"Анна Кареніна" та "Життя Пі" - тиждень хороших екранізацій

Цього тижня на українських екранах демонструються: драма "Анна Кареніна" Джо Райта, драма "Життя Пі" Енґа Лі, романтична комедія "Вишенька на новорічному торті" Лаури Моранте і комедія "Снігова королева 3D" Максіма Свєшнікова.

Анна Кареніна/Anna Karenina

Режисер: Джо Райт

У ролях: Кайра Найтлі, Джад Лоу, Аарон Тейлор-Джонсон, Келлі Макдональд, Аліса Вікандер

Країна: Велика Британія

Жанр: драма

Британський режисер Джо Райт, знаний своїми адаптаціями відомих літературних творів, цього разу звернувся до російської класики і екранізував один із найвідоміших романів Льва Толстого "Анна Кареніна". Судячи із статті у Вікіпедії, фільм Райта став тринадцятою екранізацією цього складного і суперечливого твору, проте режисерові вдалося ефектно виділитися на фоні своїх попередників.

Нова "Анна Кареніна" сумлінно слідує за сюжетом літературного першоджерела, проте не наслідує його реалізму. Райт не захотів знімати іще один костюмований фільм і помістив його дію в грубо підкреслені та еклектичні театральні декорації. Рішення здається вдалим, адже умовність місця й дії автоматично знімає усі можливі дорікання в недостовірному відображенні російського життя ХІХ століття.

Фільм розпочинається одразу на театральній сцені, а далі продовжується драматичною зміною декорацій, що вона відбувається на наших очах, проходами героїв через студійні лаштунки і несподіваним переміщенням із кімнати у чисте поле, купе потягу чи навіть інше місто. Сам потяг у картині – це лише іграшка дитячої залізниці, в яку грається маленький Сєрьожа Каренін. Цей складний та вишуканий епізод, за який треба подякувати насамперед операторові Шеймусу МакГарві, задає надалі тон усій двогодинній картині.

Автором сценарію картини став відомий драматург Том Стоппард, який попри свою сценарну діяльність, найбільше уславився саме театральними роботами. Натомість Джо Райт колись починав кар’єру в ляльковому театрі, тож "Анна Кареніна" виглядає дитям пристрасті двох затятих театралів. Саме Стоппарду належить ідея представити російську аристократію 1870-х як велику трупу акторів, що вони відчайдушно намагаються грати сцени з французького життя. Трагедія ж Анни полягає у тому, що вона наважилася відмовитися від лицедійства.

Райт доповнив сценарій бутафорною ляльковістю, підкреслено екзальтованими жестами героїв, величними та бароковими костюмами, манірними танцями та помпезними інтер’єрами. Втім, картина пронизана також любов’ю до образу імпортованої на захід Росії – із її снігами, мужиками, ізбами та калінкою-малінкою. В ній знайшлося місце і вшануванню власне російського театру, зокрема – балету. Скажімо, сцена першого танцю Анни і Вронського натякає на "Лебедине озеро" Чайковського, де Кітті Щербацька виступає у ролі Одетти, а Кареніна – Одилії.

Вже з перших хвилин "Анна Кареніна" стає несподіванкою для глядача, звиклого до класичних костюмованих постановок, проте після ефектного представлення усіх героїв драми, фільм поступово повертається у традиційні кінематографічні декорації. Постановка Райта чимось близька до епатажних кіноекспериментів Кена Рассела, щоправда, їй дуже бракує расселівської іронії, його сміливих культурних метафор. По-суті, вона залишається красивою мелодрамою із дворянського життя, як і решта кіноадаптацій.

Граф Лєв Толстой у своєму романі роздумував над природою почуттів чоловіка та жінки, над умовами, за яких можливе справжнє кохання, а також намагався дати рецепт подружнього щастя. Проте усі його філософування вкотре залишилися поза екранізацією, яка знову звела трагедію Анни Кареніної до печальних роздумів про вмирання любові та ревнощів розчарованої в своєму коханому жінки.

Оцінка фільм 4,5 з 5

Життя Пі/Life of Pi

Режисер: Енґ Лі

У ролях: Ірфан Кхан, Сурадж Шарма, Жерар Депардьє

Країна: США

Жанр: драма

Стрічка "Життя Пі" належить до невеликої поки що категорії картин, які намагаються поєднати вже традиційний для блокбастерів формат 3D і мистецьке авторське кіно. Слідом за "Піною" Віма Вендерса та "Хранителем часу" Мартіна Скорсезе, у картині американського тайванця Енґа Лі тривимірне зображення постає не атракціоном із предметами, що вони навмисно "вилітають" з екрану в зал, а максимально природнім та адекватним способом передачі реальності.

