"Щоб у байдужих йокало". Історія українця, який робить ножі для людей усього світу

54918
24 березня 2019

Одного дня я зрозумів, що в Україні немає ножової культури.

Це, на мою думку, таке ж поняття, як допустимо "культура вживання алкоголю" чи "володіння зброєю".

Так розмірковує засновник бренду KravaKnives Олександр Крава.

Реклама:

Вже сім років він виготовляє унікальні ножі та пропагує цю культуру.

"Українській правді. Життя" майстер розповів про власний арсенал, виробництво та мрії.

"ПРИТРИМАЙТЕ ДЛЯ МЕНЕ МІСЦЕ"

У 2009 році у Львові був єдиний тематичний магазин, в якому продавали ножі – "Штурм".

Хтось із знайомих розповів Олександру про нього і хлопець почав туди дуже часто заходити.

Він не на жарт зацікавився ножовою індустрією: годинами все розглядав та слухав розмови продавців, які розумілися на ножах.

Реклама:
Олександр Крава, засновник бренду KravaKnives

Тоді Крава ще навчався в університеті, але вже на другому курсі зрозумів, що вступив не туди.

– Не у менеджменті було моє призначення – пішов. Більше не шукав куди б поступити.

Просто, за силою обставин, почав працювати у магазині спортивних товарів й запропонував директору поставити там стелаж із ножами.

Так Олександр почав займатися вибором ножів і консультував людей.

Якось отримав хорошу зарплату і купив собі перший фірмовий ніж Spyderco за 500 гривень, на той час – 100 доларів.

– Хотів саме його, зі специфічним дизайном: першим побачив, першим взяв у руки й промайнула думка – так, це моє.

Ще через деякий час хлопець зрозумів, що не продавець спортивних товарів.

– Прийшов у "Штурм" і сказав: "Пацани, якщо звільниться вакансія консультанта, я б хотів тут працювати, маякніть, притримайте для мене місце".

Так у 2010 році Крава почав працювати консультантом в єдиному львівському тематичному магазині з ножами.

П’ять років майбутній майстер простояв за прилавком:

– Добряче набрався досвіду й зрозумів, що розбираюсь в ножах далеко не на любительському рівні.

У мене почав з’являтися смак, я сконцентрував свою увагу на конкретних дизайнерах і їхній подачі – довершеній та лаконічній.

Сьогодні у "Штурмі" продаються й ножі Олександра.

ПЕРШИЙ НІЖ: ЖАХЛИВИЙ ТА НЕЗГРАБНИЙ

– Зараз – це свята річ! – посміхається майстер.

Пригадує, що зробив його вдома на балконі, на татовому точилі, яке й сьогодні є у його майстерні.

Покрокову інструкцію шукав в інтернеті, а матеріали дав старший товариш, якого зараз Олександр називаж "своїм Сенсеєм".

– Він теж виготовляв ножі вдома, не на продаж, а просто у своє задоволення.

Сенсей вселив у мене смак до ножів, вчив мене розуміти їх.

З цим чоловіком Крава познайомився у "Штурмі" – одного разу розговорилися біля ножевої вітрини і, після першої ж розмови, активно почали підтримувати зв’язок.

 Перший ніж Олександр зробив за інструкцією з інтернету

Першим ножем власник користувався, але він був незручний. Тому, одразу взявся робити другий, який згодом подарував другові.

– Взагалі, перші п’ять ножів я подарував знайомим і співробітникам.

З часом, Олександр почав скуповувати матеріали і, додатково, використовувати все, що було під рукою.

До прикладу, в магазині було браковане мачете, а він зробив з нього ніж.

Першу майстерню Крава обладнав на роботі: домовився про місце, а товариш запропонував проінвестувати йому станок.

– Тоді я не приділяв виготовленню ножів багато часу, залишався після робочої зміни на 2-3 години: видумував й майстрував.

Відверто кажучи, продуктивність була слабкою, я робив один ніж в місяць, в кращому випадку – два.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Alexander Krava (@kravaknives) 27 Окт 2018 в 1:24 PDT

НА ЗАРОБІТКИ У АФРИКУ, ЩОБ ВІДКРИТИ НОЖОВУ МАЙСТЕРНЮ

Перші ножові експерименти співпали у житті Олександра із подорожами автостопом.

– Я довго відкладав гроші на поїздку, щоб автостопом поїхати зі Львова в Амстердам через Брюгге.

Хлопець здійснив цю подорож за три дні й побачив, що це насправді дуже просто.

– Я зрозумів, щоя відкритий для світу, а він – для мене.

Після повернення дух авантюризму не давав мені спокою, я хотів масштабніших подорожей, і паралельно шукав спосіб заробити грошей на власну ножову майстерню.

Одного дня, товариш запропонував Краві хороший варіант підробітку – охороняти кар’єр у джунлях у Гані, біля Гвінейської затоки Атлантичного океану.

