Коли холоне попкорн: традиції та сучасність бойового кіно

Коли холоне попкорн: традиції та сучасність бойового кіно

Бойові мистецтва давно і міцно увійшли у світ кіно.

Актори тренуються як справжні професіонали, а майстри єдиноборств відкривають у собі акторські здібності й таланти.

Бойові сцени є невід’ємною частиною майже кожного сучасного блокбастеру, фільму жанру екшн чи бойовика, і часто є запорукою успішності та касовості фільму.

Важко переоцінити масштаб впливу на популяризацію бойових мистецтв легендарних зірок кіно: Брюса Лі, Джекі Чана, Донні Єна та навіть мультяшного героя Панди Кунг Фу.

Після виходу фільму "Тільки найсильніші" з Марком Дакаскосом мільйони людей дізналися про капоейру.

ВІДЕО ДНЯ

А стрічки "Карате Кід", "Іп Ман", "Панда Кунг Фу" призвели до того, що секції карате, вінг чунь та ушу поповнилися новими адептами.

В чому ж секрет бойового кіно і чому глядач так його полюбляє, спробувала розібратися "Українська правда. Життя".

ЗІРКИ АЗІЇ

Першовідкривачем і головним реформатором філософії бойових мистецтв у кіно по праву можна вважати людину-легенду Брюса Лі.

Знявшись всього у 36 фільмах, він зумів зробити бойові мистецтва повноправним жанром кіно. Він став кумиром мільйонів.

Його наслідували і досі продовжують наслідувати актори, глядачі і навіть майстри бойових мистецтв.

Брюс Лі першовідкривач і головний реформатор філософії бойових мистецтв у кіно

Про його життя і творчий шлях знято понад 30 документальних фільмів. Ціле покоління майстрів виросло на розробленій ним системі – Джит Кун-До.

Феномен Брюса Лі пояснюється ще й тим, що він був не лише актором, але й режисером, постановником бойових сцен, каскадером і навіть продюсером.

Він поєднав у своїй творчості гонконзький підхід до подачі бойових мистецтв з голлівудським, що принесло йому світове визнання і славу.

Згодом цим трюком скористалися й інші його колеги. Одним з них виявився Джекі Чан. Встигнувши знятися в декількох фільмах Брюса Лі в якості каскадера ("Кулак Люті", "Вихід Дракона"), Чан віднайшов свій власний "комедійний стиль".

Як результат – понад 100 фільмів, музичні диски, своя лінія одягу, театральна трупа, школа каскадерів, масштабні благодійні проекти, зірка на Алеї Зірок у Голлівуді...

Про успіхи та ролі Чана можна говорити так само довго, як і про його незліченні травми.

Джекі Чан винайшов свій власний "комедійний стиль"

Його звикли бачити завжди усміхненим і позитивним, чи то у ролі "п’яного майстра", проте його ранні фільми є свідченням того, що абсолютно всі найскладніші трюки і бойові сцени за участю його героя були виконані самим Джекі.

Тож його бойова майстерність поєднана з акробатизмом не викликає жодних сумнівів і вражає навіть найвимогливіших майстрів.

Безапеляційним кумиром є ще один азійський майстер Донні Йєн. Саме Йєн зіграв легендарного майстра Іп Мана, вчителя Брюса Лі.

Талант Доні так само багатогранний. Це і ранні комедійні фільми "П’яний тайчі", "Дивні парочки", історичні "Охоронці й убивці", "Залізна мавпа", криваві сучасні бойовики "SPL.Зірки долі", "Special ID" та інші.

Безапеляційним кумиром є ще один азійський майстер Донні Йєн

[L]Особливістю Донні є те, що він вдало знайшов "золоту середину" між агресивною і брутальною подачею бойових мистецтв та його суттю і традиціями. Сам образ Йєна м’який, але техніка і рухи передають всю палітру почуттів.

Серед інших популярних китайських акторів, які несуть бойову традицію в кіно варто згадати Джета Лі, Енді Она, Філіпа Нг, Ніколаса Се, Джекі Ву Джинга, Ванессу Ву та Едді Пена.

КОНТРУДАР ГОЛЛІВУДУ

Захід, зокрема США, не мають тисячолітньої традиції бойових мистецтв і таких професійних майстрів не азійського походження, тож ставка була зроблена на видовищність і прикладний аспект єдиноборств.

Стрімко розвивалося каскадерство і простежувався чіткий поділ між роботою головного героя – екшн-актора та командою каскадерів, які виконують складні трюки і падіння. Роботою останніх керує екшн-режисер чи хореограф бойових сцен.

В бойовиках почали зніматися актори, які не мали раніше бойового досвіду. В західній бойовій хореографії за основу було взято кікбоксинг з міксфайтом: "Кривавий спорт", "Червоний пояс", "Ближній бій", "ММА", "Воїн" та бокс: "Алі", "Крихітка на мільйон", "Роккі", "Ринг", "Шульга".

