото Kinopoisk.ru

powered by lun.ua