Найкращі серіали 2024 року: екранізація Маркеса та комп'ютерної гри, трилери та лавсторі
Як і минулого року, ми визначали кращий серіал року за методом "кращий серіал у своєму жанрі". Але займаючись цим визначенням стикаєшся з поліфонією жанрів в одному і тому самому серіалі. До прикладу, "Дипломатка" є водночас і драмою, і трилером, "Левиця" – військовим екшном, а "Містер і місіс Сміт" – й екшном, і комедією, і драмою. Загалом, в цьому нічого дивного нема, бо чистота жанру давно минула з розвитком самої людини і кіно. А бажання різного - всього і відразу – породила пропозицію того ж самого, розвиваючи кіно до його абсолютної поліфонії жанрів, коли і фільми жахів можуть бути смішні, й екшн переходити в мелодраму.
Звісно, на жаль, не всі гарні серіали потрапили до номінацій. Наприклад, шкода, що нема номінації "кращого дитячого серіалу" (бо й так вже багато), а тут лауреатом був би шведський серіал "Роня, дочка розбійника". Не було куди вставити чудовий містично-комедійно-драматичний 4 сезон "Зла". Не влізла комедійно-кримінальна корейська "Аварія", чудова німецька комедія "Ідеальні незнайомці" й незвичний іспанський драматично-кримінальний "Шрам", де йшлося про українку та її помсту росіянам. Багато чого можна ще було вставляти в номінації. Але, все ж таки, кращі є всі. Суб'єктивно.
А під фінал рейтингу ми поставили "Кращий серіал 2024 року", щоб трошки зберегти інтригу.
Кращий серіал в жанрі екшн:
"Фурії Парижа" (Furies), Франція
Своєрідна відповідь французів британським "Бандам Лондона" чи американському "Бійцю" про китайські банди підкорює своїм національним колоритом – власне, Парижем – і виконавицею головної ролі – Ліною Ель Арабі, - що магічно поєднує в собі небезпеку бійця зі сексуальністю жінки. Номінацію "Фуріям..." допомагає зробити переможною вражаюча постановка бойових сцен (в цьому ототожнюючись винятковості "...Лондона" і "Бійця") і жанровий додаток трилера з детективом. Бо повороти історії тут відбуваються карколомно, іноді на 180 градусів, а інтрига тримається до останнього моменту, пропонуючи цікаву розв'язку. Власне, все це переважає нові сезони "Левиці" й "Вікінгів...".
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Левиця" (Liones) (2 сезон), США
- "Містер і місіс Сміт" (Mr. & Mrs. Smith), США – Велика Британія
- "Створіння Кенсона" (Gyeongseong Keuricheo), (2 сезон), Південна Корея
Кращий серіал в жанрі комедія:
"Ніхто цього не хоче" (Nobody Wants This), США
Складність жанру "комедія" зумовлена різним почуттям гумору у глядачів. А також різним ступенем гумору, коли важливо не перебрати з гегами і залишити місце для видиху з осмисленням. У випадку "Ніхто цього не хоче" творцям вийшло змалювати ситуацію достатньо кумедну для веселощів і з такою домішкою суму, щоб переживати за героїв, щоб глядач уявив себе в їх шкурі. Коли не-єврейка закохується в єврея, та й ще рабина, у якого сім'я налаштована проти подібних стосунків сина, це викликає весь спектр емоцій. Комедійності додають внутрішньо-сімейні чвари в обох родинах, і вони зрозумілі всім, бо всі ми – люди. Позитив і незлобивість серіалу завершують максимальне поєднання аудиторії в одне єдине людське задоволення від божественної комедії на землі.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Погана мавпа" (Bad Monkey), США
- "Джентльмени" (The Gentlmen), Велика Британія
- "Франшиза" (The Franchise), США
Кращий серіал в жанрі драма:
"Сто років самотності" (Cien Años de Soledad), Колумбія
Небезпека погано екранізувати один з великих романів людства "Сто років самотності" Гарбрієля Гарсії Маркеса щасливо не справдилася – магічний реалізм знаменитого колумбійського письменника був бережно і талановито втілений у вигляді 8-серійного серіалу, який можна достойно внести до списку кращих за 2024 рік. Картинка тут яскрава і багата, як раз настільки, щоб передати емоції, народжені романом, а рух камери і персонажів в кадрі створюють справжній танок, що відображає химерне мереживо героїв та сюжетів Маркеса. Тепер роман письменника не самотній, у нього є гідний йому зведений брат.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Поки я тебе не вб’ю" (Until I Kill You), Велика Британія
