Жіноче тіло, війна і... магія. Навіщо художниця на ім’я Kinder Album створює з повсякденності мистецтво?
![Жіноче тіло, війна і... магія. Навіщо художниця на ім’я Kinder Album створює з повсякденності мистецтво?](https://imglife.pravda.com.ua/life/images/doc/6/b/57050/6bf14b8135a76931cdd6fc9e9912d225.jpeg?w=1920&q=90)
Повсякденності, яка стає мистецтвом, багато в роботах львівської художниці Kinder Album. Її роботи і справді нагадують малюнки з дитячого альбому, в якому намальовані геть недитячі сюжети.
Проте виставка "Магія всюди" в галереї The Naked Room особлива. Тут зібрані кераміка, дерев'яні об'єкти, графічні роботи й навіть гобелени з вичесаної собачої шерсті. Як заявлено кураторами, це "магічний простір для перезавантаження від щоденних трагедій".
Та наша реальність така, що в будь-якому звичному або казковому образі можна побачити небезпеку чи тригер. УП.Культура розповідає, як Kinder Album вдається працювати з дійсністю, яка ранить.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/images/doc/4/6/2299/46a6463-gettyimages-91930905--2-.jpg)
Псевдонім художниці – Kinder Album – надзвичайно влучний, коли йдеться про спосіб створення більшості її робіт. Як наприклад, в серії "Басейн", де вона оповідає про походи на плавання, бо так намагається здолати тривожність.
Виставка "Магія всюди" також відкривається чотирма картинами, що нагадують дитячі малюнки. Вони зроблені в березні минулого року. Проте дитячість не означає інфантильності, і образи, які конструює художниця, спонукають до роздумів про стереотипні суспільні ролі, нашу реакцію на повсякденні проблеми, тілесність.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/a/b/57056/ab1925fba0bd62b47dfec33e549b3b621711547153.jpg?w=770&q=90)
Про це говорять і кураторки Марія Ланько та Лизавета Герман: "Конфлікт між провокативними образами та "дитячою мовою" їх художнього втілення повертає погляд туди, звідки його прагне відвести наша інтелектуальна цнотливість. Неспроможні самі опиняємося "голими та смішними", як недолугі дядьки, у легендарних рисунках-коміксах".
Серед таких образів – сонце, що опиняється в чашці кави, або ж чоловічок-каштан, який несе пакет із продуктами.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/e/b/57058/eb5fa9546138cf64a2c6da7274cbe0db1711547154.jpg?w=770&q=90)
Поруч із ними бачимо картину "Косичка", де руда коса опиняється на спинці стільця. Це теж привід подумати про наше "я", чи справді воно прагне того. що хочемо саме ми, а не інші від нас. Завершує ряд картина "Спокуса", де жінка сидить на спині в чорта.
В умовах загострення російських обстрілів особливо відгукується акварельна картина “Кожної ночі”, де жінка стає мішенню посеред ножів, які впираються в стіну позаду неї. Мимоволі згадуються рядки поетки Вікторії Амеліної, що загинула минулоріч від російської ракети в Краматорську:
Повітряна тривога по всій країні
Так наче щоразу ведуть на розстріл
Усіх
А цілять лише в одного
Переважно в того, хто скраю
Сьогодні не ти, відбій.
Для жінки на картині справді відбувається "відбій" – жодний із ножів не зачіпає її тіла. Однак ці ножі обмежують її контури – кожна сьогоднішня рана сформує завтрашню реальність і залишить надріз.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/6/e/57055/6e806200466760660fb425c1c9ec9ba81711547152.jpg?w=770&q=90)
Серед представлених робіт Kinder Album є декілька гобеленів. Усі вони осмислюють сексуальність і повсякденне проживання війни. Порожнеча всередині жіночого тіла. "У мені утворилася діра, крізь яку видно пейзаж України. Пейзаж зимовий, у якому я застрягла лютого 22 року, і ця зима тягнеться до сих пір, перетворюючи роки на хвилини", – пояснює художниця.
Разом із тим ми навчилися жити в побуті з війною. І інакше сприймаємо явища і слова-метафори: "Але ця діра не лишається порожньою. Вона заповнюється новою історією, новою любов'ю до країни, ніби Україна витіснила все зайве у душі та посіла належне їй місце. І мені комфортно з цією дірою".
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/5/d/57060/5d6fe64e1a1d1ce510fd1744ccc606381711547157.jpg?w=770&q=90)
Значну частину приміщення галереї займає платформа з керамічними, скляними та дерев'яними роботами художниці. Це - казковий мікросвіт, у якому хочеться роздивитися кожен фрагмент, зрозуміти, за якими принципами він працює, зануритись у цей світ, щоб відірватись від реальності.
Тут є "Живий циліндр" – капелюх, у якому є ніс, очі, рот і вуха. Або кістка, з якої проростає лілія. Кераміка "Шкірка апельсину" своєю формою, фактурою, реалістичністю теж запрошує до уважного розглядання. Її Kinder Album називає одним із творів, які вона “робила для душі”.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/8/1/57057/816e853f1759989980343cb59e4dcc7f1711547153.jpg?w=770&q=90)
На цій же платформі бачимо роботу-омаж Клоду Моне – кераміку "Кувшинки". Якщо в Моне це водяний пейзаж із ліліями, у Kinder Album, як зазвичай, у центрі зображення опиняється жінка. І воду, лілії та листя ми спостерігаємо насамперед тому, що її тіло їх оприявнило. Та в будь-якій фантастиці існують і злі герої, як-от у керамічних роботах "Чорна нога", де щиколотка опиняється на ланцюгу, "Білий сліпий койот" з кров'ю на зубах і чорний "Ремінь", що лякає своєю грубістю та вагою.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/7/a/57051/7a1a5b2e7f05afff2b715722b999242c1711547141.jpg?w=770&q=90)
Усі об'єкти сходяться в одну точку – "Червону кнопку". Вона ніби підважує всю вибудувану реальність, бо на кнопку можна натиснути, і все, що станеться після цього, – суцільна невідомість.
На одній зі стін розташували керамічний "Корсет" у вигляді жіночих грудей. Здається, ніби саме ж тіло стає тобі бронею, яке і захищає, і загрожене водночас.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/7/2/57059/729e64c3a065e3b538044f7f9872de721711547155.jpg?w=770&q=90)
Врешті "Навушник, що говорить" повертає до реальності. Це збільшений у декілька разів бездротовий навушник, з якого безперервно лунають фрагменти Єдиного марафону новин. Авторка називає свою роботу "вашим новорічним жахом", і це теж спосіб легше переживати воєнну реальність – іронізувати з її недоречних чи незрозумілих епізодів.
![](https://imglife.pravda.com.ua/life/system/MediaPhoto/photo_gallery/e/b/57054/ebd3afce0e44b0e701ef1137327ebf571711547151.jpg?w=770&q=90)
"Магія всюди", як і описували кураторки The Naked Room, справді виявляється цілісним висловлюванням Kinder Album. Воно говорить про реальність, у якій триває війна, у якій твої почуття, свідомість, спогади заточені на війні, але в якій ти не втратив уміння знаходити щось, що тебе підтримує і повертає до важливого. І кожен акт творення, який, попри руйнування та втрати, відбувся – це теж спосіб щодня перевинаходити себе.
Межа між магією і реальністю стирається, і у складний час ми врешті знаходимо те, із чим чи із ким можна розділити біль, тривогу й вразливість.