Два світи "Так, але…": письменник Тарас Прохасько та художниця Олена Придувалова створили спільну книгу
Він поспішно крокує головною прогулянковою вулицею Івано-Франківська, яку місцеві кличуть стометрівкою, ловить краплі дощу і забігає в свою квартиру.
Вона – повільно виводить яскраві форми на полотні у київській майстерні.
Він фіксує людські історії, роздумує над категоріями часу, а вона зображує миті людського спілкування в кольорі.
Вони навіть не знайомі, але створили книгу "Так, але…".
Восени письменник Тарас Прохасько і художниця Олена Придувалова її презентують.
Збірка стала продовженням легендарної "Бо такЄ", створеної Прохаськом у 2010 році.
Тепер вже легендарна збірка "Бо такЄ" була створена Тарасом Прохаськом у 2010 році |
"Українська правда. Життя" побувала у просторах, де створює свої тексти Тарас і пише картини Олена, й розпитала, на що сподіватися читачам.
Світ Тараса
Світ Тараса Прохаська – це жовтувате освітлення, дерев’яні полиці з книгами, багато деталей, рослини, аромат старого паперу та море дрібниць.
Кожна розповідає про себе історію.
Тут створює свої тексти Тарас Прохасько |
Тарас Прохасько: "Навіть коли людина зустрічається із новими реальностями, новими емоціями, попередні все-одно нікуди не зникають" |
На невеличкій кухні стоять декілька гільз розміром із вазу, на них начеканені візерунки. Такі витвори робив дід Тараса, коли потрапив в полон під час Першої світової. Прохасько їх зберіг.
Трохи далі, на старовинному креденсі – колекція цеглин із зазначенням виробників, поруч кухонне приладдя.
В його квартирі довгі коридори і багато кімнат, де легко загубитися. Час від часу так і буває: людина може піти і розчинитися.
Усе це дуже нагадує Прохаськову літературу – від своїх перших проб пера до теперішнього моменту його меншою мірою цікавили режими і епохи, а скоріше люди в них, як конретна особистість чи родина дає собі раду в потоках часу.
Ці гільзи-вази створив дід Тараса Прохаська |
Бібліотека Тараса Прохаська – унікальна |
У його бібліотеці безліч книг. Наразі Тарас дочитує новий роман Віктора Пєлєвіна. Каже, що читає майже завжди, навіть якщо поруч не трапляється книг.
– Коли в мене не було, що читати, коли я їхав поїздами, то читав вокзальні правила проїзду, розклади руху поїздів, правила боротьби з пташиним, свинячим та іншими видами грипу, читав навіть про роботу котла. Який нагріває чай у вагонах, – сміється і згадує він.
Вас також може зацікавити:
Тарас Прохасько: Війна є найвдячнішою темою для оповіді про минуле
Книга як неможливий діалог. Бібліотека Тараса Прохаська
Тарас Прохасько: Українська ідея пов’язана з лагідним сидінням
Тарас Прохасько: Невпевнені народи знають багато мов
Тарас Прохасько: Багато бандитів попадають в український стандарт сім’янина, церкви будують
– За стільки років своєї творчості, чи можете ви сказати, що є суто ваші мотиви, які проходять крізь більшість текстів?
– У мене навіть книга називалась "Однієї і тої самої" (сміється).
Я переконаний,що в кожної людини є кілька тем, мотивів, образів її життя. Навіть коли людина зустрічається із новими реальностями, новими емоціями, попередні все-одно нікуди не зникають.
Тож цілковито перемінити коло своїх зацікавлень дуже тяжко. Є певна зацикленість, в інших авторів я теж це спостерігаю.
[BANNER2]
– Один із моїх мотивів – це родинна історія, вплив історії на те, що відбувається з людиною.
Також мені властива рослинна філософія – намагання вибудувати філософський погляд з аналогіями до інших форм життя. Моя біологічна освіта дарма не минула.
Мені цікаво, які закономірності об’єднують різні форми життя і свідомості, які аналогії між високорозвиненою людською психікою і якоюсь екологічною системою.
Тарас Прохасько: "Мені цікаво, які закономірності об’єднують різні форми життя і свідомості" |
Тараса звикли асоціювати із австрійською старовиною, естетикою міста, але спонтанно він пропонує пройтися Франківськом, який не є привабливим.
