Не втрачаючи зв'язок поколінь: як "Київська камерата" популяризує музику українських композиторів

Не втрачаючи зв'язок поколінь: як Київська камерата популяризує музику українських композиторів

Музика українських композиторів все частіше звучить на українських сценах. Національний ансамбль солістів "Київська камерата" системно і давно популяризує українські твори – від початку свого заснування 1977-го року. Твори Сильвестрова, Станковича та інших композиторів вперше були представлені публіці саме "Київською камератою". Тут на постійній основі працює популярний композитор Золтан Алмаші – автор гімну-реквієма "Місто Марії".

Як війна змінила ставлення української публіки до української музики, якого курсу нині тримається колектив, які бачить виклики і як їх збирається долати – дізнавалася музична оглядачка УП. Життя Наталка Писанка у нової очільниці "Київської камерати" Богдани Півненко.

Читайте УП.Культура у Telegram

У Богдани Півненко насичений графік: за кілька годин до нашого інтерв'ю вона повернулася з Берліна, де виступала з Симфонічним оркестром Львівської філармонії. Ми спілкуємося в Києві, у буфеті Національної філармонії перед черговим концертом "Київської камерати", на якому звучатиме музика сучасного українського композитора Дмитра Ареф’єва. Починаємо розмову зі спогадів про засновника і багаторічного керівника ансамблю Валерія Матюхіна, якого не стало у травні 2023-го.

"Моє знайомство з ним почалося з того, що 2001-го я грала "Елегію смутку" Олександра Левковича. З того часу більшість прем'єр "Київської камерати", написаних для скрипки з оркестром, зіграні мною", – згадує Богдана Півненко.

Богдана Півненко та Валерій Матюхін.

Матюхін дуже багато творів замовляв українським композиторам, завдяки йому в репертуарі "Київської камерати" з'явилася музика, що врешті стала класикою. Наприклад, третя камерна симфонія Олега Ківи, кілька Камерних симфоній Євгена Станковича.

ВІДЕО ДНЯ

Валерій Матюхін дав життя багатьом творам сучасних українських композиторів. Деякі з них ще в рукописному вигляді, тобто потребують оцифрування, і робота у цьому напрямку йде.

Є ще одна проблема загальнодержавного рівня: відсутність розуміння авторського права. Богдана нині вирішує юридичні питання, як бути з тими творами, які написані на замовлення "Київської камерати".

"Так, не всі твори рівнозначні, але якби не було цієї кількості замовлених творів, не з'явилися б і визнані шедеври. Більш того, Матюхін міг порадити композитору попрацювати над "формою", доробити щось, і його поради виявлялися доречними. Він відчував, що "зайде публіці".

Заслуга Матюхіна була й у вмінні підбирати кадри. Він бачив і цінував таланти, особливо серед молоді. Наприклад, ще студенту Золтану Алмаші він запропонував написати симфонію. Таким привілеєм – чути свої симфонії – навіть Шуберт не міг похвалитися! " – сміється Богдана.

Тим часом герой нашої розмови, композитор і віолончеліст Золтан Алмаші допиває свій чай і прямує повз нас за лаштунки, де готується до виступу. Він, без сумніву, – один з символів "Київської камерати".

Його "Пори року", присвячені Богдані Півненко, – справжній хіт у репертуарі колективу, поряд з "Порами року" Вівальді. Окреме задоволення – читати творчі анонси майбутніх концертів, написані Золтаном на його сторінці у Facebook з вкрапленням львівської говірки:

"Чули? Завтра Россініану я буду грав в кайф!.. На концерт не приходьте, бо вже солдаут!"

Золтан Алмаші на концертах "Камерати" іноді виступає у ролі конферансьє. Фото: Дмитро Головченко

У "Камерати", як і у кожного колективу, були злети і падіння. 1998-й рік, поїздка до Америки з українcько-американським диригентом Вірко Балеєм, запис дисків. (Вся дискографія є на новому сайті ансамблю. Оформлення обкладинок здійснив художник Іван Марчук на прхання своєї доньки Богдани Півненко).

