Українські каскадери. Що це за професія на межі спорту та мистецтва

3226
25 січня 2019

Трюки в кіно – робота людей особливої професії.

Попри те, що в епоху комп’ютерних технологій можливо створити будь-які спецефекти, каскадери все одно лишаються незамінними в кіноіндустрії.

За бойові сцени в найдрайвовіших та найкасовіших українських фільмах останніх років – "Межа" (2017, Словаччина, Україна),  "Сторожова Застава" (2017, Україна), "Кіборги" (2018, Україна) та "Захар Беркут" (2019, Україна, США) – відповідали засновники каскадерської групи Stuntalot crew Дмитро Рудий та Павло Авілов.

Дмитро Рудий та Павло Авілов на зйомках фільму "Захар Беркут"

"Ми маємо все необхідне, щоб знімати достойне українське бойове кіно. Продюсери ще поки не готові знімати українські фільми цього жанру, – зазначає Дмитро.

Я впевнений, що ситуація зміниться. Але треба розуміти, що з бойовиком не можна переборщити, це має бути цікавий фільм з цікавим сюжетом, гарними акторами. І ми як постановники бойових сцен усвідомлюємо, що є лише частиною цього процесу".

Що означає бути каскадером в Україні, як отримати таку спеціальність і скільки можна заробити – на ці та багато інших запитань, Дмитро і Павло розповіли "Українській правді. Життя".

ПРОФЕСІЯ КАСКАДЕР

Каскадери – це не просто люди, які влітають у стінки і дублюють акторів. Вони координують весь процес екшн-сцени і несуть відповідальність за безпеку акторів.

Це без перебільшення складна, фізично небезпечна і відповідальна праця.

Каскадер – сучасна професія, яка поєднує в собі акробатику, бойову базу, знання про кінематограф: все про жанр кіно, акторську гру, історію, драматургію.

Крім того, в кіно, як ніде інде, час – це гроші. Тому здатність оперативно і творчо мислити – дуже важлива риса в цій сфері.

Каскадер – без перебільшення складна, фізично небезпечна і відповідальна праця

Не завжди красень-атлет чудово виглядає у кадрі, не завжди той, хто гарно виглядає у кадрі – чудовий атлет. І найголовніше: кіно – це завжди спільна творчість, це сотні людей, які працюють на один результат.

Взагалі процес кіновиробництва, як правило, виглядає як якась шаманська кампанія. Все відбувається незбагненим чином, народжується в потугах і шаленій боротьбі різних сил, виникає, зникає, проявляється і саме себе народжує.

Часто буває, що претендент через свої персональні амбіції чи переконання виявляється нездатним до такої професії, адже тут ти кожного разу працюєш з новими людьми, з новими проектами. Немає часу на чвари та комплекси.

Професійність каскадера залежить від того, наскільки він здатен знаходити спільну мову з іншими учасниками проекту: костюмерами, операторами, акторами та режисером.

"МІНІМАЛЬНИЙ ПАКЕТ" КАСКАДЕРА

Є люди обдаровані для цієї професії, від народження: дуже координовані, їм легко копіювати рухи.

Але така категорія – це скоріше виняток. Хорошою ж базою для каскадера є рівень майстра спорту з бойових мистецтв чи в інших профільних сферах – автоспорт, кінний спорт, акробатика.

Хорошою базою для каскадера є рівень майстра спорту з бойових мистецтв чи в інших профільних сферах

Чудово вписуються в команди каскадерів люди, які вивчали кікбоксинг чи таеквон-до, оскільки там вчать роботі ніг, а це – дефіцит. Роботі з руками легше навчити.

Акробатика незамінна тим, що це супервидовищно. На бойових мистецтвах вчать як падати, щоб себе не скалічити, а в кіно знімають карколомні падіння, які виглядають болісними. Каскадери мають вміти падати боляче.

У танцюристів також є здібності, необхідні для каскадерства, зокрема, свобода руху. Але те,  що бійці роблять потужно, переміщуючи центр ваги і демонструючи силу, танцюристи виконують значно легше, їм не завжди вдається "вибити" із себе силу.

Що б не вміла людина від старту в професії каскадера, їй необхідно буде вчитися запам’ятовувати довгі технічні зв’язки. Коротше кажучи, в каскадерстві завжди заохочується менеджмент тіла в просторі.

ДЕ НАВЧАЮТЬ КАСКАДЕРІВ

В Україні поки немає професійних шкіл чи курсів, які цілеспрямовано вчать і готують каскадерів. Але у нас є хороші професіонали, які працюють своїми командами.

Каскадерські групи працюють як злагоджений і замкнений організм, адже довіряють один одному особисту безпеку і життя.

Потрапити в такі групи досить складно. Потрібно показати надвисокий рівень роботи і універсальність.

Каскадерські групи працюють як злагоджений і замкнений організм

Пояснюється це тим, що знімають не так багато фільмів, плюс режисерам набагато спокійніше працювати з уже перевіреними каскадерськими групами, ніж ризикувати і пробувати щось нове.

Тому є альтернативні варіанти: потрапити до вже існуючої команди каскадерів або зібрати власну.