– Не думаючи, я пішов з магазину і полетів в Західну Африку на 8 місяців.

Дуже цікаве й, водночас, дивне відчуття – жити в умовах, де до найближчого населеного пункту 200 кілометрів, а додому – більше 8 тисяч.

У Гані Олександр сам зробив один ніж, перевірити чи руки пам’ятають, і привіз з десяток африканських ножів та мачете.

Просив корінних мешканців знайти конкретні ножі: буквально, купував їх у джунглях.

– Все провіз додому в багажі: перед перельотом затупив, щоб вони не були гострими й не викликали підозри – і все.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Alexander Krava (@kravaknives) 23 Сен 2017 в 11:01 PDT

Так майстер і поповнює свій власний арсенал, де б не був – шукає ножі й везе додому.

Найдорожчий ніж, який він купив на барахолці, коштував близько $200.

Одразу після приїзду з Африки хлопець зняв майстерню, купив апарати та матеріали – навесні 2015 року народився бренд KravaKnives.

"НІЖ ОБРАЖАЄТЬСЯ, КОЛИ НЕ ПРАЦЮЄ"

У кожного ножа – свій характер, настрій та харизма, переконаний Олександр.

Спочатку він малюється, потім розробляється на комп’ютері.

Далі сталь відправляється на гідроріз, витинається заготовка ножа, яку майсетр обробляє та відправляє на гартування.

– Вже в кінці роботи працюю з трафаретами й, до прикладу, травлю ножі в кислоті.

Я вважаю, що їх потрібно робити функціональними, а простота – це надійність.

Метал з якого витиналися заготовки ножів

Автор каже, що навіть найскладніший ніж йому хочеться зробити просто: з мінімумом деталей і максимумом опцій.

Пояснює, що своєю формою і дизайном ніж повинен диктувати призначення.

– Часто люди не задумуються про це і роблять ніж дорого-багато, неймовірно складно й зовсім не фунціонально.

Ніколи не гнався за дорогими "ножами-полочніками" – тими, які лише лежать на полицях і припадають пилом. І взагалі: ніж ображається, коли не працює.

Зараз у планах Крави – почати виготовлення складних ножів, на які завжди є попит, бо вони вважаються більш адаптованими для повсякденного носіння.

– У моєму арсеналі є складні ножі. Буває, я їх розбираю і складається враження, що розібрав цілий літак.

Хочу зробити свій перший складний ніж – це буде довершена річ: складна, а зроблена просто. Виділю для цієї роботи великий шмат свого часу.

Хочу, щоб усі мої ножі ставали масовими і впізнаваними.

ПОЧЕРК  І ПОКУПЦІ "KRAVA KNIVES"

Темна бита сталь. Стиль ножів Олександра – брутальний. Кожен – віддзеркалює його характер.

– У поганому настрої не можна працювати: це ж метал, він всмоктує енергетику. Тому, я завжди сідаю за роботу в хорошому гуморі, бо стараюся для людей.

Постійно хочеться робити більше й більше, диктувати свої ножові тренди, просувати свої теми.

Завдяки професії, я став впевненішим та відповідальнішим: людей, які довіряють мені, дедалі більше і я не можу їх підвести.

Виготовляю ножі, які практично не мають терміну придатності й у роботі не використвую природних матеріалів – це солідарність до світу в якому ми живемо.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Alexander Krava (@kravaknives) 12 Мар 2019 в 4:42 PDT

Хлопець називає свої "дітища" суто українськими словами: "Поганка", "Гадюка", "Негідник", "Крук" тощо.

– Хочу, щоб у моїх замовників з усього світу були певні асоціації.

До речі, на ножах завжди є гравіювання "Виготовлено в Україні". Були такі випадки, коли замовники з Америки, Швейцарії та Африки перепитували, чи буде вказано, що ці ножі зроблені в Україні.

Перші покупці знаходили Олександра у різних спеціалізованих групах в соцмережах, типу "Ножероби України". Сьогодні географія бренду 35 країн світу.

Купували ножі дуже різні люди – від водія тролейбуса до поліцейського. Деякі моделі використовують військові спецпризначенці, а скальпелі парамедики.

– Нещодавно мої ножі відправилися на експедицію в Антарктиду, на Південний полюс.

Я дав їх пластунам, які подорожують Південною Америкою, вони були у Патагонії, а зараз – на станції "Академік Вернадський".

Суть їхньої поїздки: зібрати спорядження українських виробників і випробувати його. Пропозиція – бомба, я й сам люблю перевіряти ножі!

Сьогодні географія бренду Олександра 35 країн світу

Неймовірно приємно хлопцю, коли дівчатам подобаються його ножі.

– У них почуття прекрасного більш розвинене.

От, наприклад, "Поганка", бо він маленький й легенький. Це саме те відчуття, коли людина некомпетентна у ножовій темі, навіть у призначенні того чи іншого ножа – але вона бачить ніж і не хоче випускати його з рук – усе, ціль досягнуто.

