Українська правда

10 років кримського спротиву. Як сучасне українське мистецтво розповідає про Крим

- 26 лютого, 16:00

26 лютого 2014 року під будівлю Верховної Ради Криму вийшли тисячі людей, аби підтримати територіальну цілісність України. Ця дата стала Днем спротиву окупації Криму. 

Зараз, за 10 років, 26 лютого – нагадування про те, що сталося, і можливість наблизитися до історії Криму різними способами, зокрема й завдяки мистецтву. УП. Культура розповідає про 11 робіт сучасних українських митців, які осмислюють тему Криму і його окупації. Серед них, зокрема, твори Павла Макова, Жанни Кадирової та Марії Куліковської.

Імерсивна інсталяція "Сад тепер траса" commercial public art і Світланки Конопльової

"Сад тепер траса".
Мистецький Арсенал, Facebook

Світланка Конопльова – одна з учасниць мистецького колективу commercial public art, проте саме її історія лягла в основу створеної інсталяції. Сама Світланка з Сімферополя, і через окупацію міста не може туди потрапити з 2014 року. Тих місць, які залишилися в її памʼяті, уже немає. Одне з них – яблуневий сад біля дому, який окупанти знищили, аби побудувати широку транспортну розвʼязку. 

Інсталяція побудована з великого екрану із зображенням довгої траси. Якщо дивитися на неї протягом тривалого часу, здається, вона не закінчується. На землі лежать поламані гілки – як символ порубаного окупантами яблуневого саду. 

Ця інсталяція про те, як сильно російська окупація змінює звичні для нас ландштафти і призначення доріг, якими ми раніше подорожували. Адже тепер цими шляхами їздять російські танки.

Серія "Крим і Дім" Ренати Асанової

Роботи Ренати Асанової.
Ольга Дуденко

Батько Ренати – кримський татарин, якого депортували з Батьківщини. Сама художниця в Криму ніколи не була, і це стало одним зі стимулів створити серію живописних робіт, присвячених півострову: "Цей проєкт також є моєю особистою подорожжю в пошуку відповідей на питання "хто я є" і як моє коріння та ідентичність впливають на моє мистецтво та життя".

Такі питання актуалізуються й у часи повномасштабної війни, коли рідні місця через окупацію стають недосяжними.

Робота "Ріки розуму" Ренати Асанової із серії "Крим і Дім"
Ольга Дуденко

Одна з картин серії – "Ріки розуму" – зображує величезне дерево з червоним стовбуром і товстими гілками. Художниця пояснює: "Я не маю родинного дерева, тому зобразила його зі своєї уяви, віддзеркалюючи рефлексії про власні корені та ідентичність"

Мисткиня показує, наскільки схожими є цінності українського народу та кримських татар, і це те, що нас обʼєднує. Окрім самоідентичності, серія підсвічує питання збереження культурної спадщини, яку ми можемо втратити через російські злочини.

Проєкт-інсталяція "Кілька історій та об'єктів" Лесі Хоменко

Кілька історій та обʼєктів.
Voloshyn Gallery

Роботи в проєкті Лесі Хоменко розповідають про життя в Криму через історії людей. Між собою вони діляться на два табори: у першому – публічні люди, які народилися в Криму, проте більше не можуть жити там через російську окупацію; у другому – російські діячі культури, які не можуть потрапити до України, бо відвідували Крим після його анексії.

Простір інсталяції побудований так, аби він був інформаційно насиченим, і герої в ньому конфронтують між собою. Ми бачимо тло та дійових осіб, тому робота дедалі більше нагадує театральну сцену. 

Кілька історій та обʼєктів
Voloshyn Gallery

Люди в інсталяції Лесі Хоменко стають обʼєктами, тому що втрачають свою субʼєктність, натомість виконуючи певну роль в історії мисткині. Вони сперечаються, на них тисне інформаційний шум, а отже, ми не в змозі розпізнати, що в сказаному ними правда, а що – маніпуляція.

Графічна робота "Сімферопольський пейзаж" Павла Макова 

Симферопольський пейзаж
Research Platform Online Archive

Сімферополь – місто, у якому Павло Маков провів свої юнацькі роки, у 70-х роках навчаючись у Кримському художньому училищі. Офорт "Сімферопольський пейзаж" Маков створював на одному з Седнівських пленерів 1988 року. Їх організовувала Спілка художників УРСР у містечку Седнів на Чернігівщині.

Композиційно робота побудована за зразком Вавилонської вежі: зображене нагадує хаос і скупчення деталей, які зʼєднуються в трикутник посередині. Серед них – фасади будівель, архітектурні елементи, чаша. Вихор, у якому все губиться, як і відчуття міста, що більше тобі не належить.

Скульптура "Без назви" Жанни Кадирової

Проєкт Жанни Кадирової

Осмислення минулого та історичних травм за допомогою мистецтва є характерною темою для практики Жанни Кадирової. "Без назви" – одна зі спроб осмислити, що відбувається з країною у воєнних умовах, коли вона змушена постійно оборонятися.

Скульптура побудована у формі мапи України, проте її кордони розламані й обпалені. На підлозі лежать відколоті від неї частини. Саму скульптуру Жанна вирізала з цегляної стіни закинутого заводу, один із боків якої обвуглений, а інший зберіг залишки радянських шпалер. Так робота дозволяє провести причинно-наслідкові звʼязки між тим, що стається зараз, і регулярними утисками української незалежності в минулому. 

Так робота дозволяє провести причинно-наслідкові звʼязки між тим, що стається зараз, і регулярними утисками української незалежності в минулому. Зараз цю роботу можна побачити на подвірʼї Мистецького Арсеналу.

Акція "Пліт "Крим" та перформативна скульптурна інсталяція "Зоряний Пил" Марії Куліковської

Пліт Крим
Марія Куліковська

Марія Куліковська – художниця родом із Криму, яка у 2014 році через російську окупацію переїхала до Києва. 

У 2016 році мисткиня влаштувала акцію "Пліт "Крим", дрейфуючи на саморобному човні вздовж берегів Дніпра. Марія планувала провести на плоту три дні без їжі та води, таким чином показуючи умови, у яких перебувають внутрішньо переміщені особи й наскільки їхній добробут залежить від оточення. Човен, як і людина, теж мігрує, і в ньому немає жодних ознак звичного для нас дому з нашими фотографіями, одягом і улюбленими речами.

"Пліт "Крим" також став нагадуванням про те, що кожен може опинитися в загроженому становищі й втратити дім. Упродовж акції різні люди приносили їжу для художниці, проте жоден зі спостерігачів так і не сів із нею до плота.

"Зоряний пил"
Марія Куліковська

Основним медіумом для скульптурних робіт Марії Куліковської є її власне тіло. Його вона використала і для інсталяції “Зоряний Пил”. Марія створює власну карту Керченського півострова, наповнюючи її різними матеріалами: деревом, піском, морською сіллю, корисними копалинами, землею.

На вигинах цієї мапи – зліпки з тіла Куліковської. Художниця ніби розщеплена в просторі рідного міста, а матеріалу для того, щоби зʼєднати себе, – немає.

Серія Qirim Сергія Бурбели 

Сергій Бурбело "Херсонес Таврійський".
Крим.Реалії

Сергій Бурбело часто бував у Криму до його окупації. Той образ півострова, яким він його памʼятає, утілює на серії пейзажів Qirim – "Крим" кримськотатарською. 

Працювати над нею Сергій почав у 2013 році й говорить, що не бачить кінця серії. На кожній виставці, де експонують Qirim, додаються нові елементи, і це допомагає сприймати півострів відповідно до його трансформацій під впливом окупації.

Наприклад, більшість пейзажів початково задумувалися художником як змалювання місячної ночі в Криму, однак зараз на ці зображення накладаються інші конотації, і нічна романтика нагадує морок. 

На одній із виставок у Києві серія була оточена колючим дротом. Він уособлював відсутність доступу до Криму як у людей, які живуть в Україні, так і тих, які залишилися в окупації.

Пʼєса "Поза зоною досяжності" Олександри Тетеріної та однойменна вистава від театру PostPlay

Фрагмент вистави "Поза зоною досяжності"
Oleg Davydenko

У своїй пʼєсі Олександра Тетеріна описала історію Криму у вигляді коротких нотаток і напружених розмов із прикордонниками. З цих лаконічних рефлексій і діалогів оприявнюється відчуття війни, дотичне авторці. Виставу за її пʼєсою поставив PostPlay – документальний театр, проєкти якого засновані на реальних історіях і подіях. 

Головну чоловічу роль у виставі зіграв ветеран АТО й громадський активіст Сергій Вікарчук. Режисер вистави Пьотр Армяновський говорить, що чекати хепі-енду від вистави не варто, але в сюжеті все одно присутня надія.

Інсталяція "Хайтарма. Повернення" Рустема Скибіна

Хайтарма. Повернення.
Укрінформ

Рустем Скибін – кримськотатарський кераміст. "Хайтарма. Повернення" для нього стала першим проєктом такого великого масштабу. Робота складалася з обʼєктів, які безпосередньо формували інсталяцію, і перформативної частини, де разом із херсонськими художниками Рустем створював орнамент, який символізує дорогу.

В інсталяції можна побачити тканини з різнокольоровими кримськотатарськими орнаментами, написи кримськотатарською "любов" і "Крим", великі квіти, які слугують зупинками посеред шляху, де можна постояти й подумати. Основа роботи – це тротуарні плитки, і всього їх 9. Девʼятка для кримських татар уособлює початок, матеріальне і духовне багатство.

"Хайтарма. Повернення" осмислює історичну памʼять через повернення, віднайдення шляху до своєї території, культури, мови, родинних звʼязків.

Аудіовізуальна робота "Ніхто не острів" Олі Михайлюк і SK.EIN

Ніхто не острів
Агенція АртПоле

Художниця Оля Михайлюк і саунд-артист SK.EIN відтворили Крим на звук. У їхній аудіовізуальній роботі можна почути шум хвиль, трав, вітру, мушель у Криму, кримськотатарську музику.

Оскільки у нас немає можливості потрапити в Крим, ми вирішили принаймні максимально наблизитися до нього. Зібрати звуки, кольори, фактури на кордоні у вигляді аудіо- та відеофайлів, і з цього розпочати роботу”, – говорить Оля.

Ніхто не острів.
Facebook-сторінка проєкту

Основний матеріал записали на півострові Хорли, за 30 км від Криму. Зі своїми імпровізаціями до проєкту долучилися музиканти Мустафа Кизилделі, Сурен Восканян і Андрій Левченко.

З одного боку, аудіовізуальна робота має медитативний настрій, з іншого – створює тривожний простір для осмислення власних травм і спогадів. А ще стає одним зі способів переміститися до Криму, коли туди немає фізичних доріг.