- "Не втечеш. Рулетка" (No Way Out: The Roulette), Південна Корея
- "Дипломатка" (Diplomat) (2 сезон), Велика Британія - США
Кращий серіал в жанрі детектив:
"Людвіг" (Ludwig), Велика Британія
Під музику Людвіга Ван Бетховена складач кросвордів Людвіг шукає відповіді на питання "хто вбив жертву?" в 6 детективних серіях цього напрочуд інтелектуального серіалу. Розумне й інтелігентне, це кіно для любителів Дойля та Крісті, тобто без натуралізму і зі жвавим використанням дедуктивного метода. Кожна історія, як куля, вкладена в одну рушницю-сюжет, і має свою ціль в межах одної великої мішені - розплутуючи черговий злочин, герой просувається далі в розгадці того, з чого все почалося, а саме – куди зник його брат? Мелодраматична легкість тут вміло розбавляє детективний навар, в результаті даючи добре збалансоване вино з нотатками мудрості та захвату
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Дисклеймер" (Disclaimer), Велика Британія - США
- "Вбивчий парадокс" (Sarinja nangam), Південна Корея
- "Шугар" (Sugar), США
Кращий серіал в жанрі трилер:
"Презумпція невинуватості" (Presumed Innocent), США
Винний в тому, що кращий. Винний, бо напруження серіалу зашкалює, досягаючи, здається, критичної для судин межі, коли ламаєш голову у роздумах - чи справді головний підозрюваний вбив свою колегу, прокурора, чи ні. Джейк Джилленгол майстерно, до шаленого гупання серця в грудях, відіграє те, що заклав зіграти творець геніальних трилерів, Девід Келлі ("Велика маленька брехня"), екранізуючи у свою чергу відомий роман юриста-письменника Скотта Фредеріка Туроу. І цей рівень напруги якісно, як заповідала Агата Крісті, тримає напругу до останньої хвилини, ще й цілковито ошелешуючи оригінальною кінцівкою.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Дисклеймер" (Disclaimer), Велика Британія - США
- "Вихор" (Dolpung), Південна Корея
- "День Шакала" (The Day of the Jackal), Велика Британія
Кращий серіал в історичному жанрі:
"Королева змій" (The Serpent Queen) (2 сезон), США
Цього року в історичному жанрі була чи не найбільша конкуренція, де, крім означених нижче, фігурували "Вікінги: Вальгалла", "Франклін", "Сто років самотності", "Декамерон", "Граф Монте Крісто" з Семом Клафліни і "Зорро" з Жаном Дюжарденом у заглавній ролі. "Королева змій" виграла з мінімальною перевагою, завдячуючи грайливій формі звертання головної героїні до глядача – хоч і не новий прийом, але завжди дієвий, – і, більшою мірою, харизмі Саманти Мортон, яка показує собою вже 2-й сезони поспіль воістину королівську велич, чим повністю пояснює таке довге владарювання зіграної нею Катерини Медічі. Все решта – антураж, костюми, інтер'єри – лише додаткова вишукано-елегантна свита королеви.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Сьогун" (Shogun), США
- "Королева У" (Ussiwanghu), Південна Корея
- "Вовчий зал" (Wolf Hall) (2 сезон), Велика Британія
Кращий серіал в жанрі фантастика:
"Фоллаут" (Fallout), США
Дуже хотілося віддати приз "Сузір’ю" за його наукові ідеї та інтригу, втім надмірна серйозність, плутаність і провисання сюжету різко контрастують з визначенням "кращий". Чого не скажеш про вражаюче точно перенесену на екран комп’ютерну гру "Фоллаут", у якої найважливішими для сенсаціного залучення широкого загалу глядачів були іронія та чорний гумор. Саме вони вигідно розбавили постапокаліптичну фантастику, таким чином по-новому створюючи атмосферу після кінця світу й животіння залишок людства. Ідеологічність і політична заангажованість серіалу з його яскраво вираженою лівизною неприємно напружують, але сенс залишається сталим – наскільки важко і як треба зберігати здоровий глузд.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Сузір’я" (Constellation), США – Велика Британія – Франція
- "Гало" (Halo) (2 сезон), США
- "Темна матерія" (Dark Matter), США
Кращий серіал у "військовому" жанрі:
"Володарі неба" (Masters of Air), США
Це однозначний і несумнівно кращий військовий серіал. Такої переконливої предметної ретельності в зображенні війни і, разом з цим, такої драматичної висоти - пафосу в гарному розумінні - у віддзеркаленні переживань головних героїв не було з часів "Братів по зброї", так само спродюсованого Стівеном Спілбергом. Не інакше, цей серіал – володар душ і жанру, втілюючи жах про Другу світову гранично з візуальної і чуттєвої точок зору. Різноманіття та глибина людських характерів, чи це пілоти бомбардувальників, чи їх жінки, вражає і захоплює, показуючи широку палітру диявольської трагедії середини ХХ сторіччя.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Левиця" (Lioness) (2 сезон), США
- "Тиха служба" (The Silent Service), Японія
- "Вікінги: Вальгалла" (Vikings: Valhalla), (3 сезон) США
Кращий серіал в жанрі жахи:
"Магазин світильників" (Jomyeonggage), Південна Корея
Не надто продуктивна категорія якісних серіалів, тим не менше, видала один з кращих і не тільки за 2024 рік, а й за кілька останніх років. Корейський "Магазин світильників" запропонував такий товар, купуючи який глядач лякається і кайфує водночас, реалізуючи свій адреналіновий потяг любителя кіножахливчиків. Більше того – покупець отримує бонус: перше місце в рейтингу серіал впевнено посів через запаморочливу оригінальність, нові ідеї й розширення простору як в жанровому розумінні, так і у розумінні фізики. Запаморочення відбувається в прямому сенсі, бо творці придумали одних привидів збільшити, видовжуючи їх тіла, а інших звести разом в уявному потойбічному місці, а ще змінити їх рухи, що відсилає нас до знаменитого "Дзвінка" Хідео Накати, законодавця сучасних фільмів жахів.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Спіраль" (Uzumaki), Японія
- "Ззовні" (From) (3 сезон), США
- "Поклик пекла" (Jiok) (2 сезон), Південна Корея
Кращий серіал в анімаційному жанрі:
"Аркейн" (Arcane: League of Legends) (2 сезон), США
Як би хто не ставився до гомосексуалізму і лівої ідеології, якою просякнутий цей не дитячий мультик, "Аркейн" закохує в себе без урахуванням статі й стосунку до комп'ютерних ігор, однойменною екранізацією якої він є - закохує всіх. Він не має аналогів серед анімаційних серіалів цього року, як не мав аналогів минулорічний "Блакитноокий самурай". Безпрецедентний проект, в якому на найвищому рівні поєдналися жанри екшн з футуристичною анти-утопією, а у виконанні – складність зображального ряду в купі з динамічними сценами. І понад 100 мільйонів доларів бюджету складає цьому добру базу. Netflix другий рік підряд виробив жанровий шедевр.
Також розглядалися як найбільш варті звання кращого:
- "Повний розковбас: Фудтопія" (Sausage Party: Foodtopia), США
- "Підземелля та дракони: Колиска королеви" (Dungeons & Dragons: The Queen's Cradle), США
- "Видатні звірі" (Beastars) (3 сезон), Японія
Кращий серіал року:
"Презумпція невинуватості" (Presumed Innocent), США
Вибрати цього року кращий серіал було трохи важче за рік минулий, що, звісно, є суб'єктивним. Але, тим не менше, вибір все одно можна пояснити. "Презумпція..." виходить за вузькі межі лише жанру трилер, в якому так само стала кращою, розливаючись до широких узагальнень і зачіпаючи суспільні, соціальні питання. В якомусь розумінні, ми маємо практичну і філософську відповідь на дуже наполегливе питання після сконцентрованої і напруженої історії взаємодії людей – які ці самі сучасні люди? А ось які: персонажі серіалу не мають одного сенсовного кольору – відсутність чорно-білого визначення, коли хтось чітко гарний, а хтось чітко поганий, грає фантастично сильну роль, роблячи неможливим і навіть злочинним расовий момент. І справа не в тому, що білий американець не є винуватим, чи його афроамериканська дружина, а в тому, що вони обидва, як і решта персонажів, всі різні, емоційні, неоднозначні, і можуть засуджуватися лише з урахуванням першості права на презумпцію невинуватості.
Також розглядалися як найбільш варті звання "кращого":
- "Дипломатка" (Diplomat) (2 сезон), Велика Британія - США
- "Дисклеймер" (Disclaimer), Велика Британія - США
- "Джентльмени" (The Gentlmen), Велика Британія