Сьогодні у бренду KravaKnives немає свого магазину. Люди знаходять автора у майстерні та соцмережах.

– Донедавна, протягом усіх семироків, я постійно робив усе сам: фото, виробництво, консультації та відправки.

Принципово веду усі соцмережі самостійно, адже ніхто не проконсультує й не порадить моєму клієнтові так, як зроблю це я.

Мені краще контролювати процес і людям приємніше, що вони спілкуються саме зі мною, з майстром.

Якщо я відкрию магазин – це буде магазин-майстерня: з великою скляною вітриною, щоб люди могли спостерігати за процесом роботи з вулиці й бачити кожну іскорку від точила.

Крава вже робив колаборації з українським блек-метал гуртом Kroda та українським брендом одягу Wander Dossier.

У найближчих планах – колаборація з художником та скульптором: це цікаво, адже ножі знаходять нову аудиторію.

ДО РІЗНОГО ОДЯГУ – РІЗНИЙ НІЖ

Сам Олександр Крава носить на тілі четверо ножів-татуювань, та ще додаткові реальні. Залежно від стилю одягу та під настрій.

Один ніж він обирає, коли одягає джинси, інший – до класичного стилю.

Ця система схожа до вибору годинників: вони відрізняються формою, матеріалами.

Якщо ніж поєднаний з деревом чи кісткою на рукоятці – найкраще він пасуватиме під класичний одяг, якщо матеріали синтетичні та яскраві – джинси, спорт, кежуал.

– А ще це про відчуття смаку. Взимку люблю носити великі ножі, бо великий одяг й великі кишені. Влітку – легші, бажано з нержавійки, щоб від спеки не псувався сам виріб і не стягував одяг.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Alexander Krava (@kravaknives) 23 Ноя 2018 в 4:13 PST

Загалом у хлопця близько 30 ножів, які він носить. Більша частина колекції – "олдтаймери" 1920-1970 років.

– В основному, я купую їх на барахолках. Виготовлених власноруч ножів у мене пару штук – старих.

Всі нові моделі Крава деякий час тестує в різних умовах, щоб побачити як ніж носиться і який у використанні.

– До свого я відношуся скептичніше, постійно ставлю до себе нові вимоги: можу робити нову модель ножа, все мені подобається, все виходить ідеально, а через деякий час – одне не так, інше не так і третє також – не те.

Зараз у сталому модельному ряді KravaKnives 7 моделей ножів, а їхніх інтерпретацій – безліч, в залежності від бажання замовника.

В минулому місяці, до прикладу, Олександр з помічником Дмитром виготовили на експорт 50 ножів.

ХОЧУ СТВОРЮВАТИ ТАКЕ, ЩОБ У БАЙДУЖИХ ЙОКАЛО

У свої 29 років Олександр, маючи особистий бренд, знову готовий вчитися.

– Цікавлюся інженерною справою, подумую про вступ на промисловий дизайн.

Наявність диплому для нього не самоціль.

В колі майстрів клинка хлопець вже впізнаваний, проте, крім ножів, планує виготовляти також велоінструменти та інші якісні й корисні речі.

– У мене багато ідей, які я готуюся от-от реалізувати. Моя перспектива: створювати таке, щоб у байдужих людей йокало.

Зараз в Україні немає такого безперечно впізнаваного бренду, як Victorinox у Швейцарії чи Opinel у Франції. А я хочу його створити – стати новим обличчям української ножової індустрії.

 У 29 років Олександр, маючи особистий бренд, знову готовий вчитися

Коли щось йде не так, – стається маленьке емоційне вигорання від великого об’єму роботи, – Олександр летить в інші країни за натхненням.

Зізнається, що триває така "депресуха" максимум 3 дні.

По натурі я – мрійник. Як тільки "увірвався" в ножову індустрію й почав робити свої, думав і про тематичний журнал, і про різного виду власне виробництво.

Якби я хотів лише грошей, не пішов би тяжчим шляхом створення маленького власного виробництва, шляхом автентичності, виготовляв би відразу попсові ножі, які користуються попитом на ринку і фактично нічим не відрізняються один від одного.

Я готовий й надалі вкладати усі сили у власний бренд, робити якнайкраще для людей, але своє – зовсім несхоже на вже створене кимось колись.

Через 10 років Крава хоче мати свій невеличкий цех з повним циклом обробки ножів.

Мріє, щоб усі його ножі побували абсолютно у всіх країнах світу.

Планує масштабну колаборацію з одним із титанів ножової індустрії.

– Можливо, мені вдасться підписати контракт з Міністерством оборони. Може й не українським. Можливо усе.

Наталка Кухта, спеціально для УП.Життя

Фото надані героєм та з kravaknives/instagram

Вас також може зацікавити:

Українські каскадери. Що це за професія на межі спорту та мистецтва 

Холодна зброя – холодний розум. Навіщо сучасній людині ножовий бій?

Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.

А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.



Реклама: