Українська правда

Алевтина Кахідзе стала директоркою Київського мистецького ліцею: у соцмережах обурилися

- 3 грудня, 13:00

Віцепрем'єр-міністерка з гуманітарної політики України, міністерка культури України Тетяна Бережна призначила мисткиню Алевтину Кахідзе директоркою Київського державного художнього ліцею.

Для УП.Культура Кахідзе підтвердила своє призначення на посаду. Редакція очікує деталей від Міністерства культури за офіційним запитом.

В соцмережах думки щодо такого рішення відомста розділилися – дехто говорить про неправомірність призначення, а культурні дієвці виступили на підтримку Кахідзе й наголосили на необхідному реформуванні мистецької освіти.

Що сталося

Як стало відомо, Міністерство культури видало наказ 29 листопада про звільнення директорки Київського державного художнього ліцею імені Тараса Шевченка Олену Авраменко. Вона пропрацювала на посаді понад 30 років.

Вже 1 листопада Тетяна Бережна представила викладачам ліцею нову директорку – Алевтину Кахідзе.

"Під час цієї зустрічі розгорнулася гаряча дискусія з приводу викладання фахових дисциплін. Новопризначена особа повідомила про недоречність викладання академізму в ліцеї, і необхідність перебудови викладання в стилі сучасного мистецтва. Багато поставлених викладачами питань залишилися без відповідей", – написала користувачка Тетяна Канарська.

Ліцей надає класичну академічну мистецьку освіту з живопису, графіки, скульптури та архітектури, готуючи випускників до вступних іспитів в НАОМА.

УП.Культура отримала анонімну інформацію від батьків здобувачів освіти в ліцеї. Батьки пояснюють, що з моменту представлення Кахідзе, вчителі почали поширювати домисли про можливе закриття школи. Адже, на думку викладачів, саме директорка опікувалася роботою навчального закладу. Востаннє проблеми з роботою ліцею виникали у 2013 році, у переддень Революції Гідності.

"Заміну директорки вчителі в понеділок стали комунікувати як "дорівнює закриттю ліцею". Писали в батьківські чати, повідомляли дітей (в класі моєї дочки одна дівчинка пішла плакати в туалет, інші почали гуглити альтернативні навчальні заклади).

Багато батьків критично поставились до цієї інформації та запитували, де фактаж чи підтвердження, що нову директорку привели для закриття. Відповіді не було, але вже два дні в шкільних чатах несуться якісь емоційні токсичні повідомлення", – йдеться в повідомленні.

Подібні заклики почали ширитися в батьківських чатах з викладачами ліцею
Джерело УП.Культура

В процесі розмов з батьками виявилося, що насправді вчителів непокоїть відхід від академізму й перехід до сучасних мистецьких практик. Як наголошує джерело УП.Культура, наразі частина викладачів й батьків виступає проти такого рішення нової директорки.

Серед коментаторів в соцмережах виникло обурення й тим, що Алевтину Кахідзе призначили без відповідного конкурсу на посаду директорки. Та як зазначається на сайти Освітнього омбудсмена – під час дії воєнного стану відповідальний орган вирішує, чи проводити конкурс на посаду, або ж утриматися. В такому разі конкурс мають провести не пізніше ніж через 6 місяців після завершення дії воєнного стану.

Поки інформація ні про закриття ліцею, ні про скасування класичних предметів не підтвердилась.

Реакція культурної спільноти

Люди, що безпосередньо пов'язані з культурними політиками й мистецтвом, виступили за призначення Алевтини Кахідзе на посаді директорки навчального закладу.

Голова Коаліції дієвців культури Ольга Сагайдак наголосила, що призначення Кахідзе є "дуже важливим реформаторським кроком".

"Алевтина має надзвичайно послідовну патріотичну позицію і сміливість її артикулювати на найскладніших майданчиках ще з 2013 року, коли багато митців ще шукали власну позицію. Її репутація мисткині-громадянки навряд чи в когось з мистецького середовища викликає сумніви.

Але, можна бути талановитим митцем, але не ефективним керівником закладу освіти. Це, думаю, не той випадок. Алевтина має можливість залучати міжнародних та українських сучасних художників та критиків, донорів та меценатів, фахівців з менеджменту та маркетингу, юристів, щоб посилити інституцію. Проте, на жаль (а для когось – на щастя), в неї майже не буде часу вчити власному мистецькому методу", – додала дієвиця.

Сагайдак додала, що в соцмережах шириться неперевірена інформація, яку, зокрема, поширюють політики, "не вникаючи, беруть на себе сміливість оцінювати компетенції митця і керівника художнього закладу".

"Щодо академічної версус вільної мистецької освіти, то одномоментно програму змінити не можна, вона затверджена, принаймні до кінця року. Переконана, що до наступного року керівниця, залучивши експертне середовище, зможе запропонувати збалансовану програму, що базується на кращих європейських практиках. Власне, Алевтина навчалася в Нідерландах, викладала у Франції", – написала Ольга Сагайдак.

В коментарі для УП.Культура мистецтвознавиця, кандидатка філософських наук Ольга Балашова розповіла, що система української освіти "побудована не довкола учнів чи студентів, а довкола вчителів, які прагнуть передати свої знання та досвід, але не часто замислюються чи це саме ті знання, які потрібні будуть дітям в майбутньому".

Ольга Балашова протягом останнього року працювала з Алевтиною в проєкті від Міністерства освіти "Освіта для життя", метою якого було подолати розрив і сформулювати чим має бути освіта в сучасному мінливому світі.

"Якщо ми хочемо, щоб освіта відкривала можливості і готувала людей до сучасних викликів, нею мають займатись люди, які не з теорії знають, як виглядає професія сьогодні.

Це вперше на моїй пам'яті коли реальна учасниця міжнародного художнього процесу очолила впливову освітню інституцію в Україні. Художниця, яка окрім нашої має європейську художню освіту, яка працює з міжнародними кураторами та роботи якої купують найкращі світові музеї. В нормі викладачі саме з таким досвідом мали би бути гігієнічним мінімум в освітніх закладах, в нормі саме таких призначень мали би вимагати батьки для своїх дітей. І те, що це призначення викликає такий спротив, свідчить лише про те, як далекі ми від норми", – додала Балашова.

Хто така Алевтина Кахідзе

Алевтина Кахідзе народилася у 1973 році у Жданівці на Донеччині. Вона українська художниця, перформерка та кураторка, навчалася в Національній академія образотворчого мистецтва і архітектури та в Jan van Eyck Academie (Маастрихт, Нідерланди). Її практика охоплює малюнок, перформанс, інсталяцію, відео та текст і часто звертається до тем екології, пострадянської реальності, гендеру, рослинного світу, життя в зонах конфлікту та війни. 

Роботи Кахідзе представлені у провідних міжнародних музеях і колекціях, зокрема в Tate Modern. 

Вона є лауреаткою Kazimir Malevich Artist Award (2008) та переможниця конкурсу молодих кураторів і художників при Центрі сучасного мистецтва НаУКМА (2002). 

"Її роботи показували на бієнале та фестивалях різних континентів, в музеях та галереях світу. Алевтина викладає авторські курси в європейських мистецьких освітніх інституціях. Її досвід та знання – величезна цінність для українського мистецького середовища.

Алевтина багато працює з різними спільнотами в Україні, в тому числі в освітніх форматах з дітьми та молоддю різного віку, і має необхідний досвід, знання та спроможність очолити мистецьку школу", – наголосила в коментарі УП.Культура креативна директорка Українського інституту Тетяна Філевська.

Серед її останніх проєктів – серія "War Diaries", що стала візуальним щоденником повномасштабного вторгнення Росії в Україну 2022 року, а також проєкти, де сад і рослини постають як метафора політики та опору. Її проєкт 2024-2025 років Dad, I’m in Odesa! досліджує спадковість та сучасну війну через призму сімейної пам’яті.