Від тютюнової залежності лікуватимуть отрутою кураре?

— 31 березня 2011, 12:23

Уперше в історії тривимірне зображення протеїну, паралізованого отрутою кураре, представили бельгійські дослідники з Лабораторії структурної біології при Католицькому університеті Льовену.

Досі цей ефект отрути успішно використовувався в легеневій хірургії, однак механізм її дії залишався для вчених загадкою, повідомляє Science Daily.

Одержане 3D-зображення відкриває перед науковцями можливості для створення ліків від багатьох недуг, зокрема, нікотинової залежності, порушень сну та захворювань м'язів.

Клітинна мембрана людини включає в себе більш ніж 7 тисяч білків, досі дослідникам вдалося ідентифікувати структуру та функції лише 27 з них. Одним із важливих видів протеїнів мембрани є іонні канали, що є транспортними білками та відповідають за переміщення іонів. Саме їх тривимірне зображення створили науковці з Льовену.

"Ми - слюсарі, які в масштабі атомів вивчають, як ключ - отрута - підходить до замка дверей - іонного каналу - та як ключ замикає двері. Деякі види отрут підходять лише одного замка, але кураре - це універсальний ключ, що може замикати різні іонні канали",- пояснює керівник лабораторії професор Уленс.

Маючи 3D-зображення структури "замку", науковці зможуть створити ліки-"універсальні ключі" від багатьох захворювань. Зокрема, ними можна буде лікувати нікотинову залежність, оскільки нікотин діє на один специфічний іонний канал.

Іонні канали фактично є "перемикачами". Ці білки мають форму мікроскопічних пор, що можуть відкриватися й закриватися. Через них іони влітають чи вилітають із клітин. Отрута здатна перервати комунікацію між клітинами, заблокувавши іонні канали.

Кураре здавна використовували під час полювання індіанські племена Амазонки. Змащена отрутою стріла паралізувала здобич. Тубокурарін - активний хімічний компонент кураре - паралізував м'язи, внаслідок чого жертва переставала дихати та помирала.