НАЙКРАЩЕ З БОЙОВОГО КІНО:

  • ихід дракона"
  • п Ман"
  • арате кід"
  • аборонене царство"
  • адринат"
  • езстрашний"
  • "Тільки найсильніші"
  • станній самурай"
  • оккі"
  • лі"
  • оїн"

До речі, фільм "Шульга" з Джейком Джилленхолом може бути яскравим прикладом того, як талановитий актор на певний час повністю занурюється у світ єдиноборств: виснажливо тренується і набирає м’язову масу.

Критики неоднозначно оцінили саму стрічку, проте майже всі в один голос схвалили акторську роботу Джейка і створений ним образ боксера.

Джейк Джилленхол на певний час повністю занурився у світ єдиноборств

Останнім трендом серед акторської та режисерської спільноти Голлівуду є бразильське джиу-джицу (БДД) – боротьба в партері.

Режисер культових фільмів "Великий куш", "Карти, гроші, два стволи" 46-річний Гай Річі нещодавно отримав чорний пасок з БДД прямо на вечірці з нагоди виходу його нової картини "Агенти" (The Man from the U.N.C.L.E.) з рук самого Рензо Грейсі (сім’я Грейсі є родоначальниками БДД).

Команду шанувальників БДД складають й інші зіркові адепти: Ештон Катчер, Майкл Дункан, Ед О’Нілл, Пол Вокер, Джейсон Стейтем, Мел Гібсон, Роберт Паттісон та інші.

БОЛЛІВУД ТА ІНДІЙСЬКЕ БОЙОВЕ КІНО

В історії світового бойового сінематографа не всі роблять ставки на традицію та екшн.

Індія славиться своєю любов’ю до емоційного кіно, де техніка і реалістичність немає жодного значення.

Індійське кіно – це шоу заради шоу. Емоції, танці, щирий сміх і сльози головних героїв і основне – кохання – безпрограшний коктейль навіть для бойового кіно.

Індійський бойовик "Бадринат" з Аллу Арджуном яскраво демонструє "непристойну" індійську красу в дії.

Танцюючі індійські жінки-воїни – окремий феномен бойового кіно. Пріянка Чопра, Каріна Капур, Айшварія Рай Баччан та Діпіка Падукон – акторки, яких не лише обожнює рідна Індія, ними захоплюється увесь світ.

СУЧАСНИЙ БОЙОВИК

Мистецтво завжди розвивається і змінюється. Що було популярним учора, сьогодні вже минуле.

Пусті рухи, стрілянина, брутальні фрази і "м’ясорубка" вже мало кого чіпляють. Сьогодні бойовик – це цікавий фільм з цікавим сюжетом та цікавими акторами.

Мабуть тому зараз в Голлівуді почали використовувати дуже багато китайської хореографії: гарні, довгі рухи і ламаний ритм. Набуває популярності саме цей фьюжн китайської і західної хореографії. Це виглядає дуже круто і при цьому досить реалістично.

Взагалі видно, що зараз екшн роблять з душею. Радує поява нових образів жінок-воїнів, зокрема стрічки: "Атомна Блондинка" та "Червоний горобець".

УКРАЇНСЬКЕ БОЙОВЕ КІНО

Ставлення до українського кіно дуже схоже на ставлення до українських бойових мистецтв: від повного несприйняття до байдужості.

Але завжди наступають переломні моменти. Після виходу в прокат першого масштабного українського фентезі "Сторожова Застава" ми можемо пишатися, що в Україні з’явилося якісне і професійне кіно, та ще й таке, що має пряме відношення до бойової тематики.

"Сторожова Застава" має пряме відношення до бойової тематики

За найсвіжішими даними, його переглянули 274 тисячі глядачів, і стрічка зібрала у прокаті понад 19 мільйонів гривень.

Спеціально для "Сторожової Застави" на студії FILM.UA була збудована дерев’яна фортеця, також фільм знімали ще на кількох локаціях, зокрема на Скелях Довбуша в Карпатах.

Для акторів виготовили 160 костюмів, і приблизно стільки ж унікальних автентичних костюмів XII сторіччя було передано для зйомок з приватних колекцій.

Над постановкою бойових сцен працювали найкращі фахівці з досвідом акторської та каскадерської роботи в світових проектах: Павло Авілов та Дмитро Рудий, які намагалися не просто перекласти досвід і підхід іноземних колег, їх технологію, але й додати українські традиції та стиль.

Насправді, в Україні виходить багато чудових стрічок, але глядач про них не завжди знає через слабке промо, що знову ж таки пояснюється браком коштів чи відсутністю розуміння важливості популяризації стрічки.

Маємо робити все можливе і неможливе, щоб про українські фільми дізнався глядач і переглянув його в кінотеатрах. Якщо ми не ходитимемо на українське кіно, а качатимемо його з інтернету, його просто не буде.

Тож, "Сторожова Затава", "Кіборги" і ті, що зовсім скоро вийдуть у прокат: "Захар Беркут" і "Король Данило" – фільми, які мусить побачити кожен українець.

Тетяна Крижанівська, засновниця та організатор Фестивалю бойових мистецтв "Воїн світла", шеф-редактор українського журналу про бойові мистецтва "Воїн світла", міжнародний промоутер у сфері єдиноборств, чорний пояс з дзю-дзюцу, тренер, спеціально для УП.Життя

Реклама:

Головне сьогодні