"Життя Пі" є екранізацією однойменного роману канадського письменника Янна Мартела, в якому йдеться про довге плавання індійського юнака Тихим океаном, і водночас про його власні стосунки з богом. В цій історії зовнішні події та потаємні душевні переживання тісно злилися воєдино, тож глибока картинка 3D якнайкраще відображає магічний реалізм стрічки. Картина Лі, подібно до фільму Бена Зайтліна "Звірі дикого Півдня" передає трагічні події через призму дитячого світогляду, в якому є місце дивам, божественному втручанню та чудернацьким потворам.

Історія Пі проста й водночас фантастична: через скруту його батько – власник зоопарку в Пондішері – вирішує пребратися зі своєю родиною до Канади, продати там тварин і розпочати нове життя. Він купує квитки на японське вантажне судно, та у районі Маріанської западини стається катастрофа, корабель тоне, і з усі присутніх на бортувиживає тільки Пі, а також зебра, гієна, орангутанг та бенгальський тигр на ім’я Річард Паркер.

Уся ця компанія опиняється на рятувальній шлюпці, але миру на імпровізованому ноєвому ковчегу досягти не вдається – звірі гризуться між собою, доки не залишається один тигр, з яким Пі й доведеться пливти разом продовж догих 227 днів.

Річард Паркер не збирається ділитися завойованим човном, тож хлопець має або приборкати тигра, або ж завоювати його довіру. Разом вони пливтимуть Тихим океаном, пізнають його таємниці, подолають шторм і ледь не загинуть на невідомому хижому острові. І поряд з ними завжди буде бог.

Стрічка "Життя Пі" є своєрідним відображенням тези Толстого "Царство Боже всередині нас". Втім, юний Пі не є звичайним богошукачем. Він вже давно знайшов бога у індуїзмі, християнстві та ісламі (згодом до цього списку долучиться й Каббала) і абсолютно переконаний, що вища сила пронизує усе його існування. В цій картині бог не належить до певного місця чи конфесії, він еклектичний, як і саме життя головного героя – індійського хлопчика, названого у честь французького бассейну Пісін Молітор, і який плив на японському човні до Канади, а врешті-решт потрапив до Мексики.

Класичний "бог з машини" по-суті, є іще одним персонажем фільму, адже він постійно втручається у долю головного героя і повсякчас підкидає йому нові випробовування, або ж, навпаки, допомогу. Океан стає для Пі правдивим потойбіччям – жахливим, і водночас прекрасним. Енґ Лі зі своїм оператором Клаудіо Мірандою, створили неймовірну картину океанських просторів, сповнену краси та величі. В цьому звісно ще й величезна заслуга художників, які працювали над спецефектами, адже значна частина фільму була створена на комп’ютері. Проте всі візуальні ефекти виглядають тут настільки природніми, що інколи картина нагадує документальну передачу каналу "Дискавері".

Втім, наприкінці стрічки, Пі розкаже іще один варіант своєї неймовірної історії, і глядачеві разом із героями фільму доведеться вирішувати, що є правдою, а що вигадкою – чудова пригода, сповнена божественни одкровень, чи сумна оповідь про хижість людської натури.

Оцінка фільму 5 з 5

Вишенька на новорічному торті/ La cerise sur le gâteau

Режисер: Лаура Моранте

У ролях: Лаура Моранте, Паскаль Елбе, Ізабелль Каре

Країна: Франція

Жанр: романтична комедія

Аманді не щастить у коханні, а усі її романи так і не доходять до заручин. Дівчина вважає, що з чоловіками занадто складно порозумітися, тим часом як її подруга радить їй все ж таки визначитися із вибором. І хоча психоаналітик називає Аманду "жінкою-катастрофою", доля дає їй іще один шанс зробити все правильно.

Снігова королева 3D/Снежная королева 3D

Режисер: Максім Свєшніков

Ролі озвучували: Іван Охлобистін, Анна Ардова, Дмітрій Наґієв, Юрій Стоянов

Країна: Росія

Жанр: анімація, пригоди, родинний

Холодна й прагматична Снігова Королева прагне створити новий світ без емоцій та почуттів, тож позбавляється усіх представників творчих професій. Маленькій та сміливій Герді доведеться виступити проти неї заради порятунку брата Кая. На шляху до своєї мети дівчинка знайде нову родину та справжніх друзів.

Фото з kinopoisk.ru

Реклама:

Головне сьогодні