Звичайно, можна освоювати цю професію самотужки, але тоді слід розуміти, що часу і сил доведеться витратити в рази більше: багато тренуватися, проходити тисячі курсів, кастингів, спілкуватися з режисерами, завжди бути на виду, знімати і ставити бойові сцени, викладати їх в інтернет.

СКІЛЬКИ ЗАРОБЛЯЮТЬ КАСКАДЕРИ

За бійку з акробатикою можуть платити $200-250 (це ціна за 8-12-годинну зміну).

За падіння з висоти платять більше – $300-1000.

Найскладніші трюки – ті, які потрібно виконати в один дубль (наприклад, коли людина вистрибує з вибухаючого авто). Тут такса набагато вища – близько $1000-4500.

Зазвичай досвідчений каскадер за місяць заробляє від $ 1500 до 2000.

Хореографу бойових сцен платять 30% від вартості трюку, виконаного каскадером.

Найскладніші трюки – ті, які потрібно виконати в один дубль

В цій професії безумовно є спеціалізації: кінні каскадери, автокаскадери, джигітовка.

Але в кіноіндустрії схвалюється тенденція до універсальності. Якщо ти вмієш добре вправлятися на конях, це чудово, але не існує кіно, де весь фільм йде робота верхи. Тому логічно додати до роботи кінного каскадера тренування з історичною зброєю.

Універсальні каскадери цінуються понад усе, бо вони дозволяють економити купу часу і грошей.

Якщо ти хочеш працювати і гарно заробляти, то мусиш вміти все: падати, стріляти, вправлятись на конях, проїхатись на мотоциклі, показати рукопашний бій, вміти гарно і впевнено говорити і поводитися на камеру.

ЯКІ ТРАВМИ ОТРИМУЮТЬ КАСКАДЕРИ

Каскадери часто отримують легкі травми – подряпини та забої.

Рідше – розтяги, вивихи і легкі струси, а іноді все закінчується переломами та забоями внутрішніх органів.

За кордоном, наприклад, всі каскадери обов'язково застраховані.

На пострадянському просторі це правило не розвинене – мовляв, якщо хочеш убезпечитися, застрахуй себе сам.

Багато хлопців так і роблять, а хтось не страхується через забобони, оскільки є прикмета: як тільки застрахуєшся, то незабаром серйозно постраждаєш.

За кордоном всі каскадери обов'язково застраховані, у нас ні

Під час зйомок каскадер відповідальний за безпеку акторів. У випадку, коли актор отримує травму, частину його роботи має виконувати каскадер.

Якщо травми не дають можливості продовжити роботу – процес зупиняється і наслідки непоправні.

Страждає також репутація каскадерської групи. Навряд чи після такого випадку групу будуть залучати в подальшому в продакшн.

КОЛИ КАСКАДЕР ЗАМІНЮЄ АКТОРА

В акторів завжди є палке бажання ставити сцени самим, без використання дублерів. Коли актор каже: я сам все зроблю, мені не потрібні ніякі дублери ‒ це насторожує.

Але завдання каскадера якраз і полягає в тому, щоб підготувати актора фізично до того, щоб він зміг сам зіграти свою роль.

Зазвичай актори для підтримки фізичної форми вдаються до бодібілдингу, чим лише шкодять собі. Замість того щоб збирати м’язи в одну суцільну хвилю, бодібілдинг їх розбирає на запчастини: окремо біцепси, окремо груди, ноги. Будь-які якісні культурні рухи: акробатика, танці, БМ ‒ це координація всього тіла в одному русі.

Завдання каскадера підготувати актора фізично до того, щоб він зміг сам зіграти свою роль

Завдання каскадерів – не вимагати від акторів того, що останні не можуть зробити. Важливо довести актора в день зйомки до психофізичного піку його форми. Не передавити, не перегрузити, а розслабити і змотивувати.

Баланс між складною технічною складовою, акторською грою і створенням персонажу головного героя і є зоною відповідальності каскадера.

Коли працюєш із зірковими акторами, вони не завжди хочуть аж занадто напружуватися. Вони не хочуть виглядати перед іншими безглуздо, помилятися, знімати в декілька дублів.

Їх потрібно якось завуальовано замотивувати, індивідуально під кожного адаптувати техніку, так все піднести, щоб їм стало комфортно робити те, що від них просять. Також необхідно вловити кадри, де можна сховати дублера.

На каскадерах лежить також творча відповідальність. Щоб хореограф бойових сцен не хотів би зробити, він має відповідати історії, бути в контексті. Каскадери мають допомагати глядачам занурюватися в історію кіно. Якийсь один безглуздий елемент може все порушити.

Каскадери мають допомагати глядачам занурюватися в історію кіно

Тетяна Крижанівська, засновниця та організатор Фестивалю бойових мистецтв "Воїн світла", шеф-редактор українського журналу про бойові мистецтва "Воїн світла", міжнародний промоутер у сфері єдиноборств, чорний пояс з дзю-дзюцу, тренер, спеціально для УП.Життя

Вас також може зацікавити: 

Коли адреналін зашкалює: середньовічний бій як вид спорту в Україні 

Хортинг. Народжене в Україні унікальне бойове мистецтво

Міфічний бренд айкідо. Розтлумачує майстер Андрій Павлович

Феномен бразильського джиу-джитсу. Пояснює майстер Артем Сидоров

powered by lun.ua

Головне на сайті