Ми ходимо дворами, "зворотньою стороною" міста, де крутяться вентилятори за супермаркетом, де хтось лишив старе приладдя, де старий басейн поріс бур’янами.
Письменник любить вивчати "зворотню сторону" міста |
Тарас Прохасько: "Усі тексти в моїй новій книзі написані за календарним принципом" |
– Ця меланхолія, непоєднуване на перший погляд, сум і часткове руйнування дуже нагадує тон моєї нової книги, – розказує Тарас.
В цей момент розпочинається злива. Цікаво, що навіть цей елемент є частим фігурантом його текстів.
Злива є частим фігурантом текстів Тараса Прохаська |
Тарас Прохасько: "Меланхолія, непоєднуване на перший погляд, сум і часткове руйнування дуже нагадує тон моєї нової книги" |
– Розкажіть трохи про свій процес письма?
– Усі тексти в моїй новій книзі написані за календарним принципом, саме на певний день, коли текст мав вийти в медіа. Це створює невідворотність – ти знаєш, що це має бути.
Колись я міг зробити це за кілька днів до публікації, пізніше в останній вечір, а тепер буває і вночі.
В мене відчуття, що це потреба вносити якусь постійну нервозність в моє писання. Я тоді розумію, що далі відкладати вже не можна.
Але думаю, що такі речі природні. Приміром, жоден звір не буде готуватися наперед до полювання, він може лежати лежати, а коли справді захоче їсти, то піти і знайти собі їжі. Живим істотам таке притаманне.
[BANNER3]
Довгий час в мене не було жодних дедлайнів. А потім, коли почалися такі пропозиції, то я дуже намагався вкластися в них і водночас врахувати свої можливості.
Наразі із ускладненням мого сімейного і особистого життя, я думаю, що ще кілька дедлайнів завалю.
Вечори Тараса часто минають на балконі |
Хоча в моїй родині, особливо де є багато старших людей, був присутній інший тип тривожності – вони не дозволяли собі прийти пізніше, ніж за півгодини до відправлення поїзда.
А я натомість звик до того, що можна встигнути в останній момент.
Моя тітка, коли я ще вчився у Львові говорила: "Дивись, аби не було так як з Цибульським". Це був актор, який загинув, застрибуючи в останній момент в потяг. Це теми її власної тривожності.
Вечори Тараса часто минають на балконі, де він курить і дивиться на своє місто чи за комп’ютером в одній із кімнат його квартири-царства.
Світ Олени
Зачудування містом, урбаністичні пейзажі, сцени міського життя... Все це світ Олени Придувалової.
Олена Придувалова навчалася у найсильніших викладачів |
Її можна назвати художницею із "київським геном". Вона навчалася в столичній Академії мистецтв та застала в її стінах найсильніших викладачів.
– З відстані часу розкажіть про своє навчання в Академії. Чи можете сказати, що справді там чомусь навчилися?
– Так, безумовно.
По-перше, це все ж таки 6 років життя. Ми вже приходили в більшості в Академію, маючи досвід, були підготовленими, створювали сильні малюнки. Я вступила не з першого разу. До вступу навчалася по студіях.
Перші навчальні роки нам здавалося, що все це ми вже знаємо, ще й курс в нас був дуже сильний. Багато хто потім став справжніми зірками в мистецтві. Для мене цінним було спілкування і те, що ми вчилися одне в одного.
По-друге, театральне відділення, де я вчилася, давало більше свободи – література, спілкування з театром, курсові пов’язані з гарною літературою. Було цікаво і цей процес сформував мене як художницю.
Майстерня художниці розташована в історичному центрі Києва |
Олена вміє спостерігати і вихоплювати деталі, лінії, мікровирази. Часто в її роботах немає строгості форм чи чіткості облич, її сюжети скоріше нагадують сновидіння, моменти, зафіксовані в свідомості, кадри з життя.
За її плечима десятки пленерів, виставок і майстер-класів, а роботи зберігаються в Київському національному музеї російського мистецтва, Запорізькому обласному художньому музеї, Національному музеї мистецтва жінок (Вашингтон), Центрі сучасного мистецтва Дж. Сороса при НаУКМА, колекції Чиказького університету, а також в багатьох приватних колекціях України, США, Канади, Польщі, Угорщини, Греції, Шотландії, Німеччини, Великої Британії, Швеції, Росії, Хорватії та Японії.