Тоді 14 видань написали про концертний тур "Камерати" в Америці! І поряд з творами Малера, Бетховена, гралася і записувалася українська музика. Потім були поїздки з українською музикою до Німеччини, Австрії…

"Але згодом була певна перерва, я сподіваюся, ми надолужимо це! Я хочу вивести "Київську камерату" з українською музикою на перші сцени світу", – каже Богдана.

Вона впевнена в новому поколінні композиторів і музикантів, впевнена, що у нього немає упереджень щодо меншовартості української музики. Проте на державному рівні досі немає розуміння стратегічної важливості української музичної культури.

"Пригадую, у 2000-х ми з "Камератою" записали диск "Мелодії миттєвостей" Сильвестрова і презентували його на різних фестивалях. Уявіть: надворі економічна криза, а у Польщі влаштовують фестиваль музики Сильвестрова! Я дуже дивувалася тоді, на що поляки відповіли мені, що у них на культуру завжди є гроші, чим не може похвалитися Україна. Маю надію, що завдяки системі грантів і співпраці з Європейським союзом ми зможемо вийти на новий рівень"

Зліва направо: Валентин Сильвестров, Валерій Матюхін, Богдана Півненко, Іван Марчук. Гастролі у Литві, 2013. Фото: Олег Павлюченков

Богдана ділиться своїми спостереженнями від реакції закордонної публіки на українську музику:

"Я граю українську музику з 2001-го, відколи мене "втягнув" у це Матюхін. Мене часто не розуміли в Україні, але за кордоном після концертів підходили люди і казали: які у вас колосальні композитори! Чому ми не знаємо про них, чому ми не чуємо на радіо їх музику?

Зазвичай за кордоном не ризикують ставити незнайомі імена у програми, але цьогоріч у Базелі була заповнена зала на 1200 місць з концертом, де звучала лише українська музика, потім нас з піаністкою кілька разів викликали на біс!"

Перед повномасштабним вторгненням "Камерата" презентувала диск "Український квінтет". Серед записаних творів – Квінтет Валентина Сильвестрова, створений у 1960-х, заборонений за радянських часів, фактично покладений у шухляду на 60 років.

Богдана ставить перед собою і колективом ще одне завдання: досліджувати українську музику, відкривати нове.

У Валерія Матюхіна теж була мрія: записати антологію української музики з 50-ти дисків. Частково це вдалося реалізувати, але сучасні реалії ставлять нові виклики:

"Українським лейблам звукозапису потрібно виходити на світову арену, а для цього знову ж – вирішувати питання з авторськими правами. Поки ніхто тут не знає, що таке Україна і що з цим робити".

Поки триває процес систематизації відео та аудіозаписів "Камерати", щоб завантажити їх на новий сайт. Частина матеріалів були на каналі чоловіка Богдани, Олега Павлюченкова, і він досліджував, хто ж найбільше цікавиться українською музикою. Несподіваний висновок: найбільше переглядів… з Росії! Більш того, всі ці записи безсоромно крадуть.

"Але хтось же заморочився, щоб українська музика була на РуТрекері!" – каже Півненко.

Улюблене фото Матюхіна: Валерій Матюхін і Валентин Сильвестров.

Окремий пласт для досліджень – музика харківських композиторів ХХ століття, якою особливо цікавиться Богдана Півненко. Сучасні композитори-харківці також звучать у виконанні "Камерати".

У листопаді цього року на сцені Національної філармонії України відбувся проєкт Kharkiv Music Fest із запрошеним закордонним диригентом Роком Фаргасом, який з ентузіазмом виконав незнайому для себе музику харківських композиторів Дмитра Малого і Валентина Бібіка.

Рок Фаргас з "Камератою". Фото: Дмитро Головченко.

Ще один польсько-український проєкт за участі "Київської камерати" запам'ятався цього музичного сезону – постановка опери польского композитора Єжи Корновіча "Родинний альбом". Оперу презентували в Києві та Львові на сценах філармоній.

Нині ж Богдана Півненко горить ідеєю створити "Клуб друзів Камерати", що згуртує небайдужих до української музики людей. Презентація цього товариства запланована на 30 січня 2024-го. Богдана сподівається, що такий клуб допоможе не лише з просуванням української музики, але й зі збором коштів для української армії.

Реклама:

Головне сьогодні