Майстерня художниці розташована в історичному центрі Києва – світлий простір, із десятками полотен, фарбами, палітрами, скульптурками, фото і декількома афішами з її виставок.
Тут часто бувають гості, а з вікна відкривається неймовірний вид на київські дахи.
Роботи Олени Придувалової зберігаються у багатьох музеях та приватних колекціях |
Коли Олена вперше почула про ідею створити художні роботи до книги Тараса Прохаська, то і зраділа і злякалася водночас, навіть пропонувала пошукати когось кращого, проте кураторка проекту "Так, але…" з видавництва Meridian Czernowitz так просто здаватися не збиралася і все було погоджено.
– Тарас Прохасько є одним із моїх улюблених письменників, не тільки українських, а взагалі, – розповідає Олена. – Якби я вміла щось писати словами, то мені імпонує саме така література.
Два місяці мисткиня провела з цією книжкою в Америці, каже "переживала свої візії".
– Приїхавши, я знову сумнівалася, бо в нас із Тарасом дуже різне візуальне життя: я урбаністка, художниця міста, а він ширше – він місто і не місто, Західна Україна. Він більше людина світу, – ділиться страхами художниця.
Коли Олена вперше почула про ідею створити художні роботи до книги Тараса Прохаська, то і зраділа і злякалася водночас |
На першому етапі Придувалова взяла свої папки та зробила ревізію власного досвіду, замальовувала для себе щось, читаючи книгу...
А потім закрила і книгу, і папки.
– Те, що з’являлося у відчуттях, те я і робила... Мене чіпляли деталі. У Тараса часто присутній дощ і в моїй маленькій серії робіт є різні дощі. Це мене зачепило і лишилося в пам’яті.
Задачу полегшувало те, що ми одне покоління. І я Тараса дуже відчуваю. Для мене це внутрішня, інтимна співрозмова. Я впіймала в собі точку, що хоч наш досвід і різний, але в нас є спільне – важливо те, що лишається у пам’яті людини: спілкування, зустрічі, розставання.
Головне – це люди, яких ти впускаєш в своє життя.
Я думаю Тарас – філософ від Бога і це мені співзвучно. Він дуже внутрішньо відчуває і стоїть трохи "над". Все минає і категорія часу в його творчості мені імпонує також. Він вивчає людину і людяність. Цікаво, що ми досі з Тарасом не знайомі. Тож все попереду.
Олена Придувалова серію робіт до збірки Тараса Прохаська назвала "Мої шляхи" |
Олена назвала серію "Мої шляхи". Це 10 великих і ще до 20 маленьких робіт. Частина з них увійдуть в збірку, інші – будуть показані окремою виставкою на великій київській презентації.
***
"Так, але" – це в першу чергу мистецька взаємодія письменника і художниці.
Олена Придувалова і Тарас Прохасько дивовижним чином співпали в своєму розумінні світу.
– Об’єднати однією важливою ідеєю двох творців із різних сфер мистецтва – головне в цій концепції, – описує проект кураторка візуальної частини книги Тетяна Швед (Безкоровайна).
Шляхом до успіху може бути тільки точне попадання. Збіг поглядів на життя і творчість, глибоке філософське осмислення свого єства як митця і людини – це те головне у діалозі письменника і художниці, що ми бачимо наслідком цього неймовірного союзу.
Як перетинаються два світи, взаємодіє Київ та Івано-Франківськ, можна буде побачити у вересні на презентаціях в рамках Х Міжнародного поетичного фестивалю Meridian Czernowitz та на Книжковому форумі у Львові.
В жовтні проект "Так, але…" буде презентований в столиці в Хлібні на території Національного заповідника "Софія Київська".
Катерина Гладка, спеціально для УП.Життя
Фото Тараса Прохаська – Ксенія Янко, Олени Придувалової – Олена Гаращенко.
Вас також може зацікавити:
Найкращі книжки світу, або Що має прочитати кожен
Ми хочемо тримати з вами зв'язок. Будемо раді бачитися і спілкуватися з вами на нашій сторінці у Facebook.
А якщо хочете бути в курсі лише новин та важливої інформації про здоров'я, підписуйтесь на нашу Facebook-групу або Telegram про здоров'я та здоровий